10 نکته کلیدی برای تقویت و حفظ انرژی در ماه رمضان

written by بانوی شهر 17 خرداد 1396
10 نکته کلیدی برای تقویت و حفظ انرژی در ماه رمضان

در نظرسنجی صورت گرفته شده قبل از ماه رمضان، خانم ها خستگی و کمبود انرژی را به عنوان چالش اصلی خود اعلام کردند. برای بسیاری از افراد، روزه داری در ماه رمضان می تواند فرساینده باشد، چگونه انرژی خود را در ماه رمضان تقویت کنیم؟

روزه داری، آشپزی، بچه ها، و شاید کار بیرون از خانه و کمبود خواب، شاید ماه رمضان را با حالتی از سرگیجه ناشی از کمبود استراحت سپری کنید.

به علت موقعیت خاص، داشتن بچه، شغل و مسایل دیگر، کمبود انرژی چیزی است که اغلب ما در طول ماه رمضان تجربه می کنیم. شاید این بی حالی هر روز در وقت معینی (4 – 3 بعد ازظهر) به سراغ شما بیاید، یا شاید قسمتی از ماه رمضان برای شما چالش برانگیز باشد – مانند 10 روز وسط ماه که بسیاری از ما به کاهش انرژی دچار می شویم.

10 نکته کلیدی برای تقویت و حفظ انرژی در ماه رمضان

1 ) وعده سحری را از دست ندهید

با نخوردن سحری، خود را برای روزی پر از خستگی مهیا می کنید زیرا بدن شما ذخیره انرژی مورد نیاز را در اختیار ندارد.

مقاله مرتبط : بهترین غذاهای سحری در ماه رمضان

2 ) در وعده سحری پروتئین مصرف کنید

این مسئله بسیار مهمی است. پروتئین ما را سیر می کند و قندخون را ثابت نگه می دارد. اگر پروتئین دریافت نکرده باشید، احتمالاً از ابتدای روز احساس گرسنگی و خستگی به شما دست می دهد. غذاهای پروتئین دار خوب عبارتند از تخم مرغ، گوشت، لوبیا/حبوبات یا پودر پروتئین در یک اسموتی.

3 ) از مصرف کربوهیدارت های تصفیه شده پرهیز کنید

این شامل شکرها، آب میوه ، زولبیا و بامیه، نان سفید، شیرینی ها و کیک ها می شود. خوردن این غذاها در سحر باعث نوسان در قندخون شده و در انتهای روز در شما احساس خستگی ایجاد می کند.

4 ) یک مکمل ویتامینی قوی در وعده سحر مصرف کنید

این باعث افزایش سطوح ویتامین و مواد معدنی و همچنین انرژی شما می شود.

5 ) در افطار وعده های سبک بخورید

یک وعده غذایی سنگین شما را به شدت بی حال می کند. بهتر است چیزی مغذی و کم حجم بخورید. خرما و آب، یک سوپ سبزیجات سبک، و به دنبال آن یک سالاد سبزیجات مخلوط و یک تکه مرغ برای افزایش سطح انرژی شما عالی است (و شما را مجبور نخواهد کرد با شکم بادکرده روی مبل دراز کشیده و خودتان را سرزنش کنید که چرا آخرین تکه سمبوسه را هم خوردید).

6) در ساعات افطار با خوردن آب، آبلیمو و جوشانده های گیاهی بدن­تان را آبرسانی کنید

این فوق العاده مهم است. بیشتر بدن ما از آب تشکیل شده است و آب کافی برای سلامت و حفظ انرژی ضروری است.

7 ) هر وقت توانستید چرت بزنید

چرت زدن در ماه رمضان حیات بخش است (اگر وقتش را داشته باشید). اگر بچه دارید و آن ها می خوابند، از این فرصت استفاده کرده و به جای کارکردن به همراه آن ها بخوابید.

کارایی ما در زمانی که خسته هستیم بسیار کم است. یک چرت کوتاه می تواند به اندازۀ خواب شبانه مفید باشد، انرژی ما را تقویت کرده و توانی مجدد برای ادامه کار به ما بدهد.

8 ) اگر نمی توانید چرت بزنید، حداقل سعی کنید استراحت کنید

به جای تلاش بی وقفه، در طول روز چند بار از کار دست بکشید و استراحت کنید. در فواصل 50 دقیقه ای کار کنید و بین آن 10 دقیقه استراحت کنید.

9 ) هر چیزی که فوری نیست و می توان بعداً انجام داد را کنار بگذارید

فقط بر روی انجام کارهای مطلقاً ضروری تمرکز کنید. شما در حال روزه داری هستید، شما عبادت بیشتری می کنید. پس نمی توانید کارهای دیگر را نیز با همان روند سابق انجام دهید. باید چیزی را کنار گذاشت. با خودتان مهربان باشید. به خودتان آسان بگیرید و فقط بر روی ضروریات تمرکز کنید.

10 ) هرچیزی را که می توانید واسپاری کنید

اگر می توانید کسی را برای کمک در کارهای خانه بیابید، این کار را بکنید. اگر لازم است غذا را از بیرون سفارش دهید، این کار را بکنید. اگر فرستادن لباس ها به خشکشویی برای شستن و اتوکشی برایتان امکان پذیر است و باعث راحتی در کارتان می شود، این کار را بکنید. هرکاری که زندگی را برایتان آسان تر می کند و بار کاری تان را کمتر کرده و به حفظ سطوح انرژی تان کمک می کند را انجام دهید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه