رویارویی با آثار مخرب تخمدان پلی کیستیک

written by بانوی شهر 7 فروردین 1396
رویارویی با آثار مخرب تخمدان پلی کیستی

 با کمک رژیم و درمان های طبیعی

سندرم تخمدان پلی کیستیک از پیچیده ترین مشکلات زنان است، این سندرم منجر به مشکلات خاصی می شود که مستقیماً با باروری فرد در ارتباط است. سندرم تخمدان پلی کیستیک با چاقی، تخمدان های دارای کیست، افزایش سطح آندروژن و بی نظمی در سیکلهای قاعدگی شناخته شده است. باید توجه داشت که تمام افرادی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند تمام علائم را با هم نشان نمی دهند.

تخمدان پلی کیستی - شادابی و سلامتی

چه عواملی منجر به بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک می شود؟

پزشکان هنوز مطمئن نیستند که دلیل اصلی بروز این سندرم چیست اما مجموعه ای از عوامل مثل ژنتیک، تکامل غیرعادی در دوران جنینی، مقاومت به انسولین و پاسخ التهابی ، در بروز آن نقش دارند. سندرم تخمدان پلی کیستیک تحت تأثیر رژیم غذایی، سبک زندگی و قرار گرفتن در معرض سموم محیطی هم ایجاد می شود. این سندرم مستقیماً روی باروری تأثیر می گذارد، ولی غیر از آن در صورت درمان نشدن آثاریبر سلامتی نیز دارد.

نشانه ها: سیکل های نامنظم قاعدگی، قطع پریود، خونریزی های شدید قاعدگی، کچلی، افزایش موهای زائد بدن، آکنه، اختلالات رفتاری و چاقی از مهم ترین نشانه های سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی بهبود می یابد.

راهنمای غذایی برای افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

1- میزان پروتئین مصرفی و کربوهیدرات را به تعادل برسانید. مقدار برابر پروتئین و کربوهیدرات کمک میکند انسولین در بدن در یک سطح به تعادل برسد بنابراین باروری افزایش می یابد. بهتر است از کربوهیدرات های خاصی استفاده کنید، مثل محصولات غلات کامل، دانه های جوانه زده . از آرد سفید، برنج و سیب زمینی اجتناب کنید.

2- غذاهایی را مصرف کنید که شاخص گلایسمی (Glycemic index) پایینی دارند مثل بروکلی، مارچوبه، لوبیا، عدس، گریپ فروت، سیب، گردو و بادام. از خوراکی هایی که شاخص گلایسمی آنها بالاست دوری کنید مثل: شربت ها، شکر، سیب زمینی، مربا، نان های سفید، پاستا، سودا و نوشیدنی های الکلی.

3- از رژیم هایی که فیبر زیادی دارند استفاده کنید، چرا که فیبر باعث می شود شکر آرام آرام هضم شود بنابراین انسولین ناگهان ترشح نمی شود و از طرفی فیبر به متابولیسم طبیعی استروژن و کاهش سطح آندروژن کمک می کند. کرفس، بروکلی، غلات کامل، سیب و سبزیجات با برگهای سبز تیره منابع خوبی برای تأمین فیبر هستند.

4- پنج وعده در روز غذا بخورید. با این کار بدن خود را در وضعیت ناشتا و گرسنگی طولانی مدت نمی بیند. این 5 وعده باید شامل 3 وعده اصلی و دو میان وعده سالم و سبک و یا 5 وعده غذای سبک باشد. اولین میان وعده  بین صبحانه و نهار و بعدی کمتر از یک ساعت قبل از خواب خورده شود.

5- استفاده از اسیدهای چرب ضروری به صورت روزانه توصیه می شود.

6- پنج روز در هفته و روزی 30 دقیقه ورزش کنید: این کار حساسیت به انسولین را کاهش می دهد و موجب افزایش متابولیسم و کاهش وزن می شود. ورزش های هوازی و تمرین های مقاومتی هر دو با هم توصیه می شوند.

7- از مواد غذایی اورگانیک استفاده کنید. گوشتهای هورمونی موجب افزایش استروژن می شوند و برای بیماران با تخمدان پلی کیستیک که کمبود استروژن در آنها دیده می شود مناسب نیست.

8- قهوه را ترک کنید: کافئین سطوح استروژن را افزایش می دهد.

تخمدان پلی کیستی - شادابی و سلامتی

9- بذر کتان، سرکه سیب، روغن ماهی، سویا، بیوتین (5-8 میلی گرم در روز)، ویتامین B6، روزی (30 میلی گرم روزانه) و ویتامین C  به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می کند.

در کنار داشتن رژیم استفاده از مکمل ها مثل ویتامین D و کلسیم و کروم ( موجب تشدید عملکرد انسولین می شود)، دارچین، امگا 3 و امگا 6، آنزیم تراپی و موم زنبور عسل به درمان تخمدان پلی کیستیک کمک می کنند.

اگر تخمدان شما پلی کیستیک است بدانید که تأثیر تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی بعد از6 تا 12 ماه دیده می شود پس با برنامه های تغذیه ای و ورزش و به موازات آن استفاده از مکمل ها و گیاهان دارویی پایبند باشید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه