با این روشها فرزندانتان را تشویق به “حرف گوش کردن” کنید؟

written by سولماز هومن زاده 3 خرداد 1397
با این روشها فرزندانتان را تشویق به “حرف گوش کردن” کنید؟

ذهن بچه ها پر از افکار مخصوص به خودشان است؛ از امتحان تاریخ گرفته تا تمرین فوتبال و بازیهای کامپیوتری. برای آنها، پدر و مادر در پایین ترین بخش لیست اولویت ها قرار دارند. حتی بچه های خردسال هم مشغولیت های ذهنی خودشان را دارند. كشف دنياى اطرافشان و منفجر كردن خانه. بچه ها غیر از کارهایی که شما از آنها میخواهيد، کارهای دیگری هم برای انجام دادن دارند و اولویت هايشان کاملا با شما فرق میکند. نكات زير به شما كمك ميكند كه تا فرزندانتان به حرفهاى شما گوش کرده و به آنها عمل هم بکنند.

1 ) تا زمانی که توجهش را جلب نکردید، شروع به صحبت نکنید

حرف گوش کردن - شادابی و سلامتی

قبل از اینکه شروع به صحبت کردن کنید، با او ارتباط برقرار کنید. شما نمیتوانید از آن سمت اتاق فریاد بکشید و او دستورات شما را اجرا کند.

به او نزدیک شوید، خود را هم قدش کنید.  ببینید مشغول انجام چه کاریست و با نظر دادن در مورد آن کار با او ارتباط برقرار کنید؛ “وای، چه قطار خوشگلی!” تحقیقات نشان داده که وقتی ما با فردی ارتباط برقرار می کنیم، امکان تأثیر پذیریمان از او بیشتر است و به حرف او بیش‌تر گوش میکنیم. شما با اینکار او را فریب نمیدهید، بلکه اعتراف میکنید که به آنچه برای او مهم است احترام میگذراید.

صبر کنید تا سرش را بالا بگیرد، به چشمانش نگاه کنید و سپس شروع به صحبت کردن کنید. اگر به شما نگاه نکرد، مطمئن شوید که با پرسیدن یک سؤال توجه او را جلب کنید : “آیا می‌توانم یک چیزی بهت بگم؟” وقتی سرش را بالا آورد، آنوقت حرف بزنید.

اگر فرزندتان قبل از پاسخ دادن به شما از این تکنیک برای سوال کردن از شما استفاده کرد تعجب نکنید، اگر میخواهید به حرفتان گوش دهد، باید به حرفش گوش کنید!

2 ) خودتان را تكرار نكنيد

اگر يك بار سؤال كرديد و جوابى نگرفتيد، خود را تكرار نكنيد. شما نتوانستيد توجه فرزندتان را جلب كنيد. به عقب برگرديد و راهكار شماره يك را تكرار كنيد.

3 ) كلمات كمترى استفاده كنيد

ما معمولا به دليل استفاده زياد از كلمات در صحبتها، توجه فرزندمان را از دست مى دهيم و با اينكار از هدف اصلى خود دور مى شويم. وقتى به او دستور مى دهيد، از كلمات كمترى استفاده كنيد!

4 ) از زاويه ديد آنها ببينيد

اگر شما مشغول انجام كارى كه دوست داريد باشيد و همسرتان از شما بخواهد كه آن كار را رها و كار ديگرى كه از ديد شما اصلا حائز اهميت نيست انجام دهيد، چه حسى خواهيد داشت؟ آيا حرف همسرتان را نشنيده نمی گيريد؟ يادتان باشد كه قرار نيست اولويتهاى کودک مثل شما باشد، او فقط بايد خودش را با خواسته هاى شما تطبيق دهد. همچنين قرار نيست كه شما خود را با اولويتهاى او تطبيق دهيد، ولى اگر به او بگوييد ميدانيد كه چقدر دوست دارد كه به كارش ادامه دهد، كمك بزرگى به خود ميكنيد. “عزیزم، میدونم که خیلی سخته که بخوای از بازی کردن دست بکشی، ولی الان وقتشه که …. کار (هر كارى كه مد نظرتان است) رو انجام بدی!”

5 ) آنها را درگیر همکاری کنید

هیچ کس دوست ندارد که به حرف کسی که به او دستور میدهد گوش کند. در واقع دستور دادن به طور ناخودآگاه باعث ایجاد مقاومت در طرف مقابل می شود. چه حسی پیدا خواهید کرد اگر کسی دائما در اطراف شما راه برود و دستور بدهد. بنابراین تٌن صدایتان را آرام و ملایم کنید و هر جا امکانش وجود دارد، به کودک حق انتخاب بدهید.

“عزیزم، الان وقت حمام رفتنه، دوست داری الان بری یا ۵ دقیقه دیگه؟ خیلی خوب، ۵ دقیقه دیگه بدون هیچ جنجالی، باشه؟”

حرف گوش کردن - شادابی و سلامتی

اگر کاریست که همان موقع باید انجام شود، به صورت جمله دستوری بیانش کنید ولی همچنان با حس همدردی و صدای آرام. “ما به توافق رسیدیم که بعد از ۵ دقیقه بريم خونه، و ٥ دقيقه تموم شده. ميدونم كه دوست داشتى هنوز بيرون بمونى و بازى كنى، ولی الان وقت رفتن به خونه است.”

6 ) آرام باشيد

حرف گوش کردن - شادابی و سلامتی

وقتى ما ناراحت میشويم، بچه ها احساس ناامنى میكنند و تصمیم به جنگیدن با ما و یا فرار از ما میکنند. بچه ها، هنگام تلاش برای دفاع کردن از خود یا جنگیدن با طرف مقابلشان، کمتر حرف گوش میکنند و پیغام ما را دریافت نمیکنند. اگر الویت شما این است که همه به موقع سوارماشین شوند، با سخنرانی در مورد اینکه چرا به حرف شما گوش نکردند و وقتی بهشون گفتید آماده شوند، نشدند، انرژی و وقت خود را هدر ندهید. یک نفس عمیق بکشید، به دخترتان کمک کنید که کفشهاش را پیدا کند، به پسرتان کمک کنید تا کیفش را ببندد. وقتی همه سوار ماشین شدید، با آرامش از آنها بخواهید كه با شما همفكرى كنند تا بتوانيد راهكارهايى براى سر وقت حاضر شدن و بيرون رفتن از خانه پيدا كنيد.

7 ) برای آنها روتین تعریف کنید

مکالمه اکثر والدین با فرزندانشان شامل غر زدن میشود، بنابراین جای تعجب ندارد اگر بچه ها، به حرف آنها گوش نکنند. هر چه بیشتر روتین داشته باشید، کمتر نیاز به غرزدن دارید. چه روتین هایی؟ ایجاد عادت! مثل کارهایی که بچه ها قبل از ترک کردن خانه باید انجام دهند (مسواک زدن، دستشویی رفتن، جمع کردن کیف، پوشیدن کفش ) از فرزندتان هنگام انجام این کارها عکس بگیرید و به ترتیب انجام دادنش، روی یک پوستر کوچک چاپ کنید و جلوی چشمش بگذارید. کودک به مرور زمان این روتین را یاد خواهد گرفت. او را مسئول انجام کاری که باید انجام دهد کنید، با این کار، او یک مهارت جدید یاد می گیرد و نقش شما فقط به سؤال کردن محدود میشود. “قبل از بیرون رفتن از خونه چه کاری باید انجام بدهی؟ بیا با هم برنامه ات رو چک کنیم.”

8 ) گوش كنيد

حرف گوش کردن - شادابی و سلامتی

اگر وقتى فرزندتان با شما حرف ميزند، حواستان به صفحه موبايل باشد، در اصل به او اين پيغام را ميدهيد كه در خانواده ما روش گفتگو اينگونه است. اگر واقعا ميخواهيد کودک به حرف شما گوش دهد، هر كارى كه در حال انجام دادنش هستيد را متوقف، و به حرفهايش گوش كنيد. باور كنيد فقط چند دقيقه طول مى كشد. اين كار را از سن پيش دبستانى شروع كنيد و خواهيد ديد كه او تا وقتى كه بزرگ شود با شما حرف خواهد زد.

9 ) سعى كنيد كه آنها را بفهميد

یکی از اصلی ترین دلایلی كه کودک حرف گوش نمیکند اين است كه متوجه حرفها نمیشود. اگر فرزندتان به طور دائم قادر به دنبال كردن حرفها و دستورات شما نيست، شايد دچار اختلال شنوايى است. سعى كنيد خواسته ها از او را در چند مرحله بيان كنيد، اگر كار نكرد و احساس نگرانى كرديد، با دكتر مشورت كنيد و از او بخواهيد كه شما را به يك متخصص شنوايى معرفى كند.

10 ) دستورات را به چيزهايى كه قابل بحث كردن نيستند، محدود كنيد

حرف گوش کردن - شادابی و سلامتی

اگر براى كسى كار كنيد كه دائما به شما دستور بدهد، آيا مايل به همكارى با او هستيد؟ همه مكالمات و ارتباطات با فرزند را صرفا تبديل به دستور دادن به او نكنيد. عشق، دوست داشتن، رابطه سالم و خوشحال را زياد، و دستور دادن را به حداقل برسانيد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه