بهترین راه های افزایش عزت نفس کدامند؟

written by ژاله نوذری 2 آبان 1397
بهترین راه های افزایش عزت نفس کدامند؟

آیا زمانی که در ذهن به ارزیابی خود می پردازید احساس ارزشمندی و توانمندی می کنید؟ آیا از اعتماد به نفس کافی برخوردار هستید؟ جواب این سوالات از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا همه آنان به میزان عزت نفس شما مربوط می شود و کمبود آن موجب بروز اختلال های رفتاری و روانی می گردد. پس اگر احساس می کنید از عزت نفس کافی برخوردار نیستید با بانوی شهر همراه باشید تا با راه های افزایش عزت نفس را بصورت گام به گام آشنا شوید.

راه های افزایش عزت نفس بصورت گام به گام

علت ریشه ای و موضوع واقعی را بررسی کنید

شناسایی واقعی و بررسی دلیل اصلی عزت نفس پایین یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید با استفاده از آن در راستای افزایش آن گام بردارید.

تجربیات زندگی گذشته و نوع روابط شما با والدین و دوستان می تواند علت اصلی سطح عزت نفس شما باشد. می توانید برای یافتن علت اصلی با مشاور، درمانگر، مربی یا کسی که در زمینه رسیدگی به آسیب ها، تجربیات گذشته و مسائل مربوط به گذشته، آموزش دیده است، مشورت کنید.

بهترین راه های افزایش عزت نفس کدامند؟

اگر می خواهید عزت نفس داشته باید باید با وقایع تلخ گذشته روبه رو و آنها را بپذیرد.

 خود را همانگونه ببینید که دیگران می بینند

خود را با چشم دیگری ببینید، با خودتان همانگونه سخن بگویید که دیگران در مورد شما سخن می گویند. تصور کنید کسی شما را بی قید و شرط بیشتر از همه دنیا دوست دارد.

حالا، یک لحظه، تمرکز کرده و تصور کنید که ایستاده اید و دیگران را تماشا می کنید. از منظر آنها نگاه کنید و خود را همانطور که می بینند، ببینید. در مورد شما چه نظری دارند؟ چه می گویند؟ عاشق چه هستند؟ در تو چه می بینند؟

در فعالیت هایی که برای شما خوشایند و رضایت بخش است شرکت کنید

کلمه کلیدی این مرحله رضایت است. شما بایستی کاری را انجام دهید که برایتان رضایت بخش باشد. وقت آن است که تمرکز، زمان و تلاش بیشتری برای کارهای رضایت بخش و آرامش بخش برای بدن، ذهن و روح خود انجام دهید. شناسایی آنچه شما را از نظر ذهنی (به عنوان مثال حل یک مشکل بزرگ)، از نظر احساسی (به عنوان مثال روابط با دوستان)، از لحاظ جسمی (مثلا ورزش کردن یا مراقبت از بدن) و از نظر روحی (نظیر مراقبه یا رفتن به محل عبادت) آرام می کند اهمیت دارد.

هر انچه که باعث می شود احساس خوبی داشته باشید و حتی مهمتر از آن، به شما احساس تعلق می دهد، موجب افزایش عزت نفس می شود.

بهترین راه های افزایش عزت نفس کدامند؟

بدانید که چه کسی هستید و با خود صادق باشید

خودآگاهی و جستجوی هویت برای موفقیت در زندگی و افزایش عزت نفس اهمیت دارد. در بعضی موارد، فقدان عزت نفس ناشی از عدم خودآگاهی و خودشناسی است.

وقت خود را صرف شناختن هویت کنید. برای شناسایی شخصیتان وقت بگذارید برخی از چیزهایی که باید در مورد آن فکر کنید عبارتند از:

  • شناسایی نقاط قوت و استعدادهای خود
  • کشف احساسات خود
  • دستیابی به حس ارزشمندی
  • درک ارزش های خود و آنچه که برای شما اهمیت دارد.
  • تفکر درباره اینکه چگونه می خواهید به جهان کمک کنید.
  • تأیید نقاط ضعف

خود را قبول کن

صرفنظر از آنچه گفته اید، آنچه اتفاق افتاده، چه کاری اشتباه کرده اید یا با چه چالش هایی روبرو شده اید، شما انسانی کامل و قوی هستید. همه ما می خواهیم از سوی جامعه پذیرفته شویم اما مهم این است که در ابتدا باید ما خودمان را بپذیریم.

بهترین راه های افزایش عزت نفس کدامند؟

گفتار منفی را متوقف کنید

سیستم باورها و افکار شما بسیار قدرتمند هستند. هر آنچه که بصورت گفتمان یا داستان در ذهن شما وجود دارد روزانه بارها و بارها تکرار می شود و بر احساسات و افکار شما تاثیر می گذارد. پس برای افزایش عزت نفس بهتر است گفتار منفی و داستان های منفی را حدف کنید.

اگر به خودتان بگویید که بی ارزش و ناتوان هستید ذهن این را باور خواهد کرد، در عین حال اگر بگویید که قوی و عالی هستید ذهن آن را نیز باور خواهد کرد. پس از همین حالا گفتار و افکار مثبت را شروع کنید.

چرخه معیوب بی ارزشی را متوقف کنید

به عنوان انسان، همه ما نیاز به یادگیری، تحول و رشد داریم. هنگامی که از کمبود عزت نفس رنج می برید، این می تواند چرخه ای حیرت انگیز ایجاد کند. در مورد خودتان احساس خوبی ندارید، بنابراین از این فکر خارج نمی شوید و اتفاقات ناخوشایند روی می دهد. از آنجا که موفق نمی شوید و شکست می خورید پس احساس بی ارزشی خواهید کرد.

تا زمانی که این چرخه متوقف نشود، عزت نفس افزایش نمی یابد. با تعیین اهداف دست یافتنی، روشن و واضح در زندگی و اعمال تغییرات در خودپنداره و هویت خویش، می توانید عزت نفس را افزایش دهید.

بهترین راه های افزایش عزت نفس کدامند؟

سفر خود را برای افزایش عزت نفس آغاز کنید

بیایید صادق باشیم، این سفر آسان نیست و می تواند چالش برانگیز باشد، اما چالش اصلی این است که قدرت، شخصیت و انعطاف پذیری در شما ایجاد شود. افزایش عزت نفس منجر به افزایش روابط، افزایش سلامتی و رفاه، موفقیت بیشتر و احساس ارزشمندی بیشتر می شود.

به یاد داشته باشید

شما عالی هستید. سزاوار عشق، شادی و موفقیت هستید. شایسته هستند. با وجود ضعف ها،  کامل هستید. این یک شانس بزرگ است که در این زمان، در این سیاره به دنیا آمده اید. بایستی عشق، دوستی و زندگی را به ارمغان بیاورید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه