5 ماده غذایی مغذی که باید همیشه در یخچال داشته باشید

written by ویدا نورمحمدیان 7 خرداد 1397
5 ماده غذایی مغذی که باید همیشه در یخچال داشته باشید

مواد غذایی که در یخچال دارید راز زندگی سالم و غذاهای خوشمزه خانه شما هستند. بانوی شهر با یک متخصص تغذیه در این باره صحبت کرده و او به 5 ماده غذایی مغذی که باید همیشه در یخچال داشته باشید اشاره می کند. بنابراین، این بار که برای خرید به فروشگاه رفتید این اقلام را در لیست خود داشته باشید.

1 ) اسفناج

 ماده غذایی مغذی - زندگی بانوی شهر

اسفناج از جمله سبزیجات مغذی است که منبع ویتامین ها، مواد معدنی، خواص دارویی، از جمله کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها – که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند و فیبر، که با پر نگه داشتن معده به ثابت ماندن وزن و همچنین لاغری کمک می کند.

اسفناج همچنین یک ماده مفید برای زیباییست، سرشار از ویتامین C که برای ساخت کلاژن لازم است، و ویتامین A که باعث جوانسازی پوست و موهای زیبا می گردد. اما هنوز خواص این گیاه برگ سبز تمام نشده! در اسفناج می توانید ویتامینK، که برای داشتن استخوان های قوی و سلامت گوارش مفید است، بیابید.

آهن موجود در اسفناج از نوع آهن غیرهادی (Non-Heme Iron) بوده، بدین معنا که وقتی با مواد غذایی که ویتامین C دارند ترکیب می شوند بیشتر جذب بدن می گردد ، بنابراین، این بار که خواستید اسفناج بخورید به آن کمی آب لیمو نیز اضافه کنید تا آهن آن بیشتر جذب بدنتان شود.

با استفاده از اسفناج می توانید سالاد اسفناج ، ساندویچ و حتی سوپ اسفناج درست کنید.

2 ) آووکادو

 ماده غذایی مغذی - زندگی بانوی شهر

همه چربی ها یکسان نیستند! آووکادو یکی از آنهاست. یک ماده غذایی که سرشار از چربی اما چربی مفید برای بدن است و به آن چربی غیر اشباع (Monounsaturated Fat) گفته می شود. این چربی های مفید باعث بالا رفتن عملکرد مغز و سلامت قلب هستند. چربی موجود در آووکادو همچنین حاوی مقدار بالای فیبر طبیعی است که به کاهش کلسترول و کنترل قند خون کمک کرده و در عین حال وزن را نیز کنترل می کند. از سایر فواید آووکادو می توان به وجود ویتامین های K ، C ، E ، A و انواع ویتامین های B و همچنین پتاسیم اشاره کرد. با توجه به ویتامین های موجود در این ماده غذایی، آووکادو می تواند برای سلامت پوست، ایمنی بدن و تنظیم هورمون های بدن کمک کند. آووکادو را می توانید در بسیاری از غذاهای خود بخصوص انواع سالاد ها ترکیب کرده و یا انواع اسموتی های خوشمزه را با استفاده از آن تهیه کنید.

3  ) لیمو

 ماده غذایی مغذی - زندگی بانوی شهر

برای اینکه عملکرد گوارش شما بهتر شود، هر روز صبح خود را با مقداری آب لیموی گرم شروع کنید. مقداری آب لیموی تازه را در یک لیوان آب جوش بریزید و میل کنید. لیمو سرشار از آنتی اکسیدان ها بوده و ویتامین C فراوانی دارد که به سیستم ایمنی بدن کمک می کند. اسیدهای طبیعی موجود در لیمو به هضم غذا کمک کرده و همچنین سموم را از بدن دفع می کند. لیمو همچنین دارای ویتامین های E و B همچنین مواد معدنی مثل منیزیم و پتاسیم است که تمامی اینها برای بدن و پوست مفید هستند.

بسیاری از این آنتی اکسیدان ها در پوسته ی لیمو قرار دارند، از آب لیمو استفاده و از پوسته ی آن برای غذاهای مختلف و یا برای زیبایی و روشن کردن پوست صورت استفاده کنید.

4 ) کِیل Kale

 ماده غذایی مغذی - زندگی بانوی شهر

کلم برگ یا کِیل از جمله مواد غذایی عالی برای سم زدایی بدن است. کِیل حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که برای پوست، چشم ها، سیستم ایمنی بدن، استخوان ها و سیستم گوارشی بسیار مفید است. همچنین آمینو اسیدها، ویتامین A، C و K و آهن معدنی، منیزیم و کلسیم نیز در این ماده غذایی وجود دارند، این روزها کِیل در بسیاری از سبزی فروشی ها پیدا می شود.

5 ) انواع توت

 ماده غذایی مغذی - زندگی بانوی شهر

توت ها از جمله توت فرنگی، بلوبری، شاتوت، توت سفید و سایر میوه های این دسته بسیار مغذی و خوشمزه هستند. علاوه بر این، این میوه های خوشمزه قند کم و فیبر بالا دارند و ویتامین C ،A و E نیز در این میوه ها یافت می شود. مهم تر از همه، توت ها از جمله میوه هایی هستند که بیشترین میزان آنتی اکسیدان را در خود جای داده اند و بی دلیل نیست که به آنها میوه های جوانی گفته می شود. این میوه ها همچنین خاصیت ضد التهابی دارند.

متخصصین تغذیه همیشه پیشنهاد می کنند موادغذایی اورگانیک مصرف کنید. گاهی اوقات موادغذایی غیراورگانیک مقدار زیادی آفت کش داشته که روی پوست آنها می نشیند و از آنجایی که میوه هایی مثل توت را نمی توانید پوست کند، بهتر است این میوه را اورگانیک مصرف کنید. اما اگر توت اورگانیک در دسترس ندارید و یا نگران خراب شدن این میوه در یخچال هستید می توانید توت های یخ زده بخرید، توت های یخ زده تمامی خواص گفته شده را دارند و یخ زدگی باعث نمی شود هیچ خاصیتی را از دست بدهند.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه