چرا باید نوشابه را کنار گذاشت

written by بانوی شهر 7 اردیبهشت 1396
چرا باید نوشابه را کنار گذاشت

آمریکایی ها در سال حدود 50 بیلیون لیتر نوشابه مصرف می‌کنند که برابر است با 216 لیتر و یا چیزی حدود 57 گالن به ازای هر نفر. میزان شکر موجود در این مقدار نوشابه حیرت آور است و در واقع بدترین نوع شکر است که فروکتوز نام دارد و به شکل شربت ذرت با فروکتوز بالا درآمده است. متاسفانه، شربت ذرت با فروکتوز بالا، که به شکل نوشابه عرضه می شود، منبع شماره 1 کالری در ایالات متحده به شمار می‌آید و دلیل اصلی افزایش وزن در این کشور است. نوشیدن تنها یک نوشابه در روز به مدت یک سال، 6 کیلو به وزن اضافه خواهد کرد. متاسفانه در سالهای اخیر با زیاد شدن فست فودها استفاده از نوشابه در ایران هم به شکل چشم گیری بالا رفته است.

  • اثرات نوشابه

آنها که نوشابه مصرف می‌کنند، بدانند که یک سم را در رژیم غذایی خود وارد کرده اند؛ چراکه در نوشابه از شیرین کننده‌های مصنوعی و کالری دار استفاده شده است. نوشابه یکی از دلایل چاقی، از طریق مکانیزم های مختلف، به شمار می‌آید.

مشکل می‌توان دریافت که کدام یک در دراز مدت اثرات بدتری به دنبال دارد، فروکتوز یا شیرین کننده های مصنوعی. اما با اطمینان می‌توان گفت که اگر نوشابه مصرف می‌کنید بدانید که سلامتی خود را به خطر می‌اندازید و از سالهای عمر خود می‌کاهید.

  • تاثیر نوشابه بر بدن

نوشابه - شادابی و سلامتی

می‌دانستید که تنها یک قوطی نوشابه حاوی 10 قاشق چای‌خوری شکر است؟ و این مقدار، 100 درصد مصرف توصیه شده‌ شکر است و بیش از دو برابر مقداریست که پزشکان توصیه می‌کنند.

وقتی نوشابه وارد بدن می‌شود چه اتفاقی می‌افتد :

  • 20 دقیقه بعد از نوشیدن نوشابه، سطح شکر در خون ناگهان بالا می‌رود و کبد به این افزایش ناگهانی انسولین از طریق تبدیل مقادیر بالای شکر به چربی واکنش نشان می‌دهد.
  • 40 دقیقه‌‌ بعد، به این دلیل که بدن تمام کافئین موجود در نوشابه را جذب کرده است، فشار خون بالا می‌رود و سپس کبد، شکر بیشتری را وارد جریان خون می‌کند.
  • بعد از یک ساعت، با کاهش ناگهانی شکر مواجه خواهید شد. در واقع قدم در چرخه ای معیوب گذاشته اید که هر بار حرص و ولع شما برای مصرف محرکهای نوع کافئین و شکر بیشتر می‌شود.

این یک حقیقت اثبات شده است که شکر سطح انسولین را بالا می‌برد و بالا رفتن سطح شکر نیز نه تنها باعث افزایش وزن شده، بلکه فشار خون بالا، کلسترول بالا، عوارض قلبی، دیابت، پیری زود رس، و بسیاری دیگر از عوارض منفی را به دنبال دارد.

  • تاثیر نوشابه بر سلامتی بدن

سرطان یکی از دردسرسازترین خطراتی است که در کمین مصرف کنندگان نوشابه نشسته است. مطالعات متعدد، حکایت از ارتباط بین شکر و افزایش نرخ سرطان دارند. به ما توصیه می‌کنند که تنظیم مقدار شکر مصرفی، کلید کندتر کردن رشد تومور است.

مطالعات، شکر را با انواع مختلف سرطان مرتبط دانسته است. از جمله :

  • سرطان سینه
  • سرطان حنجره
  • سرطان کولون (روده بزرگ)

آسیب‌های دی ان ای (DNA) در اثر بنزوات سدیم (sodium benzoate)، یک ماده‌ نگهدارنده که در بسیاری از نوشیدنی های غیرالکلی یافت می‌شود، ایجاد می‌شوند و قادرند قسمتهای حیاتی DNA را تخریب کنند. این آسیب‌ها در نهایت به امراضی از قبیل سیروز کبدی و پارکینسون منتهی می‌شوند.

نقرس یکی دیگر از چالش هایی است که مصرف کنندگان نوشابه با آن مواجه هستند و مستقیماً با محتوای فروکتوز نوشابه در ارتباط است. در حقیقت، مطالعات نشان داده است که دیگر نوشیدنی‌های حاوی فروکتوز بالا مانند آب میوه، و حتی مصرف زیاد میوه های تازه می‌تواند خطر ابتلا به نقرس را بالا ببرد.

باید دانست که فروکتوز به خودی خود بد نیست. برای مثال، میوه‌ها اگر بطور متعادل مصرف شوند، بخشی مهم و مغذی در رژیم غذایی به شمار می‌آیند، اما این دوزهای عظیم فروکتوز است که میتواند دردسرساز باشد.

آسیب رسانی فروکتوز، برعکس گلوکز، به روش متابولیزه‌ شدن آن بستگی دارد. تمام فرایند متابولیسم فروکتوز در کبد انجام می‌گیرد و به همین دلیل سموم و ضایعات بسیاری از جمله اسید اوریک، تولید می‌کند که فشار خون را بالا برده و باعث ایجاد نقرس می‌شود.

بنابراین، تفاوت در نحوه‌ واکنش بدن به فروکتوز است که آن را تبدیل به عامل چاقی می‌کند.

از طرف دیگر، گلوکز، هورمون گرسنگی گرلین (ghrelin) را سرکوب کرده و لپتین (leptin) را تحریک می‌کند. لپتین یک ماده‌ شیمیایی است که اشتها را از بین می‌برد. فروکتوز اثری روی گرلین ندارد و در ارتباط مغز ما با لپتین دخالت دارد. نتیجه‌‌ این کنش و واکنش‌ها، پرخوری، اضافه وزن، و در نهایت چاقی است.

و در آخر باید گفت که فروکتوز سطح انسولین را بالا می‌برد که نه فقط دیابت، بلکه تقریبا پایه‌ تمام بیماری های شناخته شده‌ را تشکیل می‌دهد. در حقیقت، کنترل سطح انسولین، یکی از مهمترین فاکتورهای بهینه سازی سلامت بدن است و اجتناب از شکر، و از همه مهمتر، فروکتوز، برای کنترل انسولین حیاتی است.

  • ‌مصرف سالم فروکتوز

بعنوان یک پیشنهاد استاندارد، توصیه می‌ شود، سطح فروکتوز کلی بدن را پایین‌تر از 25 گرم در روز نگه دارید. با این وجود، برای بیشتر افراد عاقلانه آنست که فروکتوز تامین شده از میوه جات را به 15 گرم یا کمتر در روز محدود کنند. از طرف دیگر، با اطمینان می‌توان گفت که از راه منابع «مخفی» فروکتوز مانند بسیاری از نوشیدنی ها و غذاهای فرآوری شده، فروکتوز مورد نیاز بدن تامین می‌گردد. به خاطر داشته باشید که فروکتوز موجود در نوشابه به تنهایی بالاتر از نیاز روزانه‌ بدن است.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه