نکات مهم تغذیه ای در سه ماهه اول بارداری

written by ژاله نوذری 1 شهریور 1397
نکات مهم تغذیه ای در سه ماهه اول بارداری

رعایت نکات تغذیه ای در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه اول برای سلامتی مادر و جنین و همچنین بهبود روند رشد جنین از اهمیت بسزایی برخوردار است. به دلیل اینکه بیشترین احتمال بیماری ها و آسیب های محیطی (یا تراتوژن ها) برای جنین در سه ماهه اول بارداری رخ می دهد، پس توجه به تغذیه مادر در این دوره بسیار مهم است. بانوی شهر شما را با مهمترین  نکات تغذیه ای در سه ماهه اول بارداری آشنا می کند و به مادران باردار در نحوه انتخاب مواد غذایی مناسب و یا اجتناب از مصرف برخی خوراکی ها کمک می کند.

چه مواد غذایی در طول سه ماهه اول بارداری مهم هستند؟

صرف نظر از دوران بارداری، رعایت رژیم غذایی مناسب امری مهم است. توجه داشته باشید که مصرف مواد غذایی سالم همچون: میوه، سبزیجات، پروتئین، کربوهیدرات، گوشت بدون چربی، چربی های سالم، دانه ها، لبنیات و غیره را فراموش نکنید و مصرف این مواد به طور خاص در دوره بارداری نباید تغییر کند.

در این دوره به برخی از مواد مغذی نیاز بیشتری احساس می شود همچون :  اسید فولیک، روی، آهن، ید، اسید چرب امگا 3 (چربی سالم). رعایت رژیم مناسب و مصرف کربوهیدرات در دوران بارداری به حفظ سطح انرژی کمک می کند. همچنین مصرف فیبر (بصورت محلول و نامحلول) برای سلامت روده لازم است.

مواد غذایی در طول سه ماهه اول بارداری

برای داشتن رژیم سالم در بارداری، غذاهای حاوی مواد مغذی زیر را انتخاب کنید:

میوه ها : 3-4 بار در روز. میوه تازه و میوه خشک یا آبمیوه 100 درصد طبیعی مصرف کنید. هر روز حداقل یک نوع مرکبات (نارنج، گریپ فروت، نارنگی) میل کنید، زیرا مرکبات غنی از ویتامین C هستند. مصرف آب میوه را تا حداکثر 1 فنجان در روز محدود کنید.

سبزیجات : 3-5 بار در روز

برای به دست آوردن طیف وسیعی از مواد مغذی، سبزیجات مصرف کنید. سبزیجات رنگ سبز تیره (بروکلی، کلم پیچ، اسفناج)، نارنجی (هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، کدو تنبل)، زرد (ذرت، فلفل زرد) و قرمز (گوجه فرنگی، فلفل قرمز) را انتخاب نمایید.

غذاهای لبنی : 3 بار در روز

غذاهای لبنی کلسیم را که نوزاد  برای رشد نیاز دارد، تامین می کند. مادر باید استخوان های خود را قوی نگه دارد. برای دریافت کلسیم کافی، نوشیدن شیر و خوردن ماست و پنیر توصیه می شود. برای صرفه جویی در کالری و چربی اشباع، محصولات لبنی کم چربی یا فاقد چربی انتخاب کنید. اگر مادر تحمل لاکتوز پایینی داشته و نمی تواند شیر را هضم کند، غذاهای غنی شده با کلسیم مانند پنیر را انتخاب کنید.

پروتئین :  2-3 وعده در روز

گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ  را با حداقل مقدار چربی  انتخاب کنید. لوبیا، عدس، نخود فرنگی، آجیل و دانه ها نیز منبع خوبی از پروتئین هستند.

مواد غذایی در طول سه ماهه اول بارداری

دانه ها : 3 بار در روز

توصیه می شود حداقل 6 عدد دانه در روز بخورید. حداقل 50 درصد از این دانه ها باید غلات کامل باشد. نان، غلات، کراکر و ماکارونی فیبر مورد نیاز دوران بارداری را تامین میکند. خوردن انواع مواد غذایی حاوی فیبر کمک می کند تا عملکرد مناسب روده حفظ شده و احتمال ابتلا به یبوست و هموروئید را کاهش دهد.

علایم دوران بارداری برای هر خانم متفاوت است. اما به طور کلی، تمام زنان تغییرات بدنی، تغییرات سطح انرژی، تغییر اشتها و تمایل به مصرف خوراکی های نامتعارف و در مواردی تهوع یا استفراغ را تجربه می کنند.

برای خانم های بارداری که در طی سه ماهه اول علایمی همچون تهوع، استفراغ و بی اشتهایی را تجربه می کنند توصیه می شود که تعداد وعده های غذایی را افزایش داده، اما مقدار مصرف غذا را کمتر کنند. همچنین غذاهایی که باعث کمتر شدن تهوع می شود مصرف نمایند، همچون :

  • زنجبیل و یا غذاها و نوشیدنی های حاوی زنجبیل (به دلیل خواص ضد تهوع)
  • مواد غذایی خشک مانند کراکر، بیسکویت، ژله
  • سبزیجات یا میوه های ساده
  • خوردن لیمو یا حل کردن آن در چای یا آبمیوه

اجتناب از مصرف غذاهایی که باعث حالت تهوع می شوند، شامل :

  • غذاهای چرب و شیرین
  • غذاهای ادویه دار
  • مقدار بالا کافئین – توصیه می شود که مقدار مصرف کافئین در روز در طول بارداری کمتر از 200 میلی گرم باشد (معادل 2 استکان چای یا 1 فنجان قهوه)

مواد غذایی در طول سه ماهه اول بارداری

در طول سه ماهه اول بارداری باید از چه غذاهایی اجتناب کرد؟

غذاهای خاصی وجود دارد که باید از ابتدا تا انتهای سه ماهه اول بارداری از مصرف آن اجتناب شود. به این علت که مادران باردار و جنین در این سه ماه در معرض ابتلا به انواع بیماری ها قرار دارند.

  • اجتناب از خوردن هر چیزی که کاملا شسته نشده و تمیز نیست.
  • هر گونه مواد غذایی خام (اطمینان حاصل کنید که تمام گوشت کاملا پخته شده است.)
  • غذاهای دریایی خام (سوشی، ماهی خام، صدف)
  • تخم مرغ های یخ زده، تخم مرغ با غذاهای خام (سس مایونز، کیک و پنکیک)
  • شیر و محصولات لبنی که پاستوریزه نباشند.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام سبزیجات و میوه ها کاملا تمیز می شوند.
  • الکل: مصرف الکل منجر به نقص در تولد شده و امکان تولد نوزاد با سندرم جنین الکلی وجود دارد.
  • برخی ماهیها: فندق ماهی، ماهی خال خالی، کوسه. با این حال، ماهی قزل آلا، گربه ماهی، تن ماهی پخته شده، مناسب مصرف هستند.
  • اجتناب از مصرف مکمل های ویتامین A : به دلیل مضر بودن برای رشد و تکامل جنین و امکان ایجاد تغییر شکل ظاهری اندام ها

تمام مطالب این مقاله، از جمله نظر پزشکی و سایر اطلاعات مرتبط با سلامت، فقط برای اطلاع رسانی است و نباید به عنوان یک تشخیص خاص یا طرح درمان برای افراد مورد توجه قرار گیرد. بهتر است در خصوص تغذیه در سه ماهه اول بارداری خود حتما با پزشک یا مشاوره تخصصی تغذیه صحبت کنید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

1 دیدگاه

نوزاد 21 شهریور 1397 - 3:54 ب.ظ

مفید بود ممنون

Reply

بدون دیدگاه