درباره جراحی بای پس معده بیشتر بدانیم

written by هانیه زاهدی 4 بهمن 1397
جراحی بای پس معده

جراحی بای پس معده، اندازه معده را کاهش می دهد. از این رو پس از جراحی نمی توانید به همان میزان گذشته غذا مصرف کنید. جراح در بخشی از سیستم گوارش تغییر مسیر ایجاد می کند؛ به همین علت بدن قادر نیست مقدار زیادی از مواد غذایی را جذب کند. معمولا کسانی کاندید جراحی بای پس معده هستند که دچار چاقی مزمن و افراطی باشند.

جراحی Roux-En-Y، شایع ترین عمل جراحی بای پس معده است که در ایالات متحده انجام می شود. این عمل دوران نقاهت و بهبودی سریع تری نسبت به جراحی های مشابه دارد.

در ابتدا جراح، یک کیسه کوچک را به بخشی از بالای معده متصل می کند. این کیسه کوچک، محدودیتی ایجاد می کند که اجازه نمی دهد مثل گذشته غذا بخورید. کیسه مذکور به اندازه یک گردو است و می تواند فقط حدود 1 اونس یا 28 گرم مواد غذایی را در خود نگه دارد. به همین دلیل سبب می شود شما کمتر بخورید و وزن کم کنید.

سپس جراح، یک بخش Y شکل از روده کوچک به کیسه متصل می کند. با این کار در واقع بخشی از سیستم گوارش را دور زده و یک مسیر فرعی ایجاد می کند. بنابراین غذایی که می خورید دیگر به برخی از قسمت های معده و روده کوچک که مواد غذایی را جذب می کنند، نخواهد رسید. لذا بدن شما مواد غذایی کمتری را جذب کرده و تمام کالری غذا را دریافت نمی کند.

جراحی بای پس معده

جراحی فوق به 2 روش باز و بسته انجام می شود.

روش باز در بالا توضیح داده شد.

در روش بسته، 4 تا 6 برش خیلی کوچک روی بدن ایجاد می شود و جراح به کمک دوربین ظریفی که در شکم بیمار قرار می گیرد می تواند داخل شکم بیمار را ببیند و عمل را انجام دهد. در این روش احتمال ابتلا به عفونت و اسکارهای پوستی کمتر بوده و عمل در حدود 2 تا 4 ساعت به طول می انجامد.

برای آشنایی با درمان درد معده مقاله بهتریندرمان های خانگی برای کاهش درد معدهرا بخوانید.

عوارض جراحی بای پس معده

افرادی که عمل جراحی بای پس را انجام داده اند، با این خطرات مواجه هستند:

  • خاصیت کشسانی کیسه معده به مرور زمان از بین می رود و به اندازه طبیعی خود باز می گردد.
  • مسیر اصلی سیستم گوارش بهم می ریزد.
  • بدن با کمبود مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی مواجه می شود.
  • تنگ بودن مجرای ارتباطی معده و روده باریک، باعث تهوع، استفراغ، رفلاکس معده و به دنبال آن ناتوانی در غذا خوردن می شود.
  • غذا خوردن سریع ممکن است باعث ایجاد سندرم دامپینگ Dumping Syndrome شود. وقتی این اتفاق می افتد که غذا از معده به سرعت وارد روده کوچک می شود. علائم آن عبارتند از:
    تهوع، ضعف، عرق کردن، غش کردن، گاهی اوقات اسهال پس از خوردن غذا و احساس ضعف شدید بعد از خوردن شیرینی
  • ممکن است به خاطر کاهش وزن سریع، سنگ صفرا ایجاد شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، پزشک می تواند به کمک داروهایی که تجویز می کند، مشکل را برطرف نماید.

جراحی بای پس معده

دوره نقاهت این جراحی در افراد مختلف متفاوت است اما به طور معمول حدود 3 ماه طول می کشد. طی این مدت پزشک مربوطه با دستورالعمل غذایی مناسب، بیمار را همراهی و تغییرات وزنی و عکس العمل بدن او را بررسی می نماید.
معمولا توصیه می شود :

  • حدود یک لیتر آب در طول روز برای جلوگیری از کمبود آب بدن مصرف شود.
  • آب بین وعده های غذایی مصرف شود نه حین خوردن غذا
  • غذا به آهستگی خورده شده تا از ایجاد سندرم دامپینگ جلوگیری شود.
  • محدود کردن مصرف کافئین و اجتناب از خوردن الکل
  • مصرف غذاهای غنی از پروتئین
  • مصرف روزانه ویتامین و مواد معدنی
  • اجتناب از مصرف غذاهای چرب و نوشیدنی های حاوی شکر

جراحی بای پس معده

سعی کنید با پیش گرفتن سبک زندگی سالم، همواره تناسب اندام و سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کنید تا نیازی نداشته باشید برای داشتن اندامی مناسب، خود را به تیغ جراحی بسپارید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه