چرا وزن کم نمی کنیم؟

written by بانوی شهر 14 فروردین 1396
چرا وزن کم نمی کنید

وزن کم کردن در کلام به نظر خیلی آسان می آید. همه با خود فکر می کنند خب کمتر غذا میخورم و بیشتر فعالیت می کنم. اما گاهی اوقات در عمل این کار خیلی سخت یا تقریبا غیر ممکن می شود.

اگر شما زندگی سالمی دارید، ورزش می کنید و مراقب کالری های مصرفی خود هستید، اما همچنان وزن کم نمی کنید، مایوس نشوید.

متخصصان می گویند که فاکتور های بسیار زیادی در کم کردن وزن نقش ایفا می کنند و گاهی با تغییرات کوچکی که در آن ها ایجاد می کنید، می توان به نتیجه دلخواهتان دست پیدا کنید.

در این جا چند اشتباه رایج در راه لاغر شدن را بیان می کنیم :

1 ) کم خوابی

بزرگسالانی که بین 5 تا 7 ساعت می خوابند، 30 تا 80 درصد بیشتر از افرادی که بیش از 8 ساعت می خوابند در خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی و فشار خون و حتی مرگ زودرس هستند.

کم خوابی میزان هورمون استرس زا و هورمون گرسنگی را افزایش می دهد. متابولیسم و سطح هورمون سیری را پایین می آورد. بدنی که بی خوابی می کشد می خواهد کمبود انرژی اش را با خوردن جبران کند. همچنین بدن توانایی پردازش انسولین را تا 30 درصد از دست می دهد.

2 ) استرس

هورمون استرس (کورتیزول)، استرس وارده به بدن را با خوردن جبران می کند. بنابراین وقتی استرس می گیرید خوردن به خصوص غذاهای چرب و شیرین حس خوبی در شما ایجاد می کند و “خورن احساساتی” عادت شما می شود. استرس های خود را کنترل کنید تا وزن کم کردنتان به شدت راحت شود.

بیشتر بخوانید:  10 حرکت پایه تمرین با وزنه برای تناسب اندام

3 ) کم کردن بیش از حد پروتئین

این که برای کم کردن وزن به خوردن سالاد روی بیاوریم، فکر خوبی به نظر می رسد، اما این که بخواهیم کاهو را جایگزین اصلی مواد مغزی کنیم کم کردن وزن را مختل می کند.

سرعت متابولیسم بدن ما به طور مستقیم به میزان عضلاتمان بستگی دارد، بدون خوردن مقدار کافی از پروتئین عضلات ما کوچک می شوند و به این ترتیب متابولیسم به شدت کم می شود.

از گنجاندن مقدار کافی پروتئین سالم در برنامه غذاییتان اطمینان حاصل کنید.

4 ) ورزش هوازی بیش از حد

چرا وزن کم نمی کنیم - شادابی و سلامتی

دویدن یک ورزش عالی است، اما اگر به مقدار زیادی می دوید یا فقط ورزش های هوازی می کنید و تغییری در وزنتان حس نمی کنید، به این علت است که اگر ورزش های هوازی را بیش از حد انجام دهید شروع به سوزاندن عضلاتتان خواهید کرد. این یعنی چون عضلات کمتر دارید، متابولیسم شما هم کندتر خواهد شد و بدنتان هم به نظر صاف تر و گرد تر می رسد. پس دفعه بعد که به باشگاه می روید ورزش های دیگر را هم در برنامه تان قرار دهید.

5 ) بزرگنمایی کالری هایی که با ورزش می سوزانیم

یکی از بزرگ ترین مشکلات در راه کاهش وزن این است که ما میزان کالری که در ورزش می سوزانیم را خیلی بزرگ می بینیم و میزان کالری که با غذا خوردن می گیریم را به حساب نمی آوریم.

ما فکر می کنیم اگر یک جلسه ورزش سخت کردیم، حالا می توانیم هرچه دلمان خواست بخوریم.

یکی از راه های موثر این است که هر چیزی که در طول یک روز می خوریم را یادداشت کنیم و با این راه نسبت به هر چیزی که وارد بدنمان می شود حساس باشیم.

بیشتر بخوانید:  حرکات ورزشی برای داشتن شکم صاف و سیکس پک

6 ) حذف صبحانه

کسانی که صبح ها صبحانه می خورند، در طول روز کمتر غذا می خورند. طبق آمار های جهانی، صبحانه خور ها، بهتر می توانند رژیمشان را حفظ کنند و وزن کم کنند.

وقت کافی برای خوردن صبحانه ندارید؟ یک ماست کوچک یا کمی خشکبار و آجیل بردارید و در راه رسیدن به کار بخورید.

 

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه