کیک فاج شکلاتی

written by فرزانه زارع 8 فروردین 1397
کیک فاج شکلاتی

کیک فاج شکلاتی از جمله کیک و شیرینی های بسیار خوشمزه ای است که دستور پخت ساده ای دارد، شما میتوانید از تهیه و سرو آن لذت ببرید.

بانوی شهر به شما پیشنهاد می کند کیک فاج  شکلاتی را به عنوان عصرانه با چای خوش طعم ایرانی سرو کنید و با اعضای خانواده طعمی متفاوت را تجربه نمایید.

زمان آماده سازی ۲۰ دقیقه  –  زمان پخت 50 دقیقه

مواد لازم برای 20 بُرش :

  • آب ۲پیمانه ( ۵۰۰ میلی لیتر)
  • شکر ۳پیمانه (۶۶۰گرم)
  • کره خرد شده ۲۵۰گرم
  • پودر کاکائو الک شده 1/3 پیمانه (۳۵گرم)
  • جوش شیرین۱ قاشق چای خوری
  • آرد کیک ۳پیمانه (۴۵۰گرم)
  • بکینگ پودر ۳ قاشق چای خوری
  • تخم مرغ کمی زده (باهمزن دستی یا چنگال) ۴ عدد بزرگ

مواد لازم برای رویه فاج :

  • کره ۹۰گرم
  • آب 1/3 پیمانه (۸۰ میلی لیتر)
  • شکر 1/2 پیمانه(۱۱۰گرم)
  • پودر قند یک و نیم پیمانه(۲۴۰گرم)
  • پودر کاکائو الک شده 1/3 پیمانه(۳۵گرم)

طرز تهیه کیک فاج شکلاتی :

دمای فرگازی و برقی بدون فن ۱۸۰ درجه سانتیگراد (۳۵۰ درجه فارنهایت) و اگر فر چه برقی، چه گازی فن دار بود ۱۶۰ درجه سانتیگراد باشد. درجه ۴ فر برای فرهای که شماره بندی دارند.

مواد اولیه کیک را حداقل نیم ساعت زودتر از یخچال بیرون آورده و بگذارید به دمای محیط برسد.

۱ ) قالب کیکی به اندازه ۳۳ * ۲۶.۵ سانتی متری (که گنجایش ۱۴ پیمانه مواد را داشته باشد) را چرب کرده و کف آن را کاغذ شیرینی قرار دهید.

۲ ) پودر کاکائو و جوش شیرین را باهم مخلوط کرده و دوبار الک کنید.

کیک شکلاتی - دست پخت بانوی شهر

۳ ) آب، شکر وکره را با مخلوط کاکائو وجوش شیرین الک شده در یک ظرف ساس پن (شیر جوش باکف ضخیم) ریخته و با همزن دستی مخلوط کرده و روی اجاق با حرارت متوسط گذاشته تا بدون آنکه جوش بیاید شکر حل شود، همینکه دیدید شکر حل شده است بگذارید مخلوط به جوش آید، به محض اینکه مایه جوش زد حرارت زیر اجاق را کم کرده و با در باز بگذارید مایه ۵ دقیقه کم کم وآرام آرام بجوشد، بعد از ۵ دقیقه مایه را در یک کاسه بزرگ یا کاسه همزن بریزید و بگذارید در دمای معمولی محیط آشپزخانه ولرم شود.

کیک شکلاتی - دست پخت بانوی شهر

۴ ) در این حین آرد و بکینگ پودر را باهم مخلوط کرده و دوبار الک کنید.

۵ ) تخم مرغ وآرد الک شده را به مایه کاکائو ولرم شده اضافه کنید و با سرعت متوسط همزن برقی مایه کیک را بزنید تا مخلوط صاف و یکدست شود و رنگ مخلوط عوض شده و کم رنگ گردد، مخلوط آماده شده را در قالب آماده شده ریخته و رویش را با لیسک صاف کرده و در پنجره وسط فرقرار دهید.

۶ ) کیک را به مدت ۵۰ دقیقه بپزید، وقتی کیک از فر بیرون آمد بگذارید ده (۱۰) دقیقه در قالب مانده و بعد از قالب کیک را آزاد کرده و روی سینی توری برگردانده، طوریکه کف کیک روی سینی توری باشد و رویه کیک به سمت بالا باشد و بگذارید کیک کاملاً خنک شود.

کیک شکلاتی - دست پخت بانوی شهر

۷ ) بعد از خنک شدن کامل کیک، روی آن را کرم فاج شکلاتی بمالید.

کیک شکلاتی - دست پخت بانوی شهر

طرزتهیه کرم کیک فاج شکلاتی (رویه کیک) :

۱ ) پودر کاکائو و پودر قند را باهم مخلوط کرده و الک کنید ودر یک کاسه متوسط بریزید و کنار بگذارید.

۲ ) کره، آب و شکر را در یک ظرف ساس پن (شیر جوش باکف ضخیم) ریخته و با همزن دستی مخلوط کرده و روی اجاق با حرارت متوسط گذاشته مرتب هم بزنید، تا بدون آنکه جوش بیاید شکر حل شود وقتی دیدید شکر حل شد از روی حرارت برداشته و آرام  آرام  مخلوط پودرکاکائو و پودر قند الک شده را در مخلوط داغ کره، آب و شکر بریزید و مرتب هم بزنید ، وقتی مخلوط کاکائو تمام شد مایه آماده شده را در یک کاسه ریخته و رویش را سلفون ببندید و بگذارید ولرم شود و بعد بگذارید در یخچال ده دقیقه خنک شود، هر از چند گاهی در این مدت ده دقیقه که کرم دریخچال است مایه را بزنید تا یکدست باقی بماند، و بیش از حد سفت نشود وقابل کشیده شدن وپخش شدن روی کیک باشد. اگر وقتی از یخچال در آوردید دیدید کرم قابل کشیدن روی کیک نیست، در ماکرو فر گرم کرده تا نرم شود و بعد یکی دو قاشق غذاخوری شیرولرم یا آب جوش کم کم اضافه کنید و بهم بزنید.

۳ ) کرم کیک فاج شکلاتی را با کمک پالت یا قاشق روی کیک شکلاتی بمالید، کرم فاج شکلاتی را صاف و تزئین نمایید.

نکته :

  • نکته خیلی مهم دردستور شیرینی های خارجی درباره پودرقند،پودر شکر یا آیسینگ شوگر:

پودرشکرهای خارجی همیشه با نشاسته ذرت ترکیب شده است تا در هر دستوری که بکار می رود شیرینی یا سس حاصل لطیف تر باشد،  درحالیکه در ایران اینگونه نیست.

برای درست کردن پودرشکر، مقدار ۲۰۰ گرم پودر شکر را با۲ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت مخلوط کنید و چندین بار الک کنید. برای اطمینان از نتیجه کار بهتر است بجای خریدن پودر قند آماده از مغازه، خودتان شکر را آسیاب کرده وپودر شکر بدست آمده را با نشاسته ذرت مخلوط کنید. پودر شکرهای آماده خارجی نیاز به اضافه کردن نشاسته ذرت ندارند.

  • هربرش کیک ۱۵.۸ گرم چربی و ۱۷۴۹ کیلو ژول انرژی است.
  • دستور اصلی از سرآشپزو قناد معروف استرالیایی پاملا کلارک
مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه