کاهش مصرف شکر: کاهش وزن و بهبود سلامتی

written by ژاله نوذری 1 مهر 1397
کاهش مصرف شکر: کاهش وزن و بهبود سلامتی

اکثر بزرگسالان روزانه حدود 300 تا 450 کالری از مصرف شکر به دست می آورند. افزایش مصرف شکر در طی قرن گذشته تاثیر زیادی بر سلامت بسیاری از افراد به ویژه کودکان داشته و نه تنها باعث افزایش وزن، بلکه موجب بروز برخی بیماری ها مانند بیماری های قلبی، دیابت، بیماری های کبدی، بیماری های گوارشی، بیماری آلزایمر و … شده است. بانوی شهر در ادامه شما را با فواید کاهش مصرف شکر آشنا می کند.

افرادی که بصورت مستمر شکر مصرف می کنند در طولانی مدت با مشکلاتی همچون نفخ، تغییرات خلقی و کاهش سلامتی مواجه می شوند.

چرا مصرف شکر مضر است؟  

مصرف بیش از اندازه شکر می تواند فشار خون را افزایش داده، منجر به انباشت بیشتر چربی در کبد شود که ممکن است باعث بروز  بیماری کبد چرب، دیابت و بیماری های قلبی شود.

شکر می تواند موجب التهاب مزمن شده و به دستگاه گوارش آسیب رساند. مصرف بی رویه شکر باعث ایجاد مقاومت بدن به انسولین شود و گذرگاه آنزیم سیگنالینگ را تحت تاثیر قرار داده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

کاهش مصرف شکر

چگونه بدن را از شکر پاکسازی کنیم؟

کاهش مصرف شکر می تواند به بهبود علائم بیماری های ناشی از مصرف بی رویه شکرکمک کند.

افراد می توانند “پاکسازی شکر” را با روش های متفاوتی انجام دهند. برخی افراد ممکن است رژیم غذایی  فاقد شکر را انتخاب کنند. این افراد گاهی در طول یک دوره زمانی، از مصرف تمام مواد غذایی حاوی شکر و حتی میوه و سبزیجات دارای طعم شیرین اجتناب می کنند و گاهی فقط شیرین کننده های مصنوعی را از رژیم خود حذف می کنند.

برای کاهش مصرف شکر می توانید مواد غذایی شیرین شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید از جمله : نوشابه، ماست های شیرین، غلات، میوه ها، کیک ها و دسرها.

کاهش مصرف شکر

در هنگام خرید محصولات غذایی به ترکیبات و عناصر تشکیل دهنده آن توجه نمایید تا بدانید که در هر محصول چه مقدار شکر حل شده وجود دارد. بهتراست از مواد غذایی خانگی استفاده نمایید و مصرف محصولات بسته بندی شده را کاهش دهید.

با استفاده از روش های قابل کنترل و با ثبات زیر می توانید  برای حذف شکر از رژیم غذایی اقدام کنید.

  • از مصرف شیرین کننده های مصنوعی اجتناب کنید : هرچند ممکن است کالری شیرین کننده های مصنوعی صفر باشند، اما می توانند باعث گرایش مصرف مواد شیرین شوند و همچنین و به طور بالقوه مشکلات مرتبط با دستگاه گوارش مانند اسهال یا نفخ را به وجود می آورند. بهتر است به جای شیرین کننده های مصنوعی از شیرینی های طبیعی مانند عصاره استویا یا عسل خام (پودر کاکائو، دارچین و عصاره وانیل) استفاده نمایید.

کاهش مصرف شکر

  • چربی های سالم تر مصرف کنید : هنگامی که شکر و قند را از رژیم غذایی خود حذف می کنید، احتمالا بدن شما به برخی کالری دیگر نیاز پیدا می کند و می توان با مصرف مواد غذایی جایگزین نیاز آن را جبران نمود. چربی های سالم در مقوله مواد غذایی جایگزین قرار دارند. روغن زیتون، روغن نارگیل، آووکادو ، آجیل، دانه ها و کره بادام زمینی همه طعم و مزه غذا را بهتر می کنند و باعث می شود بین وعده های غذایی بیشتر احساس راحتی کنید.
  • سبزیجات و پروتئین کافی مصرف کنید : با حذف شکر از رژیم غذایی خود، وعده های غذایی باید شامل : مقدار زیادی از منابع پروتئین (مانند گوشت، تخم مرغ و ماهی)، انواع سبزیجات و چربی های سالم باشد. هدف از ترکیب این مواد  با هر وعده غذایی این است که بدن شما فیبر، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ضروری را دریافت کند.

کاهش مصرف شکر

  • خواب کافی داشته باید و استرس خود را کنترل کنید : محرومیت از خواب باعث می شود که احساس کنیم به مواد غذایی بیشتر و شکر بیشتری نیاز داریم.. استرس و کمبود خواب می تواند ترشح هورمون کورتیزول را افزایش دهد. مطالعات نشان می دهد که افزایش این هورمون موجب اختلال گرسنگی، گرایش به مصرف مواد غذایی و افزایش وزن شده است. برای کاهش مصرف شکر و بهبود سلامتی خود بهتر است هر شب 7 ساعت یا بیشتر بخوابید. برای کنترل و مدیریت استرس نیز ورزش یک روش عالی محسوب می شود. همچنین سایر روش های آرام بخش طبیعی مانند یوگا، مدیتیشن، نامه نوشتن، صرف وقت در فضای باز و غیره را انجام دهید.

کاهش مصرف شکر

  • رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین در نظر بگیرید : اگر واقعا می خواهید شکر را از برنامه غذایی خود حذف کنید و یا توانایی بدن خود را برای سوخت و ساز چربی افزایش دهید، یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار کم و دارای چربی زیاد انتخاب کنید.

اینکه شما به چه دلیل تصمیم به حذف شکر از رژیم غذایی خود گرفته اید، اهمیت چندانی ندارد بلکه مهم این است که شما آگاهی خود را نسبت به آنچه که مصرف می کنید افزایش دهید. هنگامی که بزرگترین منبع شکر را از رژیم غذایی خود شناسایی کرده اید و آن را حذف می کنید، می توانید از گزینه های سالم تر جایگزینی مانند چربی ها، منابع پروتئین و انواع سبزیجات بهره مند شوید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه