چند راهکار ساده برای تمیز کردن خانه

written by ویدا نورمحمدیان 15 آبان 1398
تمیز کردن خانه

برای بسیاری از بانوان تمیز کردن خانه امری دشوار بوده و به همین خاطر تلاش می کنند تا خانه را با روالی مشخص، منظم، مرتب و پاکیزه نگه دارند. عوامل متعددی وجود دارد که می تواند بر توانایی یک فرد در انجام کارهای خانه تأثیر بگذارد.

بانوی شهر راهکارهایی ساده را برای تمیز کردن خانه با شما در میان میگذارد

راهنمای گام به گام تمیز کردن خانه

تهیه وسایل نظافت

تمیز کردن خانه

در زمان تمیز کردن خانه بهتر است همه وسایل نظافت مورد نیاز را در یک سطل یا یک سبد نزدیک خود قرار دهید تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

تقسیم کار در خانواده

تمیز کردن خانه

کارها را با فرزندان و همسر خود تقسیم کنید. از بچه ها بخواهید تخت خود را مرتب کرده، اسباب بازی ها و لوازم دیگر را جمع کنند.

تمیز کردن اتاق ها

برای تمیز کردن اتاق ها، از سطوح بالاتر شروع کرده و پایین بیایید. بهترین وسیله گردگیری پارچه ای قابل شستشو است که با کمی آب مرطوب شده باشد.

مرتب کردن

روش تمیز کردن خانه شما هرچه که باشد، قدم اول مرتب کردن خانه است. چند دقیقه برای جمع و مرتب کردن لباس‌ها، کتاب‌ها، اسباب‌بازی‌ و سایر وسایل وقت بگذارید، سپس سراغ وسایل نظافت رفته، بدون سردرگمی کارتان را شروع کنید.

مهمترین وظایف برای شروع تمیز کردن خانه به چهار دسته اصلی تقسیم می شود :

  • کارهای روزانه
  • کارهای هفته ای
  • کارهای ماهانه
  • کارهای سالانه

کارهای روزانه برای تمیز کردن خانه

به طورمیانگین ​​روزانه بین 15 تا 30 دقیقه زمان صرف تمیز کردن خانه می شود. اندازه خانه و تعداد خانوار هر خانواده میزان اختصاص زمان به تمیزکاری را تعیین می کند. یکی از ساده ترین و مستقیم ترین راه های حفظ نظم و پاکیزگی در خانه، ایجاد روال روزانه است.

باید توجه کرد که در خانه مسائلی وجود دارد که باید هر روز به آن ها رسیدگی کرد، پس بهتر است در رابطه با انجام آن با اعضای خانواده به توافق رسیده و یکسری عادات روزانه شکل دهید. برای نمونه برخی از این کارها مثل شستن ظرفهااست. اگر شما یا دیگر اعضای خانواده خود را ملزم به برنامه روزانه برای شستن ظروف بدانید، مشکلی بزرگ را حل کرده اید. سینک آشپزخانه بخشی جدایی ناپذیر از کارهای خانگی است. اگر برای آن هیچ برنامه ای نداشته باشید، با خانه ای پر از ظرف کثیف روبه رو خواهید شد.

تمیز کردن خانه

پاک کردن میز غذاخوری : این کار مهم نه تنها به خاطر پاکیزگی کل خانه، بلکه به خاطر سلامتی شما و خانواده باید انجام شود. باکتری ها در آشپزخانه رشد می کنند و میز و صندلی ها نقاطی هستند که بیشترین احتمال رشد آن ها وجود دارد.

اسفنج های خود را ضد عفونی کنید. اکنون که ظروف و میز تمیز شده اند، مطمئن شوید که اسفنج های خود را ضد عفونی کرده اید. این کار را با اسپری کردن آنها با مایع رقیق شده سرکه سفید و آب، یا پاک کننده های ضد باکتری انجام دهید. اگر از ماشین ظرفشویی استفاده می کنید، آنها را همراه ظروف در ماشین قرار دهید.

این کار یک گام مهم برای کمک به کنترل رشد میکروب ها است.

آشنایی با روش هایی برای خانه تکانی یک روزه و سریع 

توالت را تمیز کنید. انجام روزانه این کار کمک می کند تا ازکنترل گسترش میکروب ها جلوگیری شده و مانع از تشکیل هر گونه لکه در دراز مدت شود.

جارو کردن کف آشپزخانه و تمیز کردن روی سطح کابینت آشپزخانه را را فراموش نکنید.

همانطور که می دانید، پیشگیری بهتر از درمان است. صرف چند دقیقه برای این کارهای روزانه می تواند از بروز مشکلاتی بزرگتر پیشگیری کند.

کارهای هفتگی برای تمیز کردن خانه

داشتن الگوی منظم از انجام دادن برخی امور بصورت هفته ای کار تمیز کردن خانه را آسانتر می کند، برای مثال :

  • تمیز کردن یخچال و بررسی تاریخ انقضا مواد خوراکی

تمیز کردن خانه

  • جارو کردن کل خانه
  • گردگیری کل منزل
  • تمیز کردن حمام، آشپزخانه و اتاق ها

کارهای ماهیانه

لازم نیست برخی از کارها را روزانه یا بصورت هفته ای انجام دهید، بلکه در ماه یکبار رسیدگی به آنها کافی است.

  • تمیز کردن لامپ ها و با لوسترها
  • پاک کردن شیشه پنجره ها

تمیز کردن خانه

  • تمیز کردن وسایل برقی منزل مانند لباسشویی، ظرفشویی، جاروبرقی و
  • تمیز کردن و رسیدگی به فریزر
  • بررسی هود، تهویه ها و هواکش حمام و توالت

کارهای سالیانه برای تمیز کردن خانه

کارهای دشوار و وقت گیر جز کارهای سالیانه هستند که معمولا هر سال از قبل برای آن برنامه ریزی میشود و کمک همه اعضای خانواده را نیاز دارد. برخی از این کارها همچون

  • شسته شدن فرش، موکت و مبلمان
  • تمیز کردن بخاری یا شومینه
  • گرد گیری داخل کمدها و کابینت ها

تمیز کردن خانه لزوماً معادل با کار سخت نیست، پخش موسیقی دلنواز می تواند شما را با اشتیاق بیشتری به تحرک وا دارد و انجام کارها را آسانتر کند.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه