انتخاب رنگ مناسب اتاق كودک با استفاده از روانشناسی رنگ ها

written by سولماز هومن زاده 27 مهر 1397
انتخاب رنگ مناسب اتاق كودک با استفاده از روانشناسی رنگ ها

انتخاب رنگ برای اتاق کودک می تواند كمى دشوار باشد. گاهى اوقات پدر و مادرها براى فرار از رنگ هاى استاندارد صورتی یا آبی، به سمت انتخاب ترکیب های رنگی دیگری می روند که می تواند فقط بر اساس احساس و یا چیزی که همیشه در ذهن دوست داشتند باشد.

مطالعات روانشناسی نشان می دهد که رنگها می توانند بر خلق و خو و رفتار انسان تأثیر بگذارند، مغز و بدن را تحریک کنند و حتی برای سلامتی کودک نیز موثر باشند. کارشناسان بازاریابی سال هاست که از این تحقیقات برای کارهای شان استفاده می کنند. دکور سالن بدنسازی، اسپا و حتی همبرگر فروشی مورد علاقه شما، همه و همه به گونه ای طراحی شده اند تا همه چیز شما را تحت تاثیر قرار دهد، از رفتار شما گرفته تا اشتها. مطالعات علمی همچنین نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض رنگ های خاص میتواند عادات خواب کودک شما را بهبود بخشد، قدرت حافظه او را افزایش داده، حتی عملکرد تحصیلی وی را بهتر کند و برای رشد ذهن و بدن آنها مفید باشد.

اینکه آیا شما در حال طراحی یک اتاق برای کودک تان هستید و یا می خواهید تغییراتی در اتاق فعلی او ایجاد کنید، استفاده از یافته های روانشناسی در این زمینه میتواند به شما برای تصمیم گیری کمک کند. قبل از انتخاب هر رنگی، یک دقیقه وقت بگذارید و به اثرات آن رنگ بر خلق و خو و حالات روحی فرزندتان فکر کنید.

روانشناسی رنگ ها: رنگ چه اثری میتواند داشته باشد؟

رنگ های مختلف می توانند اثرات متفاوتی بر ذهن و بدن داشته باشند. نمی دانید که آیا رنگ مورد علاقه شما برای شما مناسب است یا نه؟ مطالب زیر از اثرات مثبت و منفی رنگ های مختلف برای شما می گوید.

بیشتر بخوانید:  نکات مهم و کلیدی در طراحی اتاق كودک

رنگ های گرم

رنگ های گرم

به طور کلی، رنگ های گرم باعث خوشحالی و راحتی می شوند، و با تبدیل فضاهای بزرگ و باز به فضای گرم و کوچک، باعث ایجاد راحتی و صمیمیت در فضا می شوند. سایه های پررنگ قرمز، نارنجی و زرد می توانند ذهن را تحریک کرده و باعث بالا رفتن سطح انرژی در بدن شوند. در حالیکه این امر برای رشد و تکامل کودک مفید است، اما اگر کودک پر تحرک و پر انرژیست، استفاده از این رنگها در زمان هایی مانند زمان خواب او که باید سطح انرژیش پایین بیاید، می تواند باعث دردسر شود. بنابراین، در هنگام استفاده از رنگ های گرم زیاده روی نکنید و تعادل را حفظ کنید.

مثلا به جای اینکه همه اتاق را زرد و یا قرمز کنید، سعی کنید فقط یک دیوار را به عنوان دیوار اکسنت رنگ کنید و سپس اکسسوری های اتاق را با آن هماهنگ کنید. شما همچنین می توانید رنگ های گرم را با رنگ های سرد ترکیب کنید تا در اتاق احساس تعادل ایجاد کنید و هرگونه اثر منفی را خنثی کنید.

قرمزغنی و بسیار احساسی

قرمز باعث ایجاد هیجان، بالا رفتن انرژی بدن، افزایش ضربان قلب، فشار خون و تنفس می شود. فرزند شما یک ورزشکار کوچک است؟ برخی مطالعات نشان می دهد که اثرات فیزیکی مرتبط با رنگ قرمز باعث افزایش توانایی های ورزشی می شوند. با این حال، قرمز همچنین باعث افزایش حالت تهاجمی، ناتوانی در تمرکز و حتی سردرد می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض رنگ قرمز حتی ممکن است باعث آسیب به عملکرد تحصیلی کودک شود.

صورتی

به طور کلی رنگ مورد علاقه دختران کوچک دوست داشتنیست. صورتی موجب همدلی و تحریک حس زنانگی و باعث به وجود آمدن آرامش در فضا می شود. اما، با وجود اثر آرام بخش اولیه، صورتی در طول زمان می تواند کمی آزاردهنده باشد و باعث ایجاد اضطراب گردد. در حالیکه دختر شما ممکن است این رنگ روشن را در حال حاضر دوست داشته باشد، باید کاملا آماده باشید که در آینده آن را رد کنید.

بیشتر بخوانید:  نکات مهم و کلیدی در طراحی اتاق كودک

صورتی

زرد روشن و شاد

زرد با شادی و انگیزه همراه است. زردهای نرم و ملایم، قدرت تمرکز را تقویت میکند در حالی که زردهای روشن می توانند حافظه را تحریک کنند و سوخت و ساز بدن را افزایش دهند. با این حال، استفاده بیش از حد از رنگ زرد می تواند باعث احساس خشم و سرخوردگی و در نتیجه بدخلقی شود.

نارنجی دوستانه و دعوت کننده

نارنجی یک ماهیت مشخص و اجتماعی دارد، ارتباطات بین فردی را تقویت می کند و و احساس راحتی می دهد. مانند رنگ زرد، استفاده بیش از حد از نارنجی نیز می تواند باعث تحریک بیش از حد مغز کودک و بد خلقی او شود، بنابراین از رنگ هاى تيره آن خيلى كم استفاده كنيد.

رنگ های سرد

رنگ های سرد

رنگهای سرد یک اثر آرام بخش روی بدن ایجاد می کنند و میت وانند اتاق کودک را بزرگ و آرام جلوه دهند. به آسمان آبى و امواج آب فكر كنيد. با این حال، رنگ های تیره و سرد می توانند یادآور یک طوفان قریب الوقوع تيره و تار باشند، پس از آنها به طور متعادل استفاده كنيد.

با وجود طبیعت آرامش بخش، رنگ های سرد رنگ هاى دعوت كننده به فضا نيستند و اگر فضا خالى و عريان باشد میتوانند باعث ايجاد حس خلا و سردى در افراد شوند. برای خنثی کردن اين اثر، رنگ های سرد را با رنگ هاى كرم و خنثى تركيب كنيد، از پارچه اى نرم و اكسسوری هاى راحت استفاده كنيد.

آبی

آبی

دقیقا نقطه مقابل رنگ قرمز در چرخ رنگ ها آبی است.  آبی ذهن و بدن را آرام مي كند، باعث کاهش فشار خون، ضربان قلب، تنفس و کاهش احساس اضطراب و خشم مي شود. کودکانى كه مشكل خواب دارند، دمدمى مزاج و يا دچار ساير مشكلات رفتاری هستند، ممكن است از گذراندن وقت در فضايى كه رنگ آبی دارد لذت ببرند. اثرات فیزیکی رنگ آبی نیز بدن را خنک نگه میدارد، و در مناطق گرم و مرطوب حس تازگى و ختكى ايجاد ميكند.

بیشتر بخوانید:  نکات مهم و کلیدی در طراحی اتاق كودک

رنگ بنفش وابسته به خرد و معنویت

بنفش ثبات آبی و انرژی قرمز را تركيب مي كند، و ویژگی های هر دو رنگ را در بر ميگيرد. بنفش همچنین با ثروت و سلطنت در ارتباط است، به همين دليل میتواند احساس لوکس بودن را منتقل كند.

سبز طبیعت و آرامش

سبز طبیعت و آرامش

سبز نماد طبیعت است و در نتیجه آرامش و خلوص را ترویج می کند. رنگ سبز با سلامتی، شفا و خوب بودن گره خورده است و تأثیر آرام بخش آن بر ذهن و بدن باعث کاهش اضطراب و افزایش تمرکز می شود. قرار گرفتن در معرض رنگ سبز ممکن است حتی توانایی خواندن را افزایش دهد. یک مطالعه نشان داده است که با قرار دادن برگ سبز شفاف در بالای یک متن، دانش آموزان میتوانند سرعت خواندن و درک خود را بهبود بخشند.

به غريزه درونتان اعتماد كنيد

در حالیکه علم می تواند اطلاعات مفیدی را در اختيار شما بگذارد، يادتان باشد كه که پاسخ های روانشناختى به رنگ هاى مختلف عمیقا شخصی هستند. احساس شما به یک رنگ بر اساس باورهاى فرهنگی و شخصی با افراد ديگر متفاوت باشد، و این خوب است. اگر پسر کوچک شما رنگ قرمز را دوست دارد، درباره اثرات منفى آن نگران نباشید. مغز برای شناسایی آنچه كه نیاز و دوست دارد طراحی شده است و به ما براى دنبال كردن دستوراتش پاداش ميدهد. به عبارت دیگر، اگر کودک شما خوشحال باشد، مغز او نیز خوشحال است. برای انتخاب رنگ مناسب براى اتاق كودك از خود او نیز کمک بگیرید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه