تاثیر روغن نارگیل بر میزان کلسترول و کاهش وزن

written by بانوی شهر 20 اردیبهشت 1396
تاثیر روغن نارگیل بر میزان کلسترول و کاهش وزن

محققان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از مکمل غذایی روغن نارگیل باعث  کاهش کلسترول و کاهش وزن، به ویژه در ناحیه‌ی کمر، می‌شود. همچنین، روغن نارگیل دارای فواید بسیار دیگریست و به همین دلیل بعنوان مناسب‌ترین روغن خوراکی توصیه می‌شود.

در یک مطالعه‌، 40 خانم به دو گروه تقسیم شدند. به شرکت کنندگان در گروه اول مکمل غذایی روغن سویا داده شد. به گروه دیگر، همین مقدار روغن نارگیل داده شد. از دو گروه خواسته شد تا 5 دقیقه در روز پیاده‌روی کنند و از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنند.

نتایج مطالعه

بعد از تنها یک هفته، شرکت کنندگانی که از مکمل روغن نارگیل استفاده کرده بودند، کاهش وزن در ناحیه‌ی کمر را تجربه کردند. با این وجود، گروه دیگر، با افزایش LDL (کلسترول بد) و در عین حال، افزایش HDL (کلسترول خوب) مواجه شدند. این نتایج در شرکت کنندگانی که از روغن نارگیل استفاده کرده بودند، مشاهده نشد. به گفته‌ محققان، به نظر می‌رسد که استفاده از مکمل غذایی روغن نارگیل با کاهش چربی های ناحیه شکم – پهلو همراه است.

کلسترول بالا و بیماری‌ های قلبی

این یافته ها  به ما می گوید که بسیاری از تئوری های تغذیه نادرست هستند. طی 60 سال گذشته، مردم چنین تصور کرده اند که چربی‌های اشباع شده باعث بالا رفتن کلسترول و در نتیجه بیماری‌های قلبی می‌شوند. در حال حاضر، بسیاری از افراد در تلاشند تا چربی های اشباع شده مانند روغن نارگیل را با روغن های نباتی مانند روغن سویا جایگزین کنند و این توصیه های فریبنده غالباً با آماری که از بیماری های قلبی منتشر می‌شود، تقویت می‌شوند. قبل از سال 1920، بیماری کرونر قلبی بسیار نادر بود. این بیماری زمانی افزایش پیدا کرد که افراد در تلاش برای پیدا کردن جایگزینی برای چربی های اشباع شده‌ی حیوانی و کره، به استفاده از روغن های نباتی ادامه دادند.

آزمایشات بالینی روغن سویا را با روغن نارگیل مقایسه می‌کنند

به مدت 12 هفته، محققان اثرات بیوشیمیایی روغن سویا و روغن نارگیل را بر روی 40 خانم چاق که بین 20 الی 40 سال سن داشتند، مورد آزمایش قرار دادند. چربی ناحیه شکم – پهلو با بسیاری از بیماری ها در ارتباط است. دیابت، بیماری های قلبی و سکته تنها چند نمونه از این بیماری ها هستند.

به شرکت کنندگان در هر گروه، 30 میلی گرم (تقریباً دو قاشق غذا خوری) روغن نارگیل و روغن سویا داده شد. از آنها خواسته شد تا یک رژیم غذایی کم کالری را اتخاذ کنند و هر روز 50 دقیقه پیاده‌روی کنند. و اما نتایج:

‌گروه روغن نارگیل  

  • افزایش سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب)
  • کاهش نسبت LDL/HDL
  • کاهش اندازه‌ دور کمر( چربی ناحیه شکم – پهلو)

گروه روغن سویا

  • افزایش در کلسترول کلی
  • افزایش کلسترول بد (LDL)
  • افزایش نسبت LDL/HDL
  • عدم تغییر در اندازه‌ دور کمر( چربی ناحیه شکم – پهلو)

ادعاهای بی اساس

بعضی از تولید کنندکان ادعا می‌کنند که محصولات آنها حاوی روغن های نباتی سالمتری است. باید دانست که این روغن‌ها برای برخی افراد می‌توانند فاجعه انگیز باشد. کمپانی های غذایی می‌توانند به میزان قابل ملاحظه ای نسبت حساس امگا3 به امگا6، که بسیاری از مسیرهای بیوشیمیایی در بدن را تنظیم می‌کنند، تعدیل کنند. اینکار بطور بالقوه، احتمال پیش آمدن شرایط دژنراتیو مزمن را تقویت می‌کند. بیش از 90 درصد روغن های کلزا، ذرت و سویا، از دانه های اصلاح شده‌ی  ژنتیکی بدست  می‌آیند. هدف اصلی از این کار، افزایش تحمل دانه ها در برابر دوزهای کشنده‌ آفت کش ها و علف کش ها در مزارع است. این یکی دیگر از دلایلی است که باید به هر طریق ممکن، از استفاده از روغن های نباتی خطرناک و مضر اجتناب ورزید.

چه چیزی روغن نارگیل را متمایز می‌کند؟

روغن نارگیل در میان چربی‌های اشباع شده، بهترین نوع روغن به شمار می‌آید و دارای فواید بسیاری است.

  • کاهش بیماری های قلبی عروقی

نتایج مطالعات متعدد انجام شده ، نشان داده است که افرادی که 30 الی 60 درصد کالری روزانه‌ خود را از روغن نارگیل اشباع شده دریافت می‌کنند، به ندرت دچار بیماری های قلبی عروقی می‌شوند. برای مادران شیرده، زنان حامله، افراد سالخورده و ورزشکاران، روغن نارگیل می‌تواند تقویت کننده‌ تندرستی و سلامت عمومی آنها باشد.

  • اسید لوریک

یکی از دلایل پرفایده بودن روغن نارگیل برای سلامتی، اسید لوریک موجود در آن است. اسید لوریک بدن را تبدیل به مونولورین (monolaurin) می‌کند. این ترکیب در شیر مادر به وفور یافت می‌شود. همچنین، تری گلیسیرید یا اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل هم با فوایدی همراه هستند که از این میان می‌توان به افزایش سرعت متابولیسم بدن، مقابله با ویروسها، قارچها و باکتری ها و دیگر پاتوژن ها اشاره کرد.

  • اسید کاپریک

علاوه براین، روغن نارگیل حاوی مقادیر اندک اسید کاپریک است. اسید کاپریک یک اسید چرب بوده که دارای خواص ضد میکروبی است.

  • تقویت عملکرد بدن

نارگیل می‌تواند عملکرد تیروئید را تقویت کند. علاوه براین، یافته های اخیر نشان داده است که روغن نارگیل می‌تواند بعنوان درمان طبیعی بیماری آلزایمر مؤثر واقع شود. دلیل این عملکرد روغن نارگیل اینست که تری گلیسیرید موجود در روغن نارگیل، ماده ای تولید می‌کند که سوخت مورد نیاز مغز را تامین کرده و آن را در مقابل آتروپی که با جنون در ارتباط است، محافظت می‌کند.

  • کاهش چربی

مطالعات متعدد در گذشته و حال نشان داده است که روغن نارگیل می‌تواند در کاهش چربی مؤثر واقع شود. دلیل این خاصیت روغن نارگیل، اسیدهای چرب با زنجیره‌ متوسط موجود در آن است که باعث رفع چربی از سلولها می‌شود.

اثرات روغن نارگیل بر کلسترول

مطالعات متعدد حکایت از اثرات مفید روغن نارگیل بر کلسترول و بیماری‌های قلبی عروقی دارند. بنابر گفته‌ محققان، سرکوب تیروئید باعث افزایش کلسترول می‌شود وفرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان، عفونت‌ها، و بیماری های قلبی قرار می‌دهد. با این وجود، در صورت ترمیم هورمون تیروئید، می‌توان کلسترول را تا حد نرمال پایین آورد. همانگونه که قبلاً ذکر شد، روغن نارگیل به متعادل کردن تیروئید و نرمال کردن سطح کلسترل کمک می‌کند. روغن نارگیل، در صورتی که با یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود، میزان کلسترول کاهش می‌دهد.

دیگر فواید روغن نارگیل

روغن نارگیل، در صورت مصرف منظم، می‌تواند از آسیب رسانی به موها جلوگیری کند. این روغن همچنین مانند یک ضد آفتاب عمل کرده و پوست را مرطوب نگه می‌دارد. در مطالعه ای که در مجله‌ پزشکی “غذا و عملکرد – Food and Function ” به چاپ رسید، آمده است که روغن نارگیل سطح آنتی اکسیدانها را در بدن بالا می‌برد و روند پیری را کندتر می‌کند. این روغن، فشار روی کبد را کاهش می دهد و به همین دلیل ، فرآیند سم زدایی را حمایت می‌کند. به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد، می‌توان از آن بعنوان یک شوینده‌ی دهانی ، که باکتری ها را ریشه کن کرده، سلامت دهان را بهبود بخشیده و بوی بد دهان را رفع می‌کند، بهره گرفت. روغن نارگیل، از راه مبارزه با رادیکالهای آزاد و در عین حال، افزایش جذب کلسیم در مسیر گوارش ، از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. مطالعات انجام شده بر بیماران مبتلا به پوکی استخوان نشان داده است که روغن نارگیل نه تنها حجم و ساختار استخوانی را افزایش داده، بلکه از ساییدگی و از بین رفتن استخوان نیز جلوگیری می‌کند.

فراموش نکنیم که  انتخاب های غذایی مناسب برای سبک زندگی سالم از ضروریات است. غذاهای فرآوری شده و فست فودها را با غذاهای سالم و سنتی جایگزین کنید. از همه مهمتردر استفاده از روغن نارگیل، دقت کنید که روغن نارگیل مصرفی شما باید ارگانیک و تصفیه نشده باشد و نباید حاوی عناصر دستکاری شده‌ ژنتیکی باشد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه