کاهش اثرات پیری با 3 تغییر اساسی در رژیم غذایی

written by بانوی شهر 7 اسفند 1395
کاهش اثرات پیری با 3 تغییر اساسی در رژیم غذایی

اگرچه چشمه جوانی تنها یک افسانه است، اما بسیاری از مردم هنوز آرزو دارند که از علائم پیری که با هر سال سپری شدن عمر پدیدار می شود، بکاهند تا هم احساس جوانی کنند و هم جوانتر به نظر بیایند. خوشبختانه، فرایند پیری را می توان با داشتن یک تغذیه خاص و منظم به تاخیر انداخت. با افزایش مواد مغذی که بدن دریافت می کند، می توانید ظاهر را جوانتر کرده و انرژی بیشتری برای گذران زندگی داشته باشید.

کاهش اثرات پیری - شادابی و سلامتی

1 ) برای کاهش اثرات پیری، آب بیشتری مصرف کنید

آب یکی از کلیدهای پیشگیری از پیری است. آب پوست را تغذیه کرده و رطوبت مورد نیاز آن را فراهم می کند. آب قبل از تغذیه پوست، ابتدا به تمام ارگان های دیگر بدن می رسد و به همین دلیل نوشیدن آب در طول روز برای افزایش بافت پوست از اهمیت خاصی برخوردار است. پوست خشک مقاوم تر است و به دلیل کم آب بودن سلولهای پوستی، پوست در معرض چروکیدگی قرار دارد. هرچه بدن آب بیشتری دریافت کند، انعطاف پذیری آن بیشتر خواهد بود و انعطاف پذیری بیشتر برابر است با چروکیدگی و افتادگی کمتر پوست که به مرور زمان رخ می دهد.

همچنین، نوشیدن آب بیشتر، ضایعات بدن را رفع می کند و باعث دفع سموم از بدن می شود و در نتیجه صورت روشن تر به نظر می رسد. نوشیدن 25/2 لیتر آب در روز می تواند چگالی و ضخامت پوست را تغییر داده و در عین حال جریان خون در بدن را افزایش دهد. اگر پوست آب کافی دراختیار نداشته باشد، منافذ و چروک های روی بیشتر نمایان می شوند ( plumping )

بیشتر بخوانید:  ٥ ماسک صورت خانگی براى درمان جای جوش (آكنه)

مصرف آب بیشتر، دستگاه هاضمه را نیز تقویت می کند و از بروز چاقی مفرط که با بالا رفتن سن رخ می دهد، جلوگیری می کند. از طرف دیگر، نوشیدن آب باعث از بین رفتن اشتها و غذا خوردن کمتر در طول روز می شود و شما را از پرخوری باز می دارد. نوشیدن آب همچنین متابولیسم را تقویت می کند و شما را خوش اندام نگه می دارد. برای سوزاندن چربی بیشتر، نوشیدن 12 لیوان آب در روز بسیار حائز اهمیت است.

2 ) مصرف سوپرفودهای ( superfood ) بیشتر، اثرات پیری را کاهش می دهد

سوپرفودها برای جلوگیری از پیری ضروری هستند و اثرات پیری آن را معکوس می کنند. خوردن غذاهای مغذی در طول روز و غذاهای کامل (غذاهایی که شامل مواد مورد نیاز بدن هستند.) که می توانند باعث کاهش وزن شوند و بر سال های عمر شما بیافزایند، بسیار مهم است.

انگور فرنگی و دیگر بری های( berries ) موجود در بازار، بالاترین غلظت آنتی اکسیدانی را دارند و می توانند با التهاباتی که با افزایش سن رخ می دهند، مبارزه کنند. خوردن میوه بعنوان میان وعده چندبار در هفته، می تواند از پیش آمدن بیماری های جسمی و روانی جلوگیری کند. هندوانه نیز حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان است و می تواند به کمک سیترولین موجود در خود، بدن را از شر سموم برهاند.

سبزیجات برگ دار مانند کلم پیچ، کاهو، و اسفناج سوپرفودهای دیگری هستند که باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند، مصرف سبزیجات برگ دار می تواند از بروز لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا ( macular degeneration ) جلوگیری کند و در عین حال به دلیل داشتن فولات و ORAC بالا، حافظه کوتاه مدت را تقویت می کند.

بیشتر بخوانید:  روش های درمان دورنگی پوست

سالمون و ماهی تن سرشار از اسیدهای چربی امگا 3 هستند و EPA موجود در آنها استحکام پوست را حفظ می کند و کاهش التهاب و افزایش کلاژن را بهمراه دارد. همچنین گفته می شود که ماهی های سالمون و تن از خاصیت ضد سرطانی برخورداند و لازمست حداقل دو بار در هفته مصرف شوند.

3 ) سم زدایی با کاهش اثرات پیری همراه است

سم زدایی های ضد پیری برای پاکسازی بدن از سموم و عناصر مصنوعی که در روند پیری سهم دارند، لازم و ضروری هستند. با خوردن غذاهای طبیعی از جمله گوشت تازه، جوشانده گیاهی، مرکبات، و سبزیجات هر چند ماه یکبار اقدام به سم زدایی کنید.

جوشانده های گیاهی به کمک آنتی اکسیدان موجود در آنها، از آسیب رسانی رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. مرکبات نیز با رادیکالهای آزاد مبارزه و از طریق بیرون راندن باکتری ها و سموم موجود در ارگان ها، فرایند پیری را کندتر می کند.

اگرچه فرار از پیری غیر ممکن است، اما راه هایی برای کاهش اثرات آن و جوان سازی بدن با تغییراتی بخصوص در رژیم غذایی وجود دارد. تغییر در رژیم غذایی جلوگیری از پیدایش چین و چروک و اجتناب از افزایش وزن را آسانتر می کند و از دیگر فواید سلامتی آن نیز می توان بهره گرفت.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه