اگر این نشانه ها در شما وجود دارد کم آب می نوشید!

written by کیانا میرحقانی 29 اردیبهشت 1396
اگر این نشانه ها در شما وجود دارد کم آب می نوشید!

اکثر ما به اندازه ی کافی آب نمی نوشیم. با اینکه نسبت به فواید آن کاملا آگاهیم اما همواره بهانه ای برای اولویت ندادن به این موضوع پیدا می شود و نوشیدن آب را فراموش می کنیم.

به طور میانگین بدن یک فرد بزرگسال از 55 تا 60 درصد آب تشکیل شده است. همین موضوع اهمیت جایگزین کردن این زخیره های آب در بدن را نشان می دهد. پس خیلی منطقی به نظر می رسد که بدن با بروز علائم و نشانه هایی، درست مثل یک ماشین بی بنزین، کمبود آب را نشان می دهد.

چند مورد از علائم کم نوشیدن آب این ها هستند :

1 ) پوست خشکی که با لوسیون بهبود نمی یابد

پوست همه ی ما، مخصوصا با فرا رسیدن زمستان، خشک می شود. این یعنی پوست به اندازه ی کافی چربی ندارد و در این صورت کیفیت پوست باید با استفاده از محصولات چرب کننده بهتر شود.

اگر در هر زمان از سال پوستتان خشک شد و با غوطه ور شدن در کرم باز هم ترک های خشکی وجود داشتند، به جای کرم زدن لیوان را بردارید و آب بنوشید.

وقتی پوست جلوه ی خود را از دست می دهد، تنها چیزی که عاجزانه نیاز دارد آب است.

2 ) دهان خشک و به هم چسبیده و عطش زیاد

نشانه های کم آبی - شادابی و سلامتی

خیلی واضح است که بگوییم وقتی به اندازه ی کافی آب نمی نوشید، دهان و زبان شما خشک می شود. اما این یک پدیده ی طبیعی و معمولی نیست. وقتی به شدت تشنه هستید یعنی ساعت ها بدنتان را در بی آبی گذاشته اید.

سریعا شروع به نوشیدن آب کنید تا مایعات از دست رفته به بدن باز گردانید.

3 ) با سردرد دست و پنجه نرم می کنید

نشانه های کم آبی - شادابی و سلامتی

یکی از بدترین حس هایی که تجربه می کنیم سردرد های گاه و بی گاهی است که انگار هر ثانیه ای که می گذرد بدتر و بدتر می شود. خوشبختانه نوشیدن آب نه تنها از این سردرد ها جلو گیری می کند، بلکه باعث می شود پس از مدتی درمان شوند.

یکی از عوارض بی آب شد یا دی هیدراته شدن بدن سردرد است. در واقع کم آبی می تواند میگرن را فعال کند.

متخصصین توصیه می کنند در صورت بروز این سردرد ها افراد شروع به نوشیدن آب کنند و از نوشیدنی های شیرین ورزشی دوری کنند.

4 ) همیشه خسته هستید

نشانه های کم آبی - شادابی و سلامتی

برای مدتی به میزان خوابتان توجه کنید. اگر به اندازه ی کافی  می خوابید اما همچنان همیشه خسته هستید، ممکن است هیدراته شده باشید.

خستگی مضمن می تواند توانایی تمرکز و حال خوب شما را از بین ببرد. این حالت شما را دست و پا چلفتی می کند و باعث ایجاد حوادث می شود.

5 ) وزن اضافه می کنید

نشانه های کم آبی - شادابی و سلامتی

باور کنید یا نه، اندازه ی دور شکم شما می تواند نشانگر بی آبی بدنتان باشد. نحقیقات نشان داده است که نوشیدن آب حتی به اندازه ی نیم لیتر در روز ( یک بطری کوچک آب ) می تواند متابولیسم بدن را تا 30 درصد افزایش دهد. پس تعجب نکنید اگر بسیاری از متخصصان تغذیه در کنار رژیم های لاغری شان به نوشیدن آب بسیار تاکید می کنند.

درکنار این ها متخصصان می گویند حتی مقدار کمی دی هیدراته شدن می تواند سیگنال های متناقصی به مغز ارسال کند که شما حس کنید گرسنه هستید، در حالی که آنچه بدن شما نیاز دارد در واقع آب باشد. همچنین نوشیدن یک یا دو لیوان آب قبل از غذا می تواند شما را پر کند تا کمتر غذا بخورید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه