7 غذای انرژی زا که تمام روز به شما توان می‌دهند

written by کیانا میرحقانی 2 دی 1396
7 غذای انرژی زا که تمام روز به شما توان می‌دهند

اگر شما نیز مانند بیشتر افراد دیگر باشید، ممکن است در طول روز با بالا و پایین بودن انرژی مواجه شوید. خیلی ها مثل من، معمولاً صبح ها را بسیار عالی شروع می‌کنند، و بعد از ظهرها از یک چرت کوتاه 30 دقیقه‌ای کمک می‌گیرند.

برخی از غذاها، تأثیری مختصر، اما بسیار چشمگیر روی سطح انرژی بدن دارند. برخی دیگر، به نظر نمی‌رسد که بتوانند کار چندانی انجام دهند.

براساس  تجربیات، غذاهایی که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد، به عنوان غذاهای انرژی زا به شما انرژی لازم را می‌دهند تا روز را به پایان برسانید.

  • بادام

غذاهای انرژی زا - خوراکی های مفید

بادام، به دلیل دارا بودن مواد مغذی مانند منیزیم و ویتامین B، که به بدن کمک می‌کنند تا غذا را به انرژی تبدیل کند،  یک اسنک انرژی زای قوی است. بادام حاوی پروتئین‌هایی است که مسئول ماندگاری انرژی، و همچنین، کوآنزیم Q10 که مسئول تولید انرژی در سطح سلولی هستند.

این ترکیب از عناصر، بادام را تبدیل به یک انتخاب ایده‌آل بعنوان «مکمل» سریع انرژی و تقویت تحمل و توان بدن در طول روز کرده است. بادام همچنین، در کنترل قند خون بسیار مؤثر است. قند دلیل اصلی نوسانات انرژی در زمان خوردن یک وعده غذایی کامل است.

  • موز

غذاهای انرژی زا - خوراکی های مفید

دهها سال است که ورزشکاران در سراسر جهان به دلایل متنوع از موز استفاده می‌کنند.

یکی از دلایل استفاده از موز توسط ورزشکاران، افزایش انرژی است.

موز حاوی سه ماده قندی طبیعی (ساکارز، فروکتوز، گلوکز) است و در ترکیب با فیبر، مواد مغذی فوری و بادوامی را در اختیار بدن قرار می‌دهد. موز سرشار از ویتامین‌های B6 و B12، و همچنین، منیزیم و پتاسیم است که مانند یک بمب انرژی واقعی عمل می‌کنند. گلوکز سریعاً تجزیه شده و بلافاصله سطح انرژی بدن را تقویت می‌کند.

بیشتر بخوانید:  بهترین صبحانه برای دانش آموزان چیست؟

موز قادر است سطح تستوسترون را بصورت طبیعی تقویت کند. عنصر کلیدی موجود در موز، فولات است که سلامت قلب را حفظ کرده، خطر افسردگی را پایین آورده، و همانگونه که حدس زدید، انرژی را افزایش می‌دهد.

  • اسفناج

غذاهای انرژی زا - خوراکی های مفید

بیشتر افراد مزه اسفناج را دوست ندارند. اما، آیا می‌دانستید که اسفناج در زمره یکی از بهترین ( اگر بهترین نباشد) سبزیجات برگ دار قرار دارد؟ فواید فراوانی در مصرف اسفناج به عنوان یک از غذاهای انرژی زا نهفته است که در این میان می‌توان به تقویت سیستم قلبی عروقی، افزایش عملکرد مغز، و افزایش تمرکز و شفافیت ذهن اشاره کرد.

  • سالمون

غذاهای انرژی زا - خوراکی های مفید

سالمون یکی از سالمترین ماهی‌ها است و از مشخصه‌های این ماهی، گوشت نارنجی- صورتی آن است.

اسیدهای چرب اشباع نشده امگا – 3 به کاهش کلسترول در بدن کمک می‌کنند؛ سالمون یکی از غذاهای انرژی زا است که سرشار از اسیدهای چرب بوده و از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند. علاوه‌ براین، سالمون سرشار از پروتئین، ویتامین B6، و نیاسین است که فاکتورهای تبدیل غذا به انرژی هستند. ماهی‌های آب سرد مانند سالمون سرشار از منیزیم هستند که در فرایند تبدیل گلوکز به انرژی مشارکت دارد.

  • سیب

غذاهای انرژی زا - خوراکی های مفید

سیب حاوی مقدار کافی فیبر، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است که با مزایای فراوانی همراه هستند. با این وجود، سیب همچنین حاوی فروکتوز (شکر) است که سریعاً توسط بدن گوارش شده و انرژی قابل توجهی را در اختیار بدن قرار می دهد. به دلیل بالا بودن سطح فیبر در سیب، هضم این میوه به زمان بیشتری نیاز دارد. اما به محض گوارش، انرژی پایداری را وارد بدن می‌کند که در مقایسه با انرژی حاصل از دیگر میوه‌ها، زمان بیشتری در بدن باقی می‌ماند. سعی کنید، روزانه یک سیب بخورید . اما برخی روزها که احساس تنبلی و کسالت بیشتری می کنید، برای جبران انرژی از 3 عدد سیب بهره بگیرید.

  • برنج قهوه‌ای

غذاهای انرژی زا - خوراکی های مفید

برنج قهوه‌ای حاوی درصد بالای منیزیم است. این مینرالها عامل تولید انرژی از پروتئین‌ها و کربوهیدارتها هستند. برنج قهوه ای، همچنین، منبع غنی ویتامین‌های B است که مانند یک کاتالیزور غذا را تبدیل به انرژی می‌کنند. برنج که سرشار از کربوهیدراتها است که به منزله سوخت بدن بوده و انرژی لازم برای فعالیتهای روزانه را فراهم می‌کنند و عملکرد نرمال مغز را سبب می‌شود.

بیشتر بخوانید:  مهمترین فواید گوشت‌ های سالم

برنج قهوه‌ای از غذاهای انرژی زا و یک آنتی اکسیدان فوق العاده است که سطح کلسترول، سلامت قلب، و حتی دیابت را کنترل می‌کند.

نتیجه

اگر احساس کردید که به انرژی نیاز دارید، نوشیدن قهوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، شکلات و محصولات مشابه را کنار بگذارید. تمام آنچه این خوردنی‌ها به شما می‌دهند، مقداری انرژی موقتی و ناچیز است و در نهایت خستگی مفرط و از کار افتادن. اگر در طول روز مقداری از غذاهای انرژی‌ زا را که در این مقاله به آنها پرداخته شد، میل نمایید، خود را بسیار پرانرژی خواهید یافت و قادر خواهید بود  تا سریع و مؤثر به امورات روزمره خود بپردازید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه