آیا پروبیوتیک برای سلامت قلب مفید است؟

written by ژاله نوذری 9 مرداد 1397
آیا پروبیوتیک برای سلامت قلب مفید است؟

پروبیوتیک نوعی “باکتری” خوب است که در برخی از غذاها و مکمل ها یافت می شود. ما معمولا باکتری ها را به عنوان چیزی که می تواند باعث بیماری یا سایر مشکلات شود، در نظر می گیریم. اما پروبیوتیک می تواند سلامت شما به ویژه سلامت قلب و عروق را حفظ کند. بدن نیازی به پروبیوتیک ندارد زیرا بطور طبیعی دارای این باکتری سالم است، اما اضافه کردن آنها به رژیم غذایی می تواند مفید باشد.

پروبیوتیک برای سلامت قلب

قلب مهمترین ارگان بدن محسوب می شود که حیات آدمی بدان وابسته است. بیماری های قلبی، یکی از علل عمده مرگ در جهان اند که همین امر باعث شده تحقیقات علمی بسیاری در این زمینه صورت گیرد. هدف بیشتر محققان یافتن راهی برای کاهش نشانه های این بیماری، جلوگیری از تشدید آن یا حتی پیشگیری از ابتلا به آن است.

خبر خوب این که تنها چند تغییر در سبک زندگی سلامت قلب شما را تا حد زیادی تامین می کند. داشتن برنامه منظم ورزشی، کاهش مصرف نمک و کاهش کلسترول گام های مناسبی برای شروع تغییر در سبک زندگی هستند. یک گام مثبت دیگر این است که رژیم پروبیوتیک طراحی شده برای سلامت قلب درنظر داشته باشید چراکه پروبیوتیک ها برای سلامت قلب و عروق مفید شناخته شده اند.

پروبیوتیک برای سلامت قلب

مطالعات صورت گرفته مکانیسم دقیق اثر پروبیوتیک ها بر بیماری های قلبی- عروقی را به طور کامل مشخص نکرده اند اما نتایج پژوهش ها حاکی از این است که مصرف آن بر پیشگیری و یا حتی درمان بیماری های این دست موثر می باشد.

کار پروبیوتیک این است که میکروبیوتاسیون روده را متعادل کرده و سیستم کار آن را بهبود بخشد. مطالعات مختلف نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک ها ممکن است در درمان بسیاری از بیماری قلبی و برخی شرایط مستعدساز ابتلا به این بیماری موثر باشد، همچون :

  • نارسایی احتقانی قلب : آسیب به عضله قلب به این معنی است که قلب نمیتواند به درستی خون پمپاژ کند. در برخی مطالعات بررسی تاثیر پروبیوتیک بر قلب نتایج نشان داده است که مکمل های پروبیوتیک کلسترول خون و نشانگرهای التهابی را کاهش می دهند و به جلوگیری از آسیب قلبی و بهبود عملکرد آن کمک می کند.
  • کلسترول بالا : برای پیشگیری از بسیاری از بیماری های قلبی بایستی میزان کلسترول پایین باشد. یک روده متعادل و سالم می تواند به طور طبیعی باعث کاهش کلسترول خون شود.
  • کمبود ویتامینD : ویتامین D برای سلامت سیستم گوارشی ضروری است. مواد مغذی مسئول جذب کافی کلسیم، آهن، منیزیم، روی و فسفات از مواد غذایی هستند که برای عملکرد قلب ضروری می باشند. برخی از پروبیوتیک ها ممکن است جذب ویتامین D را افزایش دهند.

کمبود ویتامین D

  • فشار خون بالا : مانند کلسترول خون بالا، فشار خون بالا نیز ریشه بسیاری از بیماری های قلبی- عروقی است. مصرف پروبیوتیک ممکن است به طور طبیعی باعث کاهش فشار خون شود.
  • دیابت : یافته های علمی وجود دارد که پروبیوتیک ها به کنترل قند خون کمک میکنند. ترکیبی از بیماری های قلبی عروقی و دیابت، خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد.
  • استرس : واضح است که استرس مزمن یک عامل کلیدی در مشکلات قلبی است. مطالعات نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک خلق شما را بهبود می بخشد، بنابراین کنترل اضطراب و استرس روز به روز آسان تر می شود.

استرس و سلامت قلب

  • چاقی : میزان چاقی در جهان در حال افزایش است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اعلام می کنند که بیشتر جمعیت بالینی چاق هستند. چاقی خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطان را افزایش می دهد. با حفظ رژیم غذایی مناسب همراه با مصرف پروبیوتیک می توان خطر چاقی را کاهش داد.

نتیجه گیری 

به روشنی مشخص شده است که پروبیوتیک می تواند شما را در مسیر سلامت قلبی قرار دهد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه