پرورش گیاهان خانگی

written by بانوی شهر 21 بهمن 1395
پرورش گیاهان خانگی

گیاهان غالبا با خواص دارویی و آرامش بخش و یا مصارف آشپزی همراهند. پس اگر بتوانید برای همیشه و در طول سال آنها را در خانه داشته باشید، بسیار عالی خواهد بود. با پرورش این گیاهان در آشپزخانه منزل می توان به این هدف دست یافت.

در اینجا ما یک تکنیک شگفت انگیز پرورش گیاهان خانگی را نشان می دهیم که به آب دادن های منظم یا تغییر خاک نیاز ندارد.

چگونه گیاهان را در آب پرورش دهیم؟

چند قلمه گیاه را چیده و آنها را در یک لیوان آب معمولی بگذارید. مواد شیمیایی می توانند بافت گیاه را تخریب کنند، بنابراین آب نباید حاوی کلر باشد.

سعی کنید مقداری از آب باران و یا آب شیر را ذخیره داشته باشید. یک کوزه دهان گشاد، بطری شیشه ای، و یا حتی یک بطری پلاستیکی را برای گیاهان انتخاب کنید. توصیه می شود با توجه به اینکه لازم نیست ریشه ها در معرض نور قرار گیرند، از بطری های رنگی استفاده کنید. رنگهای تیره از رشد جلبک روی بطری و ریشه گیاه جلوگیری می کنند. از بطری های تنگ هم اجتناب کنید. چراکه دهانه بطری باید دارای فضای کافی برای ورود هوا باشد تا ریشه گیاه بتواند به راحتی تنفس کند. ریشه های نرم قلمه ها  را کنده و سپس قسمت هایی 15 سانتی متری را از گیاهان در حال رشد را جدا کنید. آنها را در ظروف قرار دهید. برگهای پایین تر را بکنید؛ چون در آب فاسد شده و آب را ضایع می کنند. برای گیاهانی مانند رزماری، باید آب را یکبار در هفته عوض کنید. با این حال، زمانیکه ریشه ها شروع به رشد می کنند، نباید آب را عوض کرد. این زمان بین 2 الی 6 هفته طول می کشد.

برای تسریع رشد، چند شاخه بید را یک شب کامل در آب گرم فرو کنید و سپس از آن بعنوان یک ترکیب آرامش بخش استفاده کنید. پودر هورمون ریشه زایی نیز به همین میزان می تواند مؤثر باشد.

8 گیاه که می توانند در آب رشد کنند عبارتند از :

  • رزماری :

اگرچه ریشه قلمه رزماری نیمه چوبی به زمان بیشتری نیاز دارد، اما جوانه های تازه درآمده در بهار سریع رشد می کنند. این گیاه را باید در محل آفتابی نگهداری کرد.

  • مریم گلی :

چند قلمه مریم گلی را در فصل بهار در آب قرار دهید. از آنجا که گیاه استعداد زنگ زدن را دارد، باید در یک مکان روشن با هوادهی مناسب قرار داده شود.

  • نعناع فلفلی ( Pepper mint ) :

نعناع فلفلی سرشار از منتول است و باعث ایجاد احساس خنکی در زبان و پوست می شود و دما را تغییر نمی دهد. نعناع بیابانی ساده ترین گیاهی است که می توانید در آب پرورش دهید. کافیست چند قلمه نعناع را در آب قرار دهید.

  • ترخون : 

چند قلمه بهاری تازه رشد کرده را بچینید و گیاه را در مکانی با نور و گرمای کافی قرار دهید.

  • ریحان :

 چند قلمه ریحان را قبل از گل دادن در آب قرار دهید و سپس ظرف را در یک مکان آفتابی بگذارید.

  • نعناع :

 نعناع را هم مانند نعناع فلفلی پرورش دهید.

  • آویشن :

 در اواسط بهار و یا اوایل تابستان، قبل از اینکه آویشن شروع به گل دهی کند، چند قلمه سبز و جوان را بچینید و آنها را در آب قرار دهید. برای جلوگیری از خشک شدن، قسمتهای داخل آب را از هم باز کنید. وقتی شروع به رشد کرد، ساقه را ببرید تا شاخه دهی گیاه تحریک شود.

  • پونه کوهی (Oregano) :

قلمه های تازه پونه را در آب قرار دهید. در پرورش پونه نباید جوانه گیری برگ ها را فراموش کرد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید