چگونه ارگونومی در محیط کار را رعایت کنیم؟

written by ویدا نورمحمدیان 14 شهریور 1397
ارگونومی در محیط کار

کمردرد یکی از شایع ترین دردهاییست که به کار کردن و پشت میز نشستن مربوط می شود. اغلب افرادی که کارهای دفتری و کامپیوتری انجام می دهند، احتمالا مطلع نیستند که چطور نشستن به بدن آسیب می رساند. رعایت ارگونومی در محیط کار می تواند تا حد بسیار زیادی این دردها را کاهش دهد.

ارگونومی چیست؟

به دانش به کار بردن اطلاعات علمی موجود درباره انسان در طراحی محیط کار و همچنین انجام کارهای روزمره ارگونومی گفته می شود. هدف ارگونومی کاهش فشارهای جسمانی و روانی در محیط کار است. یک محیط کار ارگونومیک می تواند تا حد زیادی فشارهای جسمی، فشارهای روانی، استرس و حتی خستگی را کاهش دهد.

ارگونومی در محیط کار چگونه است؟

ارگونومی در مشاغل مختلف متفاوت و برای هر محیط کاری باید بر اساس کارکنان و نوع کار آنها تعیین شود. اما از آنجایی که اغلب افراد امروزه با کامپیوتر و پشت میز نشستن سر و کار دارند، بانوی شهر  به نکاتی درباره ارگونومی در محیط کار با کامپیوتر اشاره می کند که شامل درست نشستن، استفاده از صندلی ارگونومیک، فاصله مناسب از صفحه نمایش، نحوه قرار گرفتن دست روی میز و بسیاری موارد دیگر می شود.

از صندلی ارگونومیک استفاده کنید

صندلی ارگونومیکصندلی های ارگونومیک طوری طراحی شده اند که کامل پشت را می پوشانند. علاوه بر راحتی هنگام نشستن روی این صندلیها، بدن استرس کمتری حس خواهد داشت. بدن درگیر نگه داشتن ماهیچه ها و استخوان های گردن نیست و در ریلکس ترین حالت نشستن قرار می گیرد.

این نوع صندلی ها معمولا قوسی در ناحیه کمر دارند. اگر صندلی که روی آن می نشینید ارگونومیک طراحی نشده، از یک بالش کوچک برای پر کردن حد فاصل بین کمر و صندلی استفاده کنید. وقتی به صندلی تکیه می دهید بدن در حالتی قرار نگیرد که موجب خمیدگی ستون فقرات شود بنابراین از بالشی که خیلی بزرگ است نیز استفاده نکنید.

صندلی ارگونومیک

به نشستن خود دقت کنید

بخشی از ارگونومی در محیط کار را شخص ایجاد می کند. اصلی ترین آن “درست نشستن” است. به قرار گرفتن سر دقت کنید. هنگام نشستن سر باید دقیقا بالای گردن قرار بگیرد. سر را جلوتر از گردن نبرید، این کار باعث می شود به مرور زمان گردن درد بگیرید.

ارگونومی محیط کار

قوز نکنید. خمیده نشستن به دیسک کمر و مهره های ستون فقرات آسیب می رساند.

نشستن نباید طوری باشد که وزن روی یک سمت بدن بیفتد. پیشنهاد می شود طولانی مدت در یک حالت نمانید، اگر عادت دارید پاها را روی هم قرار دهید سعی کنید این عادت را کم کنید. بیش از حد در یک حالت ماندن باعث می شود فرم بدن عوض شده و به کمر و سایر نقاط فشار وارد شود.

ارگونومی محیط کار

صندلی را درست تنظیم کنید

بسیار مهم است وقتی روی صندلی می نشینید پاها به موازات زمین قرار گرفته، زانو و باسن در یک راستا باشند. همچنین وقتی دستها روی میز قرار میگیرند به موازات زمین باشند.

کف پا باید روی زمین قرار بگیرد اگر با تنظیم صندلی به حالت دلخواه نرسیدید از یک زیرپایی برای بالا بردن پا استفاده کنید. اگر پاها آویزان بمانند خیلی زودتر خسته می شوید.

فاصله فرد با میزکار باید طوری باشد که برای تایپ کردن و کار با کیبورد خم نشوید. تا جای ممکن صندلی را به میز نزدیک کرده و صاف بنشینید. آرنجها روی میز قرار دهید تا زاویه ای شبیه به حرف L ایجاد کند.

زاویه صفحه نمایش را مناسب با نگاه تنظیم کنید

مانیتور باید دقیقا جلوی صورت و با فاصله یک دست از چشمها قرار گرفته باشد.

ارگونومی محیط کار

مانیتور باید طوری قرار بگیرد که بالاترین نقطه ی آن حداکثر 5 سانتی متر بالاتر از چشم باشد. بالا یا پایین تر قرار گرفتن صفحه نمایش باعث می شود به گردن آسیب برسد.

اگر مانیتور خیلی پایین است برای تنظیم آن از چند کتاب یا مجله استفاده کنید تا به سطح دلخواه برسد.

نور صفحه نمایش بسیار مهم است، صفحه نمایش نباید رو به پنجره یا جایی باشد که پشت آن خیلی روشن است.

کیبورد و ماوس را در جای مناسب قرار دهید

کیبورد  باید درست روبروی فرد قرار بگیرد. بهتر است 10 الی 15 سانتی متر از لبه ی میز فاصله داشته باشد تا به راحتی بتوان دست را روی میز قرار داده و مچ دست نیز فضای کافی داشته باشد.

ارگونومی محیط کار

موس نیز باید با فاصله کمی از کیبورد قرار بگیرد که هنگام کار کردن خم نشوید. وقتی موس را در دست می گیرید باید مچ دست صاف باشد. اگر موس بزرگ است یا باعث می شود مچ دست به حالت خم یا شکسته قرار بگیرد حتما از پدهای موس که جا برای قرار گرفتن مچ دست دارد استفاده کنید تا هنگام کار کردن با آن مچ خسته نشود.

استراحت کنید

بین کار استراحت کنید. نشستن بیش از حد مضرات زیادی دارد و می تواند جریان خون را کاهش داده و منجر به خستگی عضلات شود. حداکثر هر یک ساعت از جا بلند شوید. یک تا دو دقیقه راه رفته و کمی تحرک داشته باشید. حرکات کششی انجام دهید. نفس عمیق بکشید، شانه ها را به آرامی بالا و پایین ببرید.

ارگونومی محیط کار

حداقل هر 30 دقیقه به چشمها استراحت دهید و چند ثانیه به اشیائی که دورتر قرار دارند نگاه کنید. آنها را ببندید و باز کنید. مدت طولانی به صفحه نمایش خیره نمانید.

با دقت و توجه به ارگونومی در محیط کار بسیاری از دردهای روزمره کاهش پیدا کرده و استرس و خستگی کمتری احساس خواهید کرد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید