راه های افزایش تمرکز ذهن را بشناسید

written by ژاله نوذری 5 شهریور 1397
راه های افزایش تمرکز ذهن را بشناسید

بزرگترین قدرت ذهن انسان توانایی آن در تمرکز طولانی مدت روی یک موضوع است. هرچند می توانیم تلاش کنیم تا تمرکز بهتری داشته باشیم. تمرکز و توجه بهتر باعث می شود که زندگی آسان تر و کارآمدتری داشته باشید. بانوی شهر  مهارت های ساده و و راه های مناسب برای افزایش تمرکز ذهن را یاد می دهد.

تحقیقات نشان داده، هنگامی که افراد نمی توانند تمرکز کنند، کارها سخت تر و به مدت زمان بیشتری نیاز دارند. افراد با اهداف متفاوتی به دنبال یافتن راهی برای بهبود تمرکز خود هستند. برخی می خواهند در محل کار عملکرد بهتری داشته باشند و گاهی دانش آموزان در زمان امتحانات میخواهند قدرت درک مطلب و توجه و تمرکز ذهنی خود را افزایش دهند و حتی برخی برای انجام بهتر کارهای روزمره خود، دنبال تمرکز بهتر هستند.

 افزایش تمرکز ذهن

راه هایی برای افزایش تمرکز ذهن وجود دارد که کمک میکند مغز تمرکز بیشتری داشته باشد.

راه های افزایش تمرکز ذهن

غلبه بر حواس پرتی

برای اینکه سطح حواس پرستی کاهش یابد بایستی چند نکته زیر را درنظر داشته باشید :

1 ) عدم انجام چند کار به صورت همزمان : برای اینکه بتوانید تمرکز خوبی داشته باشید و حواسپرتی را کاهش دهید بایستی در زمان مشخص کار یا تکالیف خاصی را انجام دهید. از انجام دادن همزمان چند کار یا تکلیف خودداری کنید زیرا باعث تداخل اطلاعات شده، سطح آگاهی و تمرکز را کاهش می دهد. می توانید وظایف ناخودآگاه و غیر ارادی مانند راه رفتن و صحبت را همزمان انجام دهید، اما هنگامی که تکالیف پیچیده تر شود، کارآیی یک کار را برای سایر کارها به خطر می اندازید.

2 ) عدم شلختگی : نتایج MRI در تحقیقات علمی نشان داده است که مرتب بودن باعث افزایش کارایی تمرکز ذهن می شود در حالی که بهم ریختگی یا شلختگی تمرکز ذهن را کاهش می دهد. حتی پژوهش ها نشان داده است که نظم و ترتیب باعث بهبود خلق و خوی افراد می شود.

غلبه بر حواس پرتی

3 ) صدای محیط : بهتر است برای اینکه در افزایش تمرکز ذهن خود موفق باشید ویژگی های شخصیتی خود را بشناسید. آیا شما می توانید در مکان های شلوغ و پرسرو صدا کار کنید؟ ساکت بودن محیط برای شما مهم بوده یا می توانید در محل های ناآرام مطالعه کنید؟ ترجیحات خود را بشناسید و بر اساس آن محل مطالعه یا کار خود را انتخاب نمایید.

تغیه سالم مغز

اگر شما نمی توانید تمرکز کنید، ممکن است مغز شما مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت نکرده است. برای بهبود تمرکز بهتر است تغذیه مناسبی داشته باشد و در رژیم غذایی خود موارد ذیل را رعایت کنید :

  • مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات (زیرا دارای ویتامین، آتنی اکسیدان و مواد مغذی هستند)
  • اجتناب از مصرف شکر
  • ویتامین D می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد، حافظه را تقویت کند و توانایی حل مسئله را افزایش دهد.
  • مصرف ویتامین B12

مصرف ویتامین B12

با بهینه سازی مقدار دوپامین، تمرکزخود را بهبود بخشید

انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی هستند که سلول های مغز برای برقراری ارتباط با یکدیگر از آن استفاده می کنند. یکی از مهمترین انتقال دهنده های عصبی دوپامین است. اگر در تمرکز مشکل دارید، ممکن است کمبود دوپامین داشته باشید. کمبود انرژی، انگیزه و میل جنسی، همه نشانه هایی از کاهش دوپامین است. با ورزش کردن منظم و انجام فعالیت های اجتماعی و شاد می توانید مقدار دوپامین را افزایش دهید.

منابع دوپامین 

  • مصرف کافئین، شکلات یا سایر محرک ها
  • رژیم غذایی غنی از پروتئین منبع خوبی برای اسید آمینه مورد نیاز جهت ایجاد دوپامین است.
  • علاوه بر تمام محصولات حیوانی، غذاهایی که باعث تشکیل دوپامین می شوند شامل آووکادو، سیب، موز، چغندر، سبزیجات برگ سبز، بلغور جو دوسر، شکلات، چای سبز و قهوه است.
  • ورزش های فیزیکی همچنین باعث افزایش تولید دوپامین می شود. تمریناتی مانند یوگا، تای چی، پیاده روی و انجام تمرینات سبک، باعث تقویت قدرت ذهنی شما می شوند.

 افزایش تمرکز ذهن

انفجار استرس : افزایش تمرکز با مدیتیشن

استرس مزمن می تواند منجر به افسردگی، اضطراب، تصمیم گیری ضعیف، بی خوابی و اختلال حافظه شود. هنگام مواجهه با استرس مزمن، مغز شما تحت تاثیر تغییرات بیوشیمیایی و ساختاری قرار می گیرد که باعث می شود مغز شما  زودتر پیر شود و به معنای واقعی کلمه کوچک شود. بهترین روش برای کاهش استرس و بهبود تمرکز، مراقبه یا مدیتیشن است. این روش می تواند شما را شادتر، هوشمندتر و انعطاف پذیر تر نماید.

اگر احساس می کنید که همه چیز را امتحان کرده اید اما هنوز نمی توانید تمرکز کنید، ممکن است این مسئله مربوط به تشویش و ناراحتی درونی باشد. گاهی هم مشکلات شنوایی و بینایی می تواند تمرکز را به خصوص در افراد سالخورده کاهش دهد. با چکاپ بدن یا معاینه پزشک می توانید بهتر علل آن را تشخیص دهید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه