تهرانگردی – مجموعه سعدآباد، بازار تجریش و انجمن خوشنویسان

written by لاوین قریشی 6 فروردین 1397
تهرانگردی – مجموعه سعدآباد، بازار تجریش و انجمن خوشنویسان

این روزها که تهران کمی خلوت تر و تمیزتر از قبل است، بهترین موقعیت برای بیرون رفتن از خانه  به قصد گردش در این شهر درندشت و بزرگ است. حال وقتی تصمیم میگیریم بیرون برویم موضوع اصلی اینست که کجا برویم.؟!

گزینه های زیادی برای گشت و گذار در تهران وجود دارد که هر کدام هم به نوبه ی خودشان میتوانند جذاب باشند، اما اینبار انتخاب، مجموعه ی سعدآباد است، چرا که نه! این موقع سال مجموعه ی سعدآباد بسیار جذاب و دیدنی است.

به سمت شمال تهران و مجموعه ی سعد آباد حرکت میکنیم، قبل از حرکت باید یادمان باشد کفش های ورزشی و راحتی بپوشیم و حتما لباس های لایه لایه  داشته باشیم ، که در صورت گرم و سرد شدن هوا بتوانید کت تان را دربیاورید یا دوباره بپوشید، در این شرایط دیگر عوامل خارجی، تهرانگردی را دچار مشکل نمی کند و روز خوبی را سپری خواهید کرد.

راههای ورودی به مجموعه ی سعدآباد

تهرانگردی – گردشگری

برای رفتن به مجموعه ی سعدآباد میتوانید از دو مسیر استفاده کنید، خیابان دربند تهران، بالای میدان تجریش را ادامه دهید تا به انتها برسید، بعد با یک میدان بزرگ مواجه میشوید که یکی از ورودی های مجموعه ی سعدآباد از کنار همین میدان است. یادتان باشد نمیتوانید در مسیر مجموعه، ماشین همراه داشته باشید در نتیجه حواستان به جای پارک های خالی باشد. این مسیر برای کسانی که بچه دارند و کالسکه همراهشان است یا اهل پیاده روی هستند مناسب تر است.

مسیر ورودی بعدی به مجموعه ی سعدآباد از انتهای خیابان زعفرانیه – خیابان طاهری شروع می شود و میتوانید ماشین را پشت در ورودی پارک نمایید  و از درِ مصطلح به ” درِ پایینی” وارد مجموعه شوید. البته در پایینی، مسیر پیاده روی به نسبت طولانی تری دارد، بر حسب سرعت راه رفتن تان ممکن است بین 30 تا 40 دقیقه طول بکشد.

بیشتر بخوانید:  با رعایت این 8 نکته خوش تیپ سفر کنید

بعد از تهیة بلیط و وارد شدن به مجموعه، وارد مسیری بسیار زیبا بادرخت های قدیمی و بلند میشوید، سایه درخت ها روی زمین و روزنه ی آفتاب از بین درخت های بزرگ واقعا دیدنی و جذاب است.

ممکن است کل برنامه تان این باشد که در مسیر زیبای مجموعه ی سعدآباد بین کاخ ها راه بروید، اما اگر اهل آثار باستانی و موزه گردی نیز هستید، موزه های زیادی در مجموعه ی سعدآباد وجود دارد، توضیح کوتاه موزه ها را بخوانید و هرکدام که برایتان جذاب تر بود را انتخاب و بلیطش را تهیه کنید و از موزه بازدید نمایید. اگر برنامه تان را فقط برای گردش در فضای سرسبز کاخها تنظیم نموده اید، حدوداً یک ساعت و نیم زمان میبرد تا یک دل سیر مجموعه را گشت بزنید و سلفی بگیرید، البته اگر عکاس حرفه ای هستید و با دوربین تان مشغول گردش باشید، اینقدر مناظر جذاب در مسیرمیبینید که ممکن  است برنامه بین دو تا سه ساعت طول بکشد، برای بازدید از موزه ها هم که قطعا زمان بیشتری باید صرف کنید.

تهرانگردی – گردشگری

موزه های سعد آباد

بازار تجریش

اگر بعد از بازدید از مجموعه سعدآباد هنوز هم حس و حال برای تهرانگردی داشتید، برنامه پیشنهادی بعدی گردش در بازار قدیمی تجریش است. یک راه برای رفتن به بازار قدیمی تجریش از سمت ورودی امام زاده صالح است، اینگونه میتوانید تهرانگردی تان را پربارتر کنید و یک گشت سریع هم در محوطه امام زاده صالح داشته باشید، البته خانم های عزیز یادتان باشد که باید چادر همراه داشته باشید در غیر اینصورت میتوانید از افرادی که در ورودی های امام زاده صالح حضور دارند درخواست چادر نمایید.

بیشتر بخوانید:  موزه جواهرات ملی ایران را بشناسید

تهرانگردی – گردشگری

از پشت امام زاده صالح وارد بازار میوه تجریشی میشوید. بازار زیر یک سقف قدیمی بنا شده که چندین سال قدمت دارد و بسیار دیدنی است. از کنار بازار میوه وارد راهروی اصلی بازار میشوید. بازار قدیمی یک خیابان اصلی و چندین خیابان فرعی دارد که از میدان تجریش شروع شده و تا میدان قدس ادامه میابد و سعی شده سبک و سیاق قدیمی در آن حفظ شود.

اگر در بازار قدیمی تجریش قدم بزنید با انواع و اقسام مغازه ها از عطاری گرفته تا چای خانه رو به رو میشوید که هرکدام به نوبه ی خود آنقدر جذاب است که آدم دلش میخواهد کنار هر کدام بایستد و تماشایشان کند، با این اوصاف بهتر است برای قدم زنی در بازار حول و حوش یک ساعت تا یک ساعت و نیم وقت در را نظر بگیرید.

مجموعه انجمن خوشنویسان

بعد از این همه پیاده روی حتماً دلتان یک جای دنج می خواهد که با نوشیدن چای یا قهوه گلویی تازه کنید و یا حسابی گرسنه شده اید و ترجیح میدهید یک چیزی بخورید. در این مورد اصلا جای نگرانی نیست، انتخاب های زیادی دارید. میتوانید از رستوران های داخل بازار تجریش استفاده کنید، که از چلو کبابی گرفته تا غذاهای ایرانی و فرنگی انتخاب های مختلفی وجود دارد. اما پیشنهاد میکنیم اگر ماشین دارید گرسنگی را تحمل کنید، سوار ماشین شوید و تا خیابان دزاشیب رانندگی کنید و بعد بپیچید داخل خیابان کریمی- خیابان سلیمی، این آدرس مجموعه انجمن خوشنویسان است که سابقاً منزل اعلم وزیر دربار بوده، خانه ای قدیمی که به همان شکل قدیمی اش حفظ شده است.

در توصیف این انجمن باید بگوییم، انجمن خوشنویسان ایران پرسابقه‌ترین و یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین محافل هنری غیردولتی در تاریخ معاصر ایران بوده که طی بیش از ۶۰ سال به تربیت خوشنویسان و هنرمندان ایرانی پرداخته است. تأسیس انجمن خوشنویسان ایران به نوعی نقطه عطفی در تاریخ خوشنویسی معاصر ایران است. تأسیس این انجمن به عنوان یک باشگاه، محفل هنری و آموزشگاه منسجم روح تازه‌ای در تن فرتوت خوشنویسی ایرانی دمیده است.

بیشتر بخوانید:  شیرینی دانه قهوه ای رویا

تهرانگردی – گردشگری

این انجمن از سال ۱۳۲۹ با همت استادان سید حسین میرخانی و علی اکبر کاوه، ابراهیم بوذری و سید حسن میرخانی، با اهتمام دکتر مهدی بیانی محقق و استاد دانشگاه و تنی چند از عالی همتان فرهنگ خواه، با همکاری وزارت فرهنگ و هنر وقت تأسیس و راه اندازی شد و نام کلاس های آزاد خوشنویسی برای آن انتخاب شد. این نهاد اصیل و مردمی بنیاد نامه رسمی خود را با نام انجمن خوشنویسان ایران در تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۳۴۶ اخذ و فعالیت های درخشان و تأثیر گذار خود را پی گرفت.

تهرانگردی – گردشگری

تهرانگردی – گردشگری

وقتی وارد مجموعه می شوید دست راست، کافی شاپ کوچکی قرار دارد و میتوانید انواع دمنوش، قهوه، سالاد و ساندویچ را در منو پیدا کنید. اگر هنوز وقتی مانده بود، سری هم به منزل قدیمی بزنید که در حال حاضر گالری نقاشی است و حال و هوای خوبی دارد.

یکی از چیزهای دیدنی در حیاط انجمن خوشنویسان، یکی از بزرگترین آثار استاد پرویز تناولی، مجسمه سازست که با طراحی و ساخت اثر “هیچ” شناخته شده اند.

تهرانگردی – گردشگری

این هم یک برنامه یک روزه ی فرهنگی – هنری، تهرانگردی که در دل آن هم بازدید از جاهای دیدنی و جذاب گنجانده شده ، هم غذاهای خوشمزه خوردید و هم پیاده روی و ورزش کردید. امیدواریم لذت برده باشید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه