چگونه گیاه مناسب را برای هر یک از اتاق‌های منزل انتخاب کنیم

written by بانوی شهر 12 تیر 1396
چگونه گیاه مناسب را برای هر یک از اتاق‌های منزل انتخاب کنیم

تنها کمی سبزه می‌تواند فضا را دگرگون کند و یک زندگی جدید به اتاق هدیه بدهد. استفاده از گل و گیاه یکی از آسانترین راهها برای به روز کردن منزل بدون نیاز به هزینه‌های زیاد و خرید مبلمان جدید و یا دکوراسیون گران قیمت است. اما تمام گیاهان خانگی به یک میزان برای اینکار مناسب نیستند و این بدان معناست که همه آنها در هر مکانی رشد نمی‌کنند.

 جهت انتخاب یک گیاه برای مکانی مشخص در منزل باید دو چیز را به خاطر داشت :

  • مراقبت گیاه
  • زیبایی دکوراسیون منزل

نیاز به قرار گرفتن در معرض نور و سطح رطوبت گیاهان با هم متفاوت است. شما نمی‌خواهید گیاهی را که به نور کامل نیاز دارد، در حمامی بدون پنجره بگذارید و یا یک گیاه هوازی که نور غیر مستقیم را ترجیح می‌دهد، در اتاقی نورگیر مانند اتاق نشیمن قرار دهید.  علاوه براین، دوست ندارید که یک گل در مکانی انگشت نما شود و دکوراسیون منزل را به هم بریزد. مثلاً، یک کاکتوس در یک اتاق خواب بی سرو صدا؟ خوشبختانه، تنوع گیاهان خانگی بیشتر از حد نیاز است و به راحتی می‌توان آنها را با انواع دکوراسیون و سبک‌های طراحی ست کرد.

برای آنها که دستی در پرورش گیاهان ندارند، اینجا بهترین نکته‌های مراقبت را به شما خواهیم داد. بنابراین با گیاهان مرده و غمگین روبرو نخواهید شد. خبرهای خوبی هم برای آنها که زیاد از شهر بیرون می‌روند و یا وقتی برای مراقبتهای روزانه از گیاهان ندارند، داریم : بیشتر این گیاهان پیشنهادی نیاز به مراقبت خیلی کم دارند و تنها به آبیاری هفتگی یا ماهانه نیاز دارند.

  • اتاق نشیمن

انتخاب گیاه مناسب برای اتاقهای منزل - زندگی بانوی شهر

اتاق نشیمن استراحت گاه شما هنگام برگشتن به خانه است، و هم چنین مکان خوش و بش‌های شما با دوستان و خانواده. این مکان را با گیاه پرنده بهشتی یا درخت کائوچو تزئین کنید و یا با بگونیا و کاکتوس بیارائید. گیاهان را بر اساس نوع نورگیری انتخاب کنید.

به طور کلی، چهار نورگیری وجود دارد :

1 ) نور روشن، مستقیم (آفتاب کامل)

2 ) نور روشن، غیرمستقیم (نسبتاً سایه)

3 ) نور متوسط، غیر مستقیم

4 ) نور کم، غیرمستقیم.

  • گیاهان پیشنهادی و نکات مراقبتی :

پرنده بهشتی Bird of Paradise : نور روشن تا آفتاب کامل؛ آبیاری هفتگی، افزایش آبیاری با افزایش نور

درخت کائوچو Rubber tree : نور کم تا آفتاب کامل؛ آبیاری هفتگی، افزایش آبیاری با افزایش نور

بگونیا Begonia : نور کم تا آفتاب کامل

کاکتوس یا ساکولنتها  Cacti or succulents : نور روشن؛ آبیاری ماهانه و یا هر بار که شروع به چروکیدن کرد.

  • آشپرخانه

انتخاب گیاه مناسب برای اتاقهای منزل - زندگی بانوی شهر

آشپزخانه منبع آب است و اگرچه به اندازه حمام رطوبت ندارد، اما از بقیه خانه مرطوب‌تر است. فضای کانتر یا اپن آشپزخانه نیز محدود است، بنابراین، آویزان کردن گلها می‌تواند ایده جذابی باشد. یک گزینه خوب دیگر، گیاهان گلدانی روی طاقچه پنجره است، که هم دکوری و هم مفید است ( تنها چند شاخه را چیده و داخل ظرف بگذارید).

  • گیاهان پیشنهادی و نکته‌های مراقبتی :

سرخس Ferns : نور متوسط تا کم، غیر مستقیم؛ آبیاری ماهانه، رطوبت بالا

گیاهان خوردنی Herbs : آفتاب کامل؛ آبیاری منظم زمانی که خشک می‌شوند ( معمولاً هر چند روز یکبار) مثل رزماری یا آویشن

  • غذاخوری

انتخاب گیاه مناسب برای اتاقهای منزل - زندگی بانوی شهر

برای غذا خوری گیاهان انتخاب شده مانند نشیمن پیشنهاد می‌شود، به این دلیل که هر دوی این مکانها، محل گردهمایی دوستان و خانواده هستند. آنها را با هم ترکیب کنید : اگر درخت کائوچو را برای اتاق نشیمن انتخاب کردید، بگونیا را برای غذاخوری انتخاب کنید. در هر حال، با انتخاب گلها و گیاهان چشم نواز و تاثیرگذار، حس خاص بودن را به محیط بدهید.

  • اتاق خواب

انتخاب گیاه مناسب برای اتاقهای منزل - زندگی بانوی شهر

اتاق خواب پناهگاهی آرام است. پس، کمی سبزه را برای ایجاد فضایی آرام‌بخش بدان اضافه کنید. تحقیقات ثابت کرده است که گیاهان، مزاج را بهبود می‌بخشند، استرس و اضطراب را کاهش می‌دهند و سموم را فیلتر می‌کنند. برای اتاق خواب، گونه هایی را پیشنها می‌کنیم که می‌توانند کیفیت فضای داخل را بهتر کنند. اما نباید خود را غرق در انتخابهایتان کنید- یک فضای منظم فضایی آرامتر است. حداکثر یک یا دو گیاه کفایت می‌کند.

  • گیاهان پیشنهادی  و نکات مراقبتی :

مار گیاه Snake plant : نور روشن تا کم، غیرمستقیم؛ آبیاری ماهانه

درخت کائوچو Rubber tree : نور کم تا آفتاب کامل؛ آبیاری هفتگی، افزایش آبیاری با افزایش نور

گیاه عنکبوتی Spider plant : نور متوسط، غیرمستقیم؛ آبیاری هفتگی

  • حمام

حمام مکانی با دما و محیط کاملاً مجزا از دیگر قسمت‌های خانه است. از گیاهان استوایی در این مکان استفاده کنید؛ چراکه محیط حمام مشابه با محیط گونه‌هاییست که به نور کم، رطوبت بالا، و دمای گرم نیاز دارند. حمام را مکانی بدانید که خود یک نیروی کمکی برای سالم و شاد نگه داشتن گیاهان خانگی است.

  • گیاهان پیشنهادی و نکته‌های مراقبتی :

سرخس : نور متوسط تا کم، غیرمستقیم؛ آبیاری ماهانه؛ رطوبت بالا

پتوس یا فیلودندروها Pothos or philodendrons : نور متوسط،غیرمستقیم؛ آبیاری هفتگی، رطوبت منظم

  • اتاق کودک

انتخاب گیاه مناسب برای اتاقهای منزل - زندگی بانوی شهر

هیچ وقت برای نشان دادن عجایب طبیعت به کودک زود نیست. داشتن یک گل در اتاق می‌تواند خلاقیت و مسئولیت‌پذیری را در کودک بیدار کند. گیاهان رنگی و سؤال برانگیز کلید این ماموریت هستند. فقط باید اطمینان حاصل کرد که گیاه با کودک میانه خوبی دارد- مطمئناً نمی‌خواهید یک کاکتوس خاردار را در اتاق او قرار دهید؛ در عوض به فکر استفاده از ساکولنتها باشید.

  • گیاهان پیشنهادی و نکته های مراقبتی :

بگونیا و فیتونیا: نور کم تا آفتاب کامل، اما نور روشن را بیشتر می‌پسندد؛ آبیاری هفتگی، افزایش آبیاری با افزایش نور

نئون پوتوس Neon pothos : نور روشن تا کم، غیرمستقیم؛ آبیاری هفتگی

  •  ایوان

انتخاب گیاه مناسب برای اتاقهای منزل - زندگی بانوی شهر

برای ایجاد یک تاثیر خوب در اولین نگاه، بگونیا، نعنا، ریحان، بابونه یا سرخس را پیشنهاد می‌کنیم. نعناع و ریحان رایحه‌ای دلربا دارند و بگونیا و بابونه نیز گل‌های زیبایی می‌دهند و با هم یک خوشامدگویی گرم را تدارک می‌بینند. آنها سایه و محیط مرطوب را دوست دارند. در غیر اینصورت، ریحان، بابونه، نعناع و بگونیا را در آفتاب آویزان کرده و فراموش نکنید که هر روز در گرمای تابستان باید به آنها آب بدهید. خاک را مرتباً چک کنید- در نظر داشته باشید که سبدهای آویزان سریعتر از گلدانها خشک می‌شوند. مراقب آفت‌های بیرون نیز باشید.

  • گیاهان پیشنهادی و نکته‌های مراقبتی :

بگونیا : نور کم تا آفتاب کامل، اما نور روشن را بیشتر می‌پسندد. آبیاری هفتگی، افزایش آبیاری با افزایش نور

نعناع، ریحان، بابونه : نور روشن؛ آبیاری روزانه زمانیکه دما بیشتر از 25 درجه است؛ در روزهای خنک و دمای کمتر از 20 درجه، یکبار در هفته آب داده شود. گلهای کهنه و افسرده را از بابونه جدا کنید.

سرخس : ‌نور متوسط تا کم، غیرمستقیم؛ آبیاری هفتگی، رطوبت بالا

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه