وقتی خوردن کافئین را قطع می کنید چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟

written by کیانا میرحقانی 29 فروردین 1396
وقتی خوردن کافئین را قطع می کنید چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟

قهوه بی نظیر است. میلیاردها نفر را از خواب بیدار و سرحال می کند! در جای جای دنیا افراد به شکل های مختلف قهوه را دوست دارند و آن را می نوشند. اما زمان آن رسیده است که به علل مختلف، قهوه و به خصوص کافئین را ترک کنیم.

قهوه لایه  داخلی معده را از بین می برد، خواب را از شما می گیرد و فشار خونتان را بالا می برد. همچنین کافئین ماده ای به شدت اعتیاد آور است که ترک کردنش هم مصیبتی است.

ببینید وقتی خوردن قهوه را ترک می کنید در بدنتان چه اتفاقاتی می افتد:

  • فشار خونتان پایین می آید

خوردن کافئین - شادابی و سلامتی

کافئین تحریک کننده است. درست است شما را به سرعت بیدار و متمرکز می کند، اما این سرعت عمل فقط روی مغز شما نیست، روی قلب و گردش خونتان هم همین اثر را دارد. کافئین چون تنگ کننده عروق است، باعث بالا رفتن فشار خون می شود. حذف کردن آن می تواند فشار خون را به حالت نرمال و طبیعی اش برگرداند.

  • بهتر می خوابید

خوردن کافئین - شادابی و سلامتی

کافئین در مقابل خواب آلودگی می ایستد و وقتی می خواهید شما را بیدار نگه می دارد. اما اگر کارش را زیادی خوب انجام داد چه؟ اگر وقتی بدنتان نیاز به خوابیدن دارد شما را از خوابیدن بازداشت چه؟ نوشیدن قهوه زیاد، به خصوص دیر وقت می تواند لطمه جدی به الگوی خواب شما وارد کند. تاثیر کافئین تا 6 ساعت روی بدن باقی می ماند. این بدان معنی است که وقتی ساعت 12 شب با چشمان باز در تخت دراز کشیده اید و خوابتان نمی برد، قهوه ی آخر وقتی است که ساعت 6 عصر سر کار نوشیده اید.

  • دندان های سالم تری خواهید داشت

خوردن کافئین - شادابی و سلامتی

در طول زمان، مصرف زیاد قهوه و چای رنگ دندان هایتان را به سمت قهوه ای شدن می برد. شکر موجود در نوشیدنی های کافئین دار، باعث پوسیدگی دندان ها می شود. انباشت کافئین هم چنین باعث دندان قروچه در شب ها می شود. پس با کنار گذاشتن قهوه نه تنها دندان هایتان زیباتر می شود، بلکه فک و دندان ها کمتر ساییده می شوند.

  • وزن کم می کنید

خوردن کافئین - شادابی و سلامتی

اگر قهوه و چایتان را تلخ می نوشید فرق چندانی ندارد، اما اگر با هر قهوه چند قاشق شکر و شیر پرچرب در آن می ریزید، کالری زیادی به غذایتان اضافه می کنید.

تحقیقات نشان می دهد مصرف کافئین و شکر آنقدر اعتیاد آور است که منجر به مصرف بیشتر و بیشتر آن می شود. پس کم کردن مصرف قهوه یعنی کم کردن وزن

  • سر درد کمتر

اگر آن چنان به قهوه وابسته هستید، احتمالا اگر مدت زیادی،مثلا یک نصف روز، قهوه ننوشید سر درد می گیرید. حقیقت این است که قهوه آنقدر قوی است که می تواند در بسیاری از روند های طبیعی بدن اختلال ایجاد کرده و کاملا برعکس عمل کند و خود عاملی برای سردرد شما باشد. ترک کافئین، پس از مدتی می تواند این چرخه معیوب سردرد را پایان دهد.

  • چرخه ی اعتیاد را پایان دهید

دلیل این که کافئین این قدر خوب عمل می کند این است که به شدت اعتیاد آور است. کافئین با اختلاف زیاد با دیگر مواد اعتیاد آور، محبوب ترین مخدر جهان محسوب می شود. بیش از 90 درصد بزرگسالان در آمریکا به طور روزانه کافئین مصرف می کنند. شما باید هر روز قهوه بنوشید، چون بدنتان فکر می کند، به آن نیاز دارد. یک روز وقفه بیندازید و ببینید که چطور با سر درد و کج خلقی مواجه می شوید. اما کم کردن پله به پله این ماده می تواند کم کم بدن را از آن رها سازد و زندگی تان سالم تر شود.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه