10 راه طبیعی برای کاهش مرگ با سرطان روده

written by بانوی شهر 17 بهمن 1395
10 راه طبیعی برای کاهش مرگ با سرطان روده

سال گذشته، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ( IRAC )، اعلام کرد که گوشت، به دلیل ارتباط قوی با سرطان روده بزرگ در انسانها، عامل سرطان زای گروه1، به شمار می آید. سرطان روده، راست روده و روده بزرگ را تحت تاثیر قرار میدهد و یکی از شایعترین انواع سرطان شناسایی شده در ایران است.

روده بزرگ مسئول شکل دهی، ذخیره سازی، و دفع مواد زائد در بدن است و همچنین مسئولیت حفظ تعادل سالم بین باکتری های روده ایست. خوشبختانه، این نوع از سرطان قابل پیشگیری است و تنها 5 تا 10 درصد مرگ و میر بر اثر نقایص ژنتیکی روی می دهد. منشا 35% موارد رژیم غذایی ناسالم، 30% سیگار، 20% عفونت و بقیه موارد در اثر استرس و آلودگی محیطی ایجاد می شوند.

با دنبال کردن روش های زیر، 50% از احتمال ابتلا به سرطان روده بکاهید :

سبزیجات و میوه های بیشتری مصرف کنید

سبزی و میوه جات حاوی آنتی اکسیدان و دیگر ترکیبات ضد سرطانی مانند منیزیم هستند. تنها 100 میلی گرم افزایش در منیزیم، خطر پیدایش تومورهای کولورکتال ( روده بزرگ ) را به میزان 13 درصد، و خطر ابتلا به سرطان کولورکتال ( روده بزرگ ) را به میزان 12 درصد کاهش می دهد. خواص ضد سرطانی این مینرال ها به توانایی آنها در کاهش مقاومت انسولین برمی گردد. از طرفی،  فیتوکمیکال های موجود در میوه ها و سبزیجات می توانند با عوامل سرطان زا جنگیده و سرعت تکثیر سلولی را تنظیم کنند. سبزیجات سرشار از فیبرهایی هستند که خواص ضد سرطانی آنها تایید شده است. کلم ها حاوی سولفورافن ( sulforaphene ) هستند که می تواند رشد تومورهای سرطانی را فلج کند.

بیشتر بخوانید:  کم کاری تیروئید چیست؟

آلوی خشک خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را از طریق افزایش سطح باکتری های مفید در روده کاهش می دهد. با این وجود، جذب فیبر بیشتر، بهترین راه برای پیشگیری از سرطان است. بر اساس مطالعات، با جذب هر 10 گرم فیبر، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، 10% کاهش پیدا می کند. آلوی خشک حاوی مقادیر زیادی فیبر و پلی فنول است که با انواع سرطان ها مبارزه می کنند. دیگر منابع سرشار از فیبر دانه چیا، بذر کتان، و دانه شاهدانه هستند.

بر اساس یکی از مطالعات، افرادی که دارای سطوح کمتری از ویتامین D هستند، در معرض خطر ابتلا به تومورهای کولورکتالی قرار دارند.

“شواهد حاکی از اثرات حفاظتی  ویتامین D و  ایمنی ضد تومور در برابر سرطان روده است”.

ما بیشتر ویتامین D خود را از خورشید دریافت می کنیم. اما مصرف غذاهای سرشار از ویتامین D و استفاده از مکمل D3 می تواند ایده خوبی باشد.

سرطان روده - شادابی و سلامتی

از گوشت های فرآوری شده اجتناب کنید

گوشتهای دودی، نمک زده و عمل آوری شده مانند سوسیس و کالباس،  برای سلامتی مضر هستند و بسیار سرطان زا هستند. این گوشت ها حاوی مواد شیمیایی، نگهدارنده ها، و نیترات ها هستند که از عوامل سرطان زا به شمار می آیند. بر اساس AIRC، ” هیچ آستانه ی ایمنی برای گوشتهای فرآوری شده وجود ندارد”.

از گوشت قرمز تا حد زیادی دوری کنید

گوشت قرمز نیز به همان میزان می تواند سرطان روده بزرگ را همراه داشته باشد. گوشت به خودی خود مسئله ساز نیست، اما روش پرورش آن می تواند مشکل ساز باشد. گوشت ارگانیک مناسب است، اما گوشتی که ما می خریم از حیوانات هورمونی بدست آمده است که از غلات آغشته به علفکش، تغذیه می کنند. گوشت قرمز، زمانی که در دمای بالا پخت می شود، می تواند آمین هتروسیکلیک ها ( HCAs ) ها و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای ( PAHs ) را آزاد کرده و سلامتی را به خطر بیاندازند. اگر تمایل به مصرف گوشت قرمز دارید، سراغ گوشت های ارگانیک علف خواران بروید.

بیشتر بخوانید:  ریشه ای که 98% سلول های سرطانی را تنها در دو روز از بین می برد!

منظم ورزش کنید

فعالیتهای فیزیکی برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ حیاتی است. نتایج یکی از مطالعات نشان داده است افرادیکه هر روز ورزش می کنند، 30 الی 40 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند. این ورزش ها، آپوپتوز سلول های سرطانی را تحریک کرده و سطح انسولین را، که سهم بسزایی در کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد، پایین می آورند.

مراقبت وزن خود باشید

ثابت نگه داشتن وزن بدن برای پیشگیری از سرطان ضروری است. مطالعات متعدد نشان داده است که اضافه وزن یا چاقی با احتمال بیشتر ابتلا به سرطان همراه است. اگر سعی در کاهش وزن دارید، روی چربی های اضافه شکم تمرکز کنید. این چربی ها با انواع مختلف سرطان در ارتباطند.

سیگار و سو مصرف الکل

هم سیگار و هم مصرف بیش از اندازه الکل می تواند باعث سرطان شود. پس حتما از این عادت های ناسالم دوری کنید.

بسیاری از متخصصان بر این باورند که سیر (به مطلب مربوط به سیربرگردد.) میتواند سرطان را درمان کند. برخی از مطالعات نشان داده است خانم هایی که به طور مرتب سیر مصرف می کنند، 35% درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان روده قرار دارند و افرادیکه از سرطان پانکراس یا کبد رنج می برند، در دوران درمان از مزایای سیر بسیار بهره گرفته اند. اگر تصمیم گرفتید که سیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، حتما ابتدا آنرا خرد کرده و 15 دقیقه صبر کنید تا آلیسین ( یک ترکیب ویژه ضد سرطان ) آزاد شود.

به خانمها و آقایان بالای 50 سال توصیه می شود هر 5 سال یکبار جهت سیگموئیدوسکوپی ( sigmoidoscopy ) و هر10 سال یکبار جهت کولونوسکوپی ( Colonoscopy ) اقدام کنند. کولونوسکوپی می تواند سرطان روده بزرگ را در مراحل اولیه و همچنین پولیپ هایی را که می توانند از طریق جراحی برداشته شوند، تشخیص دهد. هرچند که، کولونوسکوپی می تواند برای سلامتی مضر باشد.

بیشتر بخوانید:  با لیمو موهایتان را روشن تر کنید

 ده راه برای پیشگیری از سرطان کولورکتال (روده بزرگ )

  • از مصرف نوشابه و نوشیدنی های سرشار از شکر اجتناب کنید.
  • سعی کنید هر روز 10،000 قدم پیاده روی کنید.
  • از کلم بروکلی بخارپز بیشتر استفاد کنید.
  • آرتیشو ( کنگر فرنگی ) بخورید. این کنگر حاوی سیلیمارین بوده که می تواند سرطان را کاهش دهد.
  • برای افزایش سطح ویتامین D، به اندازه کافی آفتاب بگیرید.
  • برای اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی و کاهش خطر سرطان، به اندازه کافی نشاسته مصرف کنید.
  • در تاریکی مطلق بخوابید؛ چراکه نور می تواند تولید ملاتونین در بدن را کاهش دهد.
  • پیاز بخورید. مقادیر بالای کورستین ( quercetin ) موجود در پیاز می تواند مانع از رشد سلول های سرطانی در بدن شود.
  • از قرار گرفتن در معرض سموم محیطی بپرهیزید.
  • از غذاهای سرخ کرده دوری کنید.
مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه