نکاتی مهم برای چیدمان اتاق خواب

written by ویدا نورمحمدیان 6 مرداد 1399
نکاتی مهم برای چیدمان اتاق خواب

خواب یکی از نیازهای اساسی بدن ماست و تقریبا همه ما حدود یک سوم زندگی خود را در رختخواب صرف می کنیم. بنابراین مهم است که  چیدمان اتاق خواب جاییکه روز خود را در آنجا شروع می کنیم و به پایان می رسانیم، به اندازه کافی زیبا، چشم نواز و در عین حال راحت باشد.
احتمالا برای هر کسی، اتاق خواب اولین اتاقی بوده که آن را به سلیقه شخصی خود تزئین کرده یا در تزئین آن به اتفاق والدین مشارکت داشته است. در واقع چیدمان یک اتاق خواب فرصتی برای منعکس کردن سبک شخصی، سلیقه و روحیاتاست که هر بیننده ای با یک نگاه می تواند آن را درک کند.

زیبایی و کمال یک اتاق خواب در این است که تک تک اجزای آن باهم در تناسب و هارمونی کامل باشند. پس با انتخاب یک سرویس خواب مناسب که متناسب با اندازه اتاق، رنگ یا کاغذ دیواری آن و دیگر وسایل است، نمایی مورد تحسین از اتاق خواب خود را به نمایش بگذارید.

سرویس اتاق خواب شامل تختخواب، پاتختی، میز آرایش، کمد و دراور می باشد که انتخاب هر یک از این موارد، شامل نکاتی است که قبل از خرید باید مورد توجه قرار گیرد.

تختخواب

چیدمان اتاق خواب

برای خرید یک تخت خواب قبل از هر چیزی در مورد اندازه اتاق خواب خود فکر کنید. آیا فضای کافی برای یک تخت بزرگ دارید؟ یا ترجیح می دهید که تخت کوچک باشد تا فضای کافی برای میز آرایش، کمد و سایر وسایل وجود داشته باشد؟
تخت ها بر حسب نیاز و سلیقه افراد در مدل ها و اندازه های متنوعی ساخته می شوند. تخت های پلتفرم، سلطنتی، ذخیره ای و…
با توجه به اینکه امروزه اتاق های خواب نسبتا کوچک هستند، معمولا ترجیح داده می شود انتخاب تختخواب به گونه ای باشد که جای کمتری را اشغال کرده و درعین حال کاربردی تر باشد.

برای این منظور تخت های ذخیره ای بسیار مناسب هستند. تخت ذخیره ای به تختی گفته می شود که در زیر تختخواب، کشوهای متعددی قرار دارد که نیاز فرد را به یک کمد یا دراور اضافه در اتاق برطرف می کند.

بیشتر بخوانید:  چگونه موقعیت تختخواب را در اتاق خواب مشخص کنید

این مدل تختخواب به سادگی یک فضای اضافی برای نگهداری وسایلی از قبیل لباس های فصلی، پتوی اضافه، و هر چیز که کمتر مصرف می شود، در اختیار شما قرار می دهد.

چنانچه فضای اتاق خواب شما به اندازه کافی بزرگ است، می توانید به گزینه های دیگری از قبیل تخت های سلطنتی  بپردازید که وسایل جانبی بیشتری دارند.
اگر دوست دارید چیدمان اتاق خواب شما ظاهر مدرن تری داشته باشد، سراغ تخت های پلتفرم بروید. ارتفاع این تخت ها نسبت به تختخواب های سنتی کوتاهتر بوده و وسایل جانبی کمتری دارند.

تختخواب های تاشو نیز که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است، بهترین گزینه برای اتاق های کوچک است و برای افرادی که تمایل دارند در طول روز از حداکثر فضای اتاقشان استفاده کنند یا اینکه تمایلی ندارند تختخوابشان در معرض دید باشد.

تختخواب های دو طبقه با ظاهری شیک و جمع و جور، در عین زیبایی، بسیار پرکاربرد بوده و فضای کمی را در اتاق اشغال می کند.
برای انتخاب یک تخت مناسب، علاوه بر ظاهر، باید راحتی و دوام آن را نیز مد نظر قرار داد.

راحتی یک تختخواب علاوه بر طراحی قاب بستر، ارتباط مستقیم با تشک و بالش های آن دارد. تشک ها در جنس های متفاوتی از قبیل هیبریدی، لاتکس، مِمُوری فوم و… عرضه می شوند که می توانید با توجه به نیاز و سازگاری بدن خود، آنها را تهیه کنید. می توان گفت با پرداخت هزینه برای تشک و بالشت، برای سلامتی خود سرمایه گذاری می کنید.
داشتن یک خواب خوب و راحت فاکتورهای مختلفی دارد که یکی از آنها داشتن بستر مناسب است.

میز آرایش

چیدمان اتاق خواب بدون میز آرایش کامل نیست. برای انتخاب میز آرایش توجه داشته باشید که با سایر وسایل در اتاق شما مطابقت داشته باشد تا بتوان آن را به عنوان بخشی از اتاق شبیه سازی کرد و نه چیزی که بعدا خریداری شده است.

بیشتر بخوانید:  چهار دلیل برای اضافه کردن تخت تاشو به دکوراسیون اتاق

با اطمینان می توان گفت که این میز در یک اتاق برای کاربر آن در حکم گنجینه است. میز آرایش می تواند زیبایی و کاربرد را توامان در اختیار شما قرار دهد.
اولین و مهمترین چیزی که باید در در هنگام خرید میز آرایش نظر بگیرید، اندازه میز و آینه است. برای اینکه یک میز آرایش به عنوان یک قطعه مناسب در اتاق شما باشد، عرض میز  با عرض آینه در تناسب باشد. میز بزرگ با آینه کوچک و یا بالعکس نمای  نامناسبی ارائه می دهد.
نکته بعدی اندازه و شکل آینه است. آینه از آنجا که نور را بازتاب می دهد، حتی کوچکترین و تاریک ترین اتاق ها را میتواند روشن و جذاب جلوه دهد. همانطور که گفته شد اندازه آینه در درجه اول باید متناسب با میز آن باشد و دوم میزان میدان دیدی که مد نظر دارید. آینه های بزرگتر میدان دید بیشتری دارند و بالعکس.

آینه ها در شکل های مختلفی تولید می شوند. معمولا به شکل مربع یا مستطیل هستند که حالتی سنتی و کلاسیک را ارائه می دهند. آینه های دایره و بیضی شکل نیز ساده محسوب می شوند اما نسبت به آینه های مربع یا مستطیل شکل، بیشتر جلب توجه می کنند. چنانچه میخواهید میز آرایش چشم گیرتری داشته باشید، آینه های مثلثی، الماسی شکل یا ستاره ای را انتخاب کنید.
نکته بعدی، ارتفاع میز آرایش است. معمولا میزهای آرایش ارتفاع زیادی ندارند. هر چه ارتفاع میز بیشتر باشد، آینه نیز در سطح بالاتری قرار می گیرد.

ارتفاع میز باید به اندازه ای باشد که وقتی روبروی آن می نشینید کاملا احساس راحتی کنید و میدان دید مناسبی داشته باشید.
صندلی آرایش نیز باید کاملا راحت باشد مخصوصا اگر زمان طولانی از آن استفاده می کنید. در این حالت بهتر است از صندلی استفاده کنید که مجهز به پشتی باشد.

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که جعبه های متعدد از اکسسوری دارید، و یا تمایلی ندارید که ساعتها، شیشه های عطر و یا لوازم آرایش روی میز قرار گیرد، بهترین گزینه برای شما خرید میز آرایش کشودار است.
میزهای کنار تخت خواب اغلب از وسایل اضافی پر می شوند. پس خرید یک میز آرایش که دارای کشوهایی است که به اندازه کافی بزرگ هم هستند، مناسب به نظر می رسد. بهتر است که برخی از کشوها مجهز به قفل باشند تا در صورت نیاز برای نگهداری برخی اقلام مهم، از آنها استفاده شود.

بیشتر بخوانید:  چگونه موقعیت تختخواب را در اتاق خواب مشخص کنید

دراور و کمد

چیدمان اتاق خواب

وقتی به خانه خود نگاه می کنیم، سروسامان یافتن وسایل خود را مدیون کمدها و دراورها هستیم. آنها با فراهم کردن فضای محصور جهت قرار دادن وسایل، تبدیل به گنجه و انباری های کوچک خانه شده اند.
کمدها می توانند بر حسب نیاز شما چندین قسمت داشته و یا مجهز به کشو باشند. وجود آینه های قدی متصل به درب کمدها نیز مزیت بزرگی محسوب می شود که می تواند علاوه بر رفع نیاز به آینه قدی جداگانه، در تامین نور اتاق سهیم باشد.
کمدها معمولا به اندازه کافی فضا در اختیار دارند تا نیاز به دراور احساس نشود اما چنانچه فضای اتاق برای قرار دادن کمد کافی نیست، می توان دراور را جداگانه تهیه و مورد استفاده قرار داد.

پاتختی

باوجود انواع تخت های ذخیره ای، میز آرایش کشودار، کمد و دراور، پاتختی عملا به یک وسیله کلاسیک و تزئینی تبدیل شده است که در کنار تخت قرار می گیرد و می توان از آن برای تزئین اتاق استفاده کرد و یا وسایلی از قبیل مجسمه، قاب عکس، گلدان و کتابهایی که مطالعه می کنید، روی آن قرار داد و اتاق را شیک تر کرد.

چیدمان اتاق خواب

نور اتاق خواب را دست کم نگیرید. زیبایی و چیدمان وسایل اتاق زمانی به چشم می آیند که نور طبیعی کافی و مناسب در اختیار داشته باشیم. چنانچه معماری اتاق به گونه ای است که نور چندانی به اتاق راه ندارد، می توان از نورهای مخفی و لوسترهای مناسب برای تامین نور کافی اتاق کمک گرفت.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه