استفاده‌های فراوان آلوئه‌ورا

written by بانوی شهر 6 دی 1396
استفاده‌های فراوان آلوئه‌ورا

گیاهان می‌توانند استفاده‌های مفید فراوانی داشته باشند و بی‌تردید، آلوئه‌ورا یکی از این گیاهان است. چه آلوئه‌ورا را در منزل خود پرورش دهید، و چه آن را تر و تازه از گلخانه‌های قابل اعتماد خریداری کنید، فواید آن بسیار فراتر از هزینه آن است. افراد مختلف در سراسر جهان از آلوئه‌ورا برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده کرده‌اند. مطالعاتی که اخیراً به انجام رسیده، نشان داده‌ که اینها تنها فواید این گیاه جادویی نیستند.

در این مقاله، به استفاده‌های فراوان آلوئه‌ورا و نحوه پرورش آن چه در بیرون از خانه، و چه پشت پنجره نگاهی خواهیم انداخت.

پرورش آلوئه ورا

آلوئه ورا در شرایط آب و هوایی گرم و خشک رشد می‌کند. این گیاه را می‌توان به آسانی در خانه و با استفاده از یک سیستم نوردهی قوی که بتواند فضای اطراف گیاه را تا دمای بخصوصی گرم کند، پرورش داد.

آلوئه‌ورا یک گیاه آبدار و پرطراوت است، و از دانه یا کلون یک گیاه بالغ می‌تواند تا حداکثر پتانسیل خود رشد کند. آلوئه‌ورا با ریشه‌های کوتاه یک برگ سنگین رشد می‌کند. بنابراین، عوض کردن اندازه گلدان به هنگام رشد گیاه بسیار ضروری است. قلمه‌های برگ به دلیل ماهیت پیچیده این گیاه رشد نمی‌کنند. این گیاه به حداقل هشت ساعت و حداکثر ده ساعت نور در روز نیاز دارد. اگرچه در شرایط سردتر نیز می‌تواند رشد کند، اما قرارگیری طولانی مدت در معرض سرما، گیاه را در حالت خوابیده قرار داده و کاهش دمای پایینتر از 4 درجه سلسیوس به گیاه آسیب می‌رساند.

بیشتر بخوانید:  چگونه ارکیده را دوباره به گل بنشانیم؟

توصیه می‌شود در صورتی که آب و هوای محل زندگی شما نور کافی مورد نیاز گیاه را فراهم نمی‌کند، برای شبیه‌سازی نور آفتاب، از یک سیستم نوردهی استفاده کنید. در صورتی که احساس کردید برگها قهوه‌ای شده‌اند، با احتیاط گیاه را از معرض نور خارج کرده و یا از سایه روشن استفاده کنید؛ چراکه قهوه‌ای شدن می‌تواند نشانه سوختن باشد.

آلوئه‌ورا باید به تناسب اندازه خود، آب کافی دریافت کند. خاک گلدان باید از توان آبکشی خوب برخوردار بوده و ترکیبی از شن و ماسه باشد. اگر آب در گلدان جمع شود، می‌تواند باعث پوسیدگی گیاه شود. آب دادن به گیاه تا زمانیکه خاک حدودا سه اینچ نباشد، توصیه نمی‌شود. برای زهکشی هر چه بهتر، زیر گلدان یک سوراخ ایجاد کنید.

اگرچه کود دادن به گیاه تنها یکبار در سال توصیه می‌شود، مقداری به آن کود بدهید تا مواد مغذی لازم برای رشد گیاه در آب و هوای نه چندان نرمال محل سکونت شما جبران شود. بیشترین میزان جذب کود توسط گیاه، در ابتدای فصل رشد یا اواخر بهار است.

چگونه از آلوئه‌ورا استفاده کنیم؟

  • درمان بیماری‌های جزئی پوست :  آلو‌ئه‌ورا یک تسکین دهنده درد بسیار موثر برای درد ناشی از سوختگی، سرمازدگی، و زخم های سرد است و با تسکین فوری درد و خارش همراه است. ژل آلوئه‌ورا که در برگ گیاه وجود دارد، درمان سریعتر بیماری را از طریق سرکوب ناشی از اشعه ماورا بنفش به همراه دارد.
  • تقویت سیستم ایمنی : آنزیم‌های موجود در گیاه به بدن کمک می‌کند تا پروتئین‌ها را برای تبدیل به امینواسیدها، که بعدا توسط آنزیم‌های طبیعی برای تامین سوخت تمام سلولها مورد استفاده قرار می‌گیرند، تجزیه می‌کند.
  • بیماری‌های داخلی روده – یبوست : خواص آنتراکوئینی موجود در آلوئه‌ورا، از طریق افزایش آب روده، ملین طبیعی می‌سازد.
  • تامین آنتی اکسیدان بدن : ترکیب ویتامین‌ها و مینرال‌های متعدد مانند ویتامین‌های A,C,E و B12 همراه با روی، یک مجموعه طبیعی از آنتی اکسیدانها را خلق می‌کند.
  • درمان طبیعی دیابت : مطالعات متعدد نشان داده است که خواص موجود در آلوئه‌ورا می‌تواند هیپرگلیسمی مزمن را درمان کرده و پروفایل لیپیدی مزمن را که غالبا در افراد دیابتی یافت می‌شود، بهبود ببخشد. این مواد شیمیایی داخلی اصلی‌ترین فاکتورهای خطرآفرین ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در آینده هستند.
بیشتر بخوانید:  مراحل کاشت گل داوودی و روش های نگهداری آن

در عین حال که تمام این عوامل باعث شده‌اند تا بازار فروش آلو‌ئه‌ورا بسیار پر رونق باشد، در استفاده مکرر توسط افراد مختلف، استفاده‌های بیشتری برای این گیاه منظور شده است. مطالعات متعدد تاثیر این گیاه در افزایش بهداشت دهان از طریق کاهش پلاک‌ها و رفع بوی بد دهان را به اثبات رسانده است. آلوئه‌ورا دارای فواید متعدد دیگریست که از این میان می‌توان به درمان طبیعی افسردگی، کاهش‌دهنده طبیعی درد، درمان طبیعی آکنه،  بردارنده طبیعی مواد آرایشی، و مرطوب کننده طبیعی و … اشاره کرد.

آلوئه‌ورا را کجا می‌توان یافت؟

آلوئه‌ورا را می‌توان در بعضی سوپرمارکت ها یا داروخانه ها بصورت آب، عصاره، و ژل یافت. همیشه با دقت برچسب‌ها را مطالعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که 100 درصد خالص بوده و هیچ ماده دیگری به محصول اضافه نشده باشد.

از استفاده از آلوئه‌ورا در دوزهای بالا خودداری کنید؛ چراکه می‌تواند باعث ناراحتی‌های معده، هماچوری (خون ادراری)، و یا مشکلات کلیوی شود. همیشه دوزهای توصیه شده که توسط پزشکان متخصص و یا متخصصین طب سنتی پیشنهاد شده است، دنبال کنید.

نتیجه‌گیری

استفاده از درمان های طبیعی سالم بدون شک در مقیاس جهانی افزایش چشمگیری داشته و از این داروها برای درمان بیماری‌های ترسناک و تازه کشف شده استفاده می‌شود. در آینده، مواد شیمایی زیاد از حد، پیچیدگی‌هایی در زمینه بیماری و سلامت را به همراه خواهد داشت. بنابراین، مردم به درمانهای طبیعی روی آورده‌اند که با بیش از یک فایده بدون عوارض جانبی همراه هستند. اگر به هر یک از عوارض فوق مبتلا شدید، و امید کمی به درمان داشتید، چرا نباید از خواص درمانی آلوئه‌ورا کمک گرفت؟ این گیاه بدون داشتن عوارض جانبی، با فواید بسیاری همراه است. مانند همیشه، قبل از وارد کردن این گیاه به برنامه دارویی خود، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه