هنر در آغوش گرفتن یکدیگر را بیاموزیم

written by ژاله نوذری 28 تیر 1397
هنر در آغوش گرفتن یکدیگر را بیاموزیم

عشق راهنمایی برای سلامتی، خوشبختی و تغییر در جهان است. در آغوش گرفتن یکدیگر هنری است که موجب بهبود روابط بین فردی و کاهش ابتلا به بیماری هایی همچون افسردگی و اضطراب می شود. بانوی شهر شما را با هنر در آغوش گرفتن یکدیگر و مزایای آن در زندگی آشنا می سازد.

براساس یافته های علمی و دانشگاهی، بزرگسالانی که در آغوش گرفتن بیشتری را تجربه کرده بودند، کمتر دچار سرماخوردگی می شدند. همچنین، افرادی که تجربه حمایت اجتماعی و در آغوش گرفتن بیشتری داشته اند، در زمان سرماخوردگی شدت علایم کمتری دارند. پس با توجه به یافته های فوق و بسیاری از گزارش های علمی موجود، در آغوش گرفتن همدیگر دارای فواید بسیاری است. در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود.

هنر در آغوش گرفتن - زندگی بانوی شهر

  • کاهش سطح استرس

یافته های علمی مشابه نشان داده است که به هنگام قرار گرفتن در شرایط استرس زا و نگران کننده، در آغوش گرفتن هم، موجب کاهش سطح استرس و بهبود عملکرد فرد در برابر موقعیت تنش زا می شود.

  • افزایش عزت نفس

انسان ها ذاتا اجتماعی هستند و تمایل دارند در کنار دیگران باشند و روابطی عاطفی  برقرار کنند. تمایل به لمس شدن در انسان ها نیز امری فطری و درونی است. داشتن ارتباط درست جسمی و عاطفی موجب احساس خود ارزشمندی و عزت نفس می شود. تجارب اولیه در اغوش کشیده شدن در دوران نوزادی جزء اساسی ترین پایه های عاطفی هر فرد است و پی ریزی بسیاری از واکنش های دلبستگی را در ما به وجود می آورد. پس در حقیقت “آغوش”  توانایی عشق ورزیدن را در ما پرورش می دهد.

هنر در آغوش گرفتن - زندگی بانوی شهر

  • افزایش حس اعتماد و اطمینان در روابط

یکی از اصلی ترین فواید “آغوش” کمک به ترشح هورمون اکسی توکسین می باشد. این هورمون در ایجاد روابط عاطفی و پدیدار شدن ارتباطات نقش بسیار موثری ایفا می کند. ترشح این هورمون احساسات تنهايی، انزوا و خشم را بهبود می بخشد. همچنین آغوش باعث تغییر ضربان قلب می شود و بر ارتباطات عصبی مغز تاثیر می گذارد. به طور کلی همه تغییرات پیچیده ی عصبی- زیستی مغز و بدن با لمس کردن و در آغوش گرفتن یکدیگر شروع می شود.

  • افزایش شادابی

در آغوش گرفتن برای مدت زمان طولانی، سطح سروتونین مغزی را افزایش می دهد، که این امر موجب افزایش حالت شعف و شادابی می شود.

هنر در آغوش گرفتن - زندگی بانوی شهر

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

فشار ملایم بر پهلوها (ناحیه بغل گرفتن) باعث به وجود آمدن بار هیجانی و همچنین ایجاد فشار در ناحیه چاکرا آن ناحیه بدن می شود. این امر باعث تقویت غده تیموس شده که تنظیم کننده و متعادل کننده گلبولهای سفید خون در بدن  است. تقویت این غده برای سلامت بدن و بهبود سیستم ایمنی بدن ضروری می باشد.

  • آرامش جسمی و عضلانی

آغوش باعث شل شدن عضلات، کاهش تنش و آرامش بدن می شود.

  • بهبود روابط بین فردی

زمانی که روابط بین افراد مثبت، سازنده و حمایتی باشد میزان درک و همدلی افزایش می یابد و موجب هم افزایی در روابط می شود. انرژی روانی مثبت بین افراد سیال و روان می شود و باعث افزایش رضایت فردی و اجتماعی می گردد.

هنر در آغوش گرفتن - زندگی بانوی شهر

  • روش درمان مناسب

آغوش درمانی یکی از روش های نوین در درمان محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهد که در آغوش گرفتن (و همچنین خندیدن) در درمان بیماری ها، تنهایی، افسردگی، اضطراب و استرس بسیار موثر است.

ویرجینیا ساتیر متخصص و درمانگر خانواده معتقد است که ” ما روزانه به 4 بار در آغوش کشیده شدن برای بقا، 8 آغوش برای نگهداری و 12 آغوش برای رشد نیازمندیم”. با توجه به گفته ویرجینیا ساتیر 8بار کودک خود را در آغوش بگیرید، کافیست. اما پیشنهاد ما برای شما این است که از کودک خود بپرسید دوست دارد چند بار در آغوش گرفته شود. مطمئناً بیشتر از 8 بار خواهد بود. هنر در آغوش گرفتن یکدیگر را روزانه تمرین کنیم.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه