درباره تاریخچه مرغ سوخاری چه می دانید؟

written by لاوین قریشی 13 مرداد 1398
درباره تاریخچه مرغ سوخاری چه می دانید؟

آیا میدانید بین غذاهایی که با مرغ سوخاری تهیه شده و مناطق جنوب آمریکا ارتباط وجود دارد؟ آیا باور می کنید که محبوب ترین غذای آمریکایی ها، یک نوع غذای اسکاتلندی-آفریقایی است؟ در جواب این سوال که چه کسی برای اولین بار مرغ سوخاری را ابداع کرده؛ در ابتدا پاسخ ساده و روشنی وجود ندارد؛ بلکه باید گذشته را مورد بررسی قرار داد.

فرهنگ های گوناگون و سلیقه های متنوع در گوشه و کنار جهان، افراد خوش ذوق را به سمت ترکیب مواد غذایی مختلف و ایجاد یک غذای جدید سوق داده است که اغلب این غذاها مورد پسند عامه مردم قرار گرفته و به صورت یک سبک آشپزی رایج درآمده است. در گذر زمان این سبک آشپزی به نقاط دیگر دنیا نیز منتقل شده و مردم بر حسب ذائقه و سلیقه خود، تغییراتی را در مواد اولیه به وجود آورده و آن را با فرهنگ خود سازگارتر کرده اند.

چه کسی مرغ سوخاری را ابداع کرد؟

در واقع آمریکایی ها اولین کسانی نبودند که مرغ سوخاری را ابداع کردند. شواهد مکتوب و مستندی وجود دارد که نشان می دهد در قرون وسطی، اروپاییان دستورالعمل هایی از طرز تهیه مرغ سوخاری داشته اند، اما به طور خاص در اسکاتلند ترجیح میدادند که مرغها را داخل روغن فراوان سرخ کنند. البته آنها این غذا را بدون هیچ چاشنی خاصی مصرف می کردند. در اصل شباهت اندکی بین مرغ سوخاری طلایی شده که امروزه مورد علاقه آمریکایی هاست با مرغ سرخ شده اسکاتلندی ها در قرون وسطی وجود دارد که گاهی شور و گاهی تلخ بود.
در اواخر قرن هجدهم، بسیاری از اسکاتلندی ها به آمریکا مهاجرت کردند. بیشتر آنها در ایالت ویرجینیا، کارولینا و مناطق دیگر در جنوب آمریکا سکونت یافتند و البته این سبک سنتی از طبخ مرغ را نیز با خود آوردند.
باوجود اینکه در آن زمان اسکاتلندی ها روشی ایده آل برای مرغ سوخاری ارائه داده بودند، این بردگان آفریقایی بودند که جوجه سرخ شده را همانطور که امروز می شناسیم و دوستش داریم ابداع کردند. بسیاری از این بردگان در خانه اربابانشان به آشپزی مشغول بودند. آنها ترکیبات طعم دار و مورد علاقه خود را به دستورالعمل سابق سرخ کردن مرغ اضافه کردند و آن را به عنوان یک غذای جدید در جنوب آمریکا ارائه دادند.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه مرغ سوخاری کنتاکی خوش طعم

مرغ سوخاری

چگونه مرغ سوخاری جنوب آمریکا جهانی شد؟

فهمیدیم که مرغ سرخ شده از اروپا و آفریقا آمده و در آمریکا تکمیل شده است؛ اما این پایان ماجرا نیست. تولید انبوه مرغ و روشهای پخت و پز مدرن، باعث شد که مرغ سوخاری با قیمت ارزان و در بسته بندی مناسب، وارد صنعت فست فود آمریکا شود که به دنبال آن موجب گسترش و محبوبیتش در خارج از مرزهای آمریکا گردید.

کشورهای دیگر با به دست آوردن دستور پخت مرغ سوخاری، سعی کردند خلاقیت های مورد نظر و بومی کشور خود را به این دستورالعمل اضافه کنند. به عنوان مثال چند نمونه از محبوب ترین سبک مرغ سوخاری در سراسر جهان عبارتند از :

مرغ سوخاری جنوب آمریکا

مرغ سوخاری کُره ای

در این دستورالعمل مرغ دو بار سرخ می شود؛ بنابراین فوق العاده ترد است. این مرغ طعم تند خود را مدیون چاشنی گوچوجان (سس فلفل قرمز بسیار تند) است.

مرغ کنتاکی تایوانی

در این سبک، مرغ با نمک، فلفل و پودر چیلی پر شده و معمولا در چرخ دستی های خیابانی سرو می شود.

سوخاری ژاپنی

در این مدل، ابتدا تکه های مرغ در سس سویا و دیگر ادویه جات مزه دار شده و سپس در نشاسته سیب زمینی، سرخ می شود که بافتی سبک مانند تمپورا (نوعی غذای ژاپنی که بافتی بسیار سبک دارد. گاهی با انواع سبزیجات تهیه می شود و گاهی با ماهی و میگو؛ که آنها را با مایع تهیه شده از آرد و تخم مرغ می پوشانند و در روغن داغ و فراوان سرخ می کنند) پیدا می کند.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه مرغ سوخاری کنتاکی خوش طعم

مرغ سرخ شده اندونزیایی یا آیام گورن

در این نوع پخت، مرغ، تردی بیرونی خود را به جای پودر، مدیون لمونگراس Lemongrass (یک نوع گیاه ساکن جزایر آسیایی، آفریقایی، استرالیا و جزایر گرمسیری) زردچوبه و سیر است و در روغن نارگیل سرخ می شود.

مرغ سوخاری ایران

در ایران با توجه به ذائقه و سبک پخت و پز ایرانی معمولا مرغ سوخاری  و فیله سوخاری در دو نوع معمولی یا تند – اسپایسی تهیه می شود و در روغن داغ حرارت می بیند. برای سرو مرغ از انواع سس قرمز، مایونز یا خردل استفاده می شود.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه