چرا خواب خوب مهم است؟

written by مهدیه طجرلو 10 مهر 1397
چرا خواب خوب مهم است؟

همه ما احساس خوب بعد از یک خواب خوب شبانه را تجربه کرده ایم. خواب خوب شب، احساس پرانرژی بودن توام با آرامش به انسان دست می‌دهد. خواب کافی نه تنها برای آسایش ذهن بسیار مهم است، بلکه فواید بسیاری نیز برای سلامتی دارد.

خواب سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

آیا می‌دانستید که بدن موقع خواب، در حالت استندبای قرار دارد؟ وقتی می‌خوابیم، بدن تخته گاز می‌تازد و مواد تقویت کننده سیستم ایمنی را ترشح می‌کند. به همین دلیل است که خواب برای سلامت بدن حیاتی است. مطالعات نشان داده، افرادی که از نداشتن خواب کافی رنج می‌برند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مختلف قرار دارند.

وقتی می‌خوابیم، بدن مقدار بیشتری هورمون سوماتروفین یا هورمون رشد انسان را ترشح می کند. این هورمون، رشد را در پوست و سلول های بافت ها تحریک، پارگی های جزئی را در عضلات ترمیم، آسیب‌ها را در درمان کرده و استخوان ها را تقویت می‌کند.

بالا رفتن قدرت تمرکز و کارآمدی بدن

خواب ما را متعادل و خشنود نگه می‌دارد. اگر به اندازه کافی نخوابید، تحریک پذیر و حواس پرت خواهید شد. در حقیقت، به گزارش شورای ایمنی ملی آمریکا، خستگی (و مصرف الکل) عامل اصلی تصادفات جاده‌ای است. کمبود خواب خوب باعث می شود دقت در انجام کار و همچنین سرعت در عکس العمل کم شود و این اختلال در بیشتر مواقع می تواند بسیار خطرناک باشد. همانگونه که همیشه توصیه می شود، هرگر خواب آلود رانندگی نکنید.

اهمیت خواب خوب

خواب شما را باهوش‌تر می‌کند

آگاه باشید یا نباشید، هنگام خواب، خواب های زیادی می‌بینیم. به این دلیل که ما در خواب آنچه را در طول روز اتفاق افتاده است، پردازش می‌کنیم. بنابراین، روز بعد، مغز می‌تواند داده‌های بیشتری را مدیریت کند.

همچنین، خواب کافی با تأثیر مثبت روی حافظه همراه است. در طول روز، مغز آنچه را یاد گرفته است، وارد یک حافظه موقتی می‌کند. در شب، این اطلاعات در حافظه بلند مدت فیکس می‌شوند. برای مثال، اگر لغات جدید یک زبان خارجی را قبل از خواب یاد بگیرید، بهتر آنها را به یاد خواهید آورد.

در صورتیکه نمیتوانید خواب خوب داشته باشید، برای بهبود وضعیت سلامت و جسم از درمان های خانگی برای بهتر خوابیدن استفاده کنید.  در صورتیکه کم خوابی طولانی شد، پیشنهاد می شود برای ریشه یابی و درمان با پزشک متخصص مشورت کنید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه