روش های طبیعی کاهش تب در نوزادان

written by ژاله نوذری 1 مرداد 1397
روش های طبیعی کاهش تب در نوزادان

تب بصورت طبیعی پاسخ بدن به عفونت یا بیماری است. تب بدن را وا می دارد تا سلول های خونی و آنتي بادي هاي بيشتري را براي مبارزه با عفونت تولید کند. بیشتر پژوهشگران معتقدند که کاهش تب امری ضروری است. اما تب در یک نوزادان برای والدین، پزشکان و مراقبان کودک بسیار ناراحت کننده است. بانوی شهر شما را با روش های طبیعی کاهش تب در نوزادان آشنا می سازد.

اگر چه به طور معمول تب به درمان نیازی ندارد، اما گاهی ممکن است بخواهید تب را برای راحتی و آسایش بیشتر نوزادتان کاهش دهید. تب بالا می تواند جدی باشد و حتی گاهی تهدید کننده زندگی محسوب می شود. به همین خاطر دو مسئله اساسی مطرح می شود:

  • تب نوزاد چند درجه است؟

نوزادان و کودکان نوپا دمای بدن بالاتری دارند و دامنه تغییرات دمای بدن آنان نسبت به بزرگسالان بیشتر است. این بدان علت است که سیستم ایمنی بدن آنها هنوز در حال توسعه است.

  • درجه حرارت طبیعی کودک سالم بین 36 تا 37درجه سانتیگراد است.

تب نوزاد

  • تب پایین در کودکان نوپا در محدوده (37.3 – 38.3 درجه سانتیگراد) است.
  • درجه حرارت 38.4 – 39.7 درجه سانتیگراد معمولا نشان دهنده بیماری است که نیاز به توجه و رسیدگی دارد. بیشتر تب ها در این محدوده از طریق ویروس ها یا یک عفونت جزئی ایجاد می شوند.
  • دمای بیش از 39.8 درجه سانتیگراد باید درمان شود یا کاهش یابد (با استفاده از روش های طبیعی و خانگی). اگر تب با استفاده از روش های طبیعی که در بخش بعدی آمده است؛ کاهش نیابد، بایست به پزشک مراجعه نمایید.
  • علت تب چیست؟ بیشتر نوزادان به دلیل عفونت تب می کنند. هر چند در فصل تابستان احتمال گرمازدگی نیز وجود دارد.

پس از بررسی دو مسئله فوق، اگر که تب نوزاد شما ناشی از بیماری و یا درجه تب بالا نیست، می توانید از روش های طبیعی برای کاهش تب در نوزادان استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از مصرف بی رویه داروهای کاهش تب، مانند استامینوفن یا ایبوپروفن – و یا حتی زمانی که فکر می کنید که آنها مفید نیستند. شما می توانید روش های طبیعی برای کاهش تب نوزاد خود را امتحان کنید.

  • در حالی که نوزاد در رختخواب است، دستمال مرطوب و خنکی را روی پیشانی او قرار دهید. پا شویه کردن نوزاد معمولا موثر واقع می شود. توجه کنید که از آب سرد استفاده نکنید. زیرا می تواند باعث ایجاد لرزش ناگهانی و افزایش مجدد حرارت بدن نوزاد شود. همچنین کودک را با الکل پا شویه نکنید. اگر اینکار با آب سرد یا با الکل انجام شود، باعث افت ناگهانی درجه حرارت بدن شده، کودک دچار لرز میشود و دوباره تب او بالا رود.

کاهش تب در نوزادان

  • نوزاد را به حمام بخار گرم ببرید. زیرا باعث می شود درجه حرارت بدن نوزاد کاهش یابد.
  • به نوزاد مقداری شیرمادر یا شیر خشک و مایعات بدهید. شیرمادر موجب کاهش تب می شود.
  • از پنکه، کولر یا تهویه هوا استفاده کنید. البته دقت کنید بدن نوزاد در معرض مستقیم هوای سرد قرار نگیرد.
  • زیاد به نوزاد لباس نپوشانید. او می تواند از طریق پوست خود به راحتی حرارت را از دست بدهد.

کاهش تب در نوزادان

  • داخل خانه نوزاد را در محل خنک بگذارید یا اگر بیرون هستید، در سایه بمانید.
  • برقراری ارتباط لمسی و فیزیکی موجب بهبود تب می شود. ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد تاثیری مانند داروهای مسکن و کاهش تب دارد. نوزاد خود را بچرخانید، به او بخندید، سر وی را لمس کنید. تمام این حرکات و روابط تاثیرات مثبتی بر نوع روابط و کاهش تب دارد.

* توجه داشته باشید : در این مقاله تب به عنوان یک علامت واحد مورد بحث قرار می گیرد. اگر علائم شدید دیگری وجود دارد و یا اگر نوزاد مبتلا به بیماری مزمن بوده، که نگران کننده است، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.*

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه