بیماری عروق کرونر چیست؟

written by بانوی شهر 28 دی 1395
بیماری عروق کرونر چیست؟

بیماری عروق کرونر یک بیماری بسیار شایع است، به ویژه برای افرادی که تحرک کمتری دارند. تقریبا یک میلیون نفر در سال دچارحمله قلبی می شوند و پانصد هزار نفر از این افراد به کام مرگ کشانده می شوند. بیماری قلبی، قاتل شماره یک مردان و زنان در بسیاری از کشورها، از جمله ایران ست.

بیماری عروق کرونر چیست؟

در بیماری عروق کرونر، شریان هایی که سیستم گردش خون بدن را تغذیه می کنند، مسدود شده و یا باریک می شوند. این کار زمانی اتفاق می افتد که کلسترول به قسمت های آسیب دیده رگ های خونی می چسبد. این آسیب در اثر نوسانات روزانه فشار خون، سیگار، دیابت، و استرس ایجاد می شود. با گذشت زمان، این آسیب ها جدی تر و به پلاکت های خطرناک تبدیل شده که می توانند مسیر شریان ها را باریک تر کنند.

اضافه کردن این ده غذا به رژیم غذایی سیستم گردش خون را پشتیبانی کرده و سلامت کلی بدن را تقویت می کند.

  • زردچوبه :

عنصر فعال زردچوبه، کورکومین، به کاهش التهاب بافتی، و کاهش ذخیره چربی کمک کرده و حتی با سرطان به مبارزه بر می خیزد. از همه مهمتر، مانع از به هم چسبیدن پلاکت ها شده و از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. یک روش رایج مصرف زردچوبه، آبگیری ریشه های تازه آن همراه با هویج و سبزیجات برگ دار است. آبگیری کردن بهترین راه برای جذب زردچوبه به خالصترین شکل ممکن است. اما اگر به آبمیوه گیر دسترسی ندارید، می توانید پودر زردچوبه را به غذا اضافه کنید.

  • هندوانه :

هندوانه حاوی آرژنین است. تولید اکسید نیتریک که بدن برای حفظ فشار خون سالم  و حفظ انعطاف پذیری دستگاه گردش خون بدان نیاز دارد، از فواید آرژنین است. هندوانه بیش از هر غذای دیگر حاوی سیترولین بوده و در نتیجه  فشار خون را کاهش می دهد. سیترولین با کمک به بدن در دفع ضایعات، فشار خون را کاهش می دهد.

  • آووکادو :

آووکادو سرشار از انواع چربی هاییست که بدن به آنها نیاز دارد. چربی های اشباع نشده در آووکادو می توانند کلسترول LDL را کاهش داده و در عین حال کلسترول HDL را افزایش دهند.

  • ماهی های ساردین :

ماهی های ساردین حاوی مقادیر بالای امگا 3 و ویتامین D هستند، می توانند در پایین آوردن سطوح تری گلیسیرید و کلسترول کمک کننده باشند. ماهی های ساردین همچنین منبعی سرشار از ویتامین B12 هستند که از سلامت قلب از طریق کاهش سطح هموسیستئین محافظت می کنند.

  • خانواده انگورفرنگی ( berries ) :

خانواده انگورفرنگی یا بری ها شامل توت فرنگی، شاتوت، بلوبری، کرنبری و… یک نیروگاه غذایی بشمار می آیند. آنها مقادیر عظیمی از مواد مغذی با کالری پایین را در یک بسته به شما هدیه می دهند. آنتوسینانین و فلاونوئیدهای موجود در انگورفرنگی به کاهش فشار خون و گشاد کردن رگهای خونی کمک می کنند. در حقیقت، یکی از مطالعات نشان داده که خانم هایی که بیش از سه بار در هفته انگورفرنگی مصرف می کنند، 32% کمتر به حملات قلبی دچار می شوند. مصرف انگورفرنگی، راهی خوشمزه برای سالم نگهداشتن قلب است.

بیشتر بخوانید:  ریشه ای که 98% سلول های سرطانی را تنها در دو روز از بین می برد!

بیماری عروق کرونر - شادابی و سلامتی

 

  • مرکبات :

مردم اغلب نوشیدن آب پرتقال را برای تامین پتاسیم و ویتامین C بدن توصیه می کنند. اما بسیاری از آبمیوه ها حاوی شکر اضافه شده هستند و به دلیل نداشتن فیبر می توانند منجر به افزایش قند خون شوند. در عوض، بهتر است به جای آبمیوه از مرکبات تازه استفاده شود. تنها یک لیمو در روز، نصف نیاز بدن به ویتامین C را فراهم می کند و پرتقال نیز سرشار از پتاسیم است. اگر از استاتین های پایین آورنده کلسترول استفاده می کنید، در استفاده از گریپ فروت احتیاط کنید؛ چراکه می تواند با اثرات دارو تداخل پیدا کند.

  • آجیل های بدون نمک :

آجیل ها اسنک هایی بسیار خوشمزه آکنده از فیبر و ویتامین E هستند. مطالعات نشان داده است که افرادیکه آجیل مصرف می کنند، در مقایسه با دیگران وزن سالمتری دارند. آجیل فشار بر روی سیستم گردش خون را کاهش می دهد.

  • انگور :

انگور، به ویژه انگور سیاه، سرشار از رسوارترول است. رسوارترول مانند آنتی اسیدان عمل می کند و از بدن در برابر آسیب هایی که منجر به ابتلا به سرطان و بیماری قلبی می شوند، محافظت می کند.

  • چای سبز :

چای سبز، حاوی کاتچین است که دارای تاثیر آنتی اکسیدانی بسیار سالم است. مطالعه ای که در سال 2006 در JAMA Network منتشر شد، نشان داد که افرادیکه در روز چهار فنجان و یا بیشتر چای سبز می نوشند، 20% کمتر از بقیه به بیماری های قلبی عروقی دچار می شوند.

شما همچنین می توانید با ورزش، ترک سیگار، کاهش مصرف الکل، جذب شکر، روغن های هیدروژنه، و نیز کاهش سطح استرس برای پیشگیری از نوسانات خطرناک در فشار خون، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را کاهش دهید. و فراموش نکنید که از هر فرصتی برای خندیدن استفاده کنید. بدن خوشحال، بدنی سالم است.

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه