سفید یا قهوه ای کدام تخم مرغ ها را بخریم؟

written by هستی پورمرز 18 بهمن 1395
سفید یا قهوه ای کدام تخم مرغ ها را بخریم؟

بسیاری از افراد رنگ پوسته تخم مرغ برایشان مهم است. برخی احساس می کنند که تخم مرغ های قهوه ای سالم تر و مغذی تر هستند و برخی دیگر هرگز نمی توانند خوردن تخم مرغ هایی با پوسته ای غیر از سفید را تصور کنند. آیا رنگ تخم مرغ در مزه آنها تاثیر دارد؟ بهتر است کدام تخم مرغ را بخریم؟ اخیرا، بسیاری از این یافته علمی که رنگ تخم مرغ تاثیری در ارزش غذایی آن ندارد، شگفت زده شده اند. رنگ پوسته تخم مرغ، کیفیت، مزه و خواص آن را تحت تاثیر قرار نمی دهد. اگر حاوی هیچ ماده غذایی اضافی نیستند، پس چرا تخم مرغ های قهوه ای بسیار گران تر از تخم مرغ های سفیدند؟ جواب بسیار ساده است.

مرغ هایی که تخم های قهوه ای می گذارند، بسیار بزرگتر از مرغ هایی هستند که تخم های سفید می گذارند. بله، این مرغ ها هستند که بر اساس ساختار ژنتیکی خود رنگ تخم ها را تعیین می کنند. هر نژادی از مرغ ها تمایل به رنگ خاصی دارند. متخصصان صنعت می دانند که کدام جوجه چه نوع تخمی خواهد گذاشت. برای مثال، مرغ لگهورن سفید، تخم های سفید و مرغ های رودآیلند قرمز، تخم های قهوه ای می گذارند. پرورش دهندگان مرغ سریعا خواهند دانست کدام مرغ، تخم مورد نظر آنان را تولید خواهد کرد.

بر اساس انجمن تخم مرغ آمریکا، جوجه های تولید کننده تخم قهوه ای به غذای بیشتری برای تغذیه جثه بزرگ خود نیاز دارند. غذا و مراقبتهای اضافی که این مرغ ها نیاز دارند، برای کشاورزان بسیار هزنیه بردار است و کشاورزان نیز جبران این هزینه ها را از مشتریان طلب می کنند. از آنجا که کشاورزان می توانند پول بیشتری برای تخم های قهوه ای دریافت کنند، انتخاب این نژاد از مرغ های تخم گذار یک سرمایه گذاری تجاری منطقی به نظر می آید. از طرفی، این تصور رایج و غلط که تخم مرغ های قهوه ای ارزش غذایی بیشتری دارند، باعث شده است تا بازار آنها کماکان از رونق برخوردار باشد. گرچه، اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، بایید بگوییم که مقادیر میکروسکوپی اسیدهای چرب امگا 3 در تخم مرغ های قهوه ای وجود دارد. با این وجود، این مقدار به اندازه ای ناچیز است که بر ارزش غذایی آنها نمی افزاید.

  • آیا پر مرغ با تخم مرغ ارتباط دارد؟

یک باور رایج اینست که مرغ های دارای پر تیره تر و لکه های قرمز روی لاله گوش، تخم های قهوه ای می گذارند. از طرف دیگر، گفته می شود که مرغ های سفید با لاله گوش سفید، تخم های سفید تولید می کنند. یکی از متخصصان در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، می گوید که این باور رایج غلط است. تمام اینها به ژنتیک مرغ بستگی دارد و نه پر آنها. رنگ تخم را اجداد آنها تعیین می کند نه جوجه های آنها. بعضی از جوجه ها تخم های قهوه ای، سفید و یا سبز می گذارند که این را می توان نتیجه شانس یا اتفاق دانست.

  • کدام تخم مرغ بهترین است؟

مشتریان اغلب تخم مرغ هایی را انتخاب می کنند که والدینشان خریده اند. بسیاری از افراد هم مایلند تخم مرغ هایی را برای خانواده شان به خانه ببرند که خود با آنها بزرگ شده اند. مرغهایی که تخم های قهوه ای می گذارند، به مراقبت بیشتری نیاز دارند. بنابراین طبیعی است که تخم آنها خوش رنگ تر و تیره تر باشد. اگرچه رنگ تاثیری در مزه تخم مرغ ندارد، اما بسیاری تخم های دارای ظاهر “ارگانیک” را ترجیح می دهند. تخم های سفید به همان اندازه سالم هستند، اما از داشتن رنگی زیبا بر روی پوسته خود محرومند. پس هیچ کدام از آنها بهتر از دیگری نیست و این تنها به سلیقه شما بستگی دارد.

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه