خوردنیهایی که قاتل سرطانند

written by بانوی شهر 16 آذر 1396
خوردنیهایی که قاتل سرطانند

امروزه بیشتر افراد نمی دانند که یکی از ساده‌ترین و موثرترین روشهای ارتقا وضعیت سلامتی و پیشگیری از سرطان، انتخاب نوع تغذیه است. بر اساس برآوردهای انجمن سرطان آمریکا (American Cancer Society)، یک سوم مرگ و میر ناشی از سرطان در آمریکا با نوع رژیم غذایی در ارتباط است.

غذاهای موجود در این فهرست مورد تایید بنیاد معالجه‌ی سرطان (Cancer Cure Foundation) بوده و قابلیت دفع سرطان را دارند. بعضی از این غذاها در صورت مصرف قاعده‌مند، حتی قادرند از رشد سلولهای سرطانی جلوگیری کرده و اندازه‌ی تومورهای سرطانی را کاهش دهد. این لیست کامل نیست و ممکن است غذاهای ضد سرطان دیگری نیز وجود داشته باشند که در اینجا نمی‌توان به همه‌ آنها اشاره کرد.

سبزیجات

براکلی، کلم و گل کلم

تمام این سبزیجات یک عنصر شیمیایی به نام ایندول -3- کاربینول (indole – 3 carbinol) در خود دارند که می‌تواند از طریق تبدیل هورمون استروژن سرطان زا به یک عنصر حفاظتی با سرطان سینه مبارزه کند. بروکلی، به ویژه جوانه‌ی بروکلی، همچنین حاوی سولفورافان فیتوشیمیایی (phytochemical sulforaphane) حاصله از گلوکورافانین (glucoraphanin) است که از برخی سرطانها، مانند سرطان روده و سرطان رکتال، پیشگیری می‌کند. گلوکورافانین باعث ترشح آنزیم های بخصوصی شده که می‌توانند رادیکال‌های آزاد و مواد سرطان زای کارسینوژن (carcinogen) را غیرفعال کنند. با این وجود، باید بدانید که بروکلی های جوان تر و تلخ تر، حاوی 20 برابر گلوکورافانین بیشتر در مقایسه با بروکلی های پیر و رسیده هستند.

هویج

بیشتر ما می‌دانیم که هویج حاوی مقادیر بالای بتاکاروتن (beta-carotene) است و قدرت بینایی ما را تقویت می کند. اما نمی‌دانیم که هویج خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها از قبیل سرطان ریه، دهان، حنجره، معده، روده، مثانه، ،پروستات و سینه را نیز کاهش می‌دهد.

کلم پیچ

این ماده غذایی فوق العاده، حاوی ترکیبات ایندول (indoles) یا نیتروژن است که مانع از تبدیل زخم‌ها به سلولهای سرطانی در بافت‌های حساس به استروژن می‌شود. علاوه براین، ایزوتیوسیانات (isothiocyanates) و فیتوکمیکال‌های (phytochemicals) موجود در کلم پیچ، با رشد تومور مبارزه کرده و مانع از رسیدن مواد سرطان زا به بافت‌های هدف می‌شود.

قارچها

انواع قارچها سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با سرطان مبارزه می‌کنند. این قارچها حاوی پلی ساکارید (polysaccharides) به ویژه لنتینان (Lentinan) هستند. این ترکیبات قوی مصونیت در برابر بسیاری از بیماری‌ها را به همراه دارند. قارچها حاوی پروتئینی به نام لکتین (lectin) هستند که سلولهای سرطانی را جذب کرده و از تکثیر آنها را جلوگیری می‌کند. قارچها همچنین حاوی تیوپرولین (Thioproline) هستند که طول عمر را افزایش داده و عملکردهای نورولوژیکی را ارتقا می‌دهد. قارچها تولید اینترفرون (interferon) در بدن را تحریک کرده که نقش بسیار مهمی در مبارزه با عفونت های ویروسی دارد.

جلبک های دریایی

سبزیجات دریایی حاوی بتاکاروتن، پروتئین، ویتامین B12، فیبرها، و کلروفیل (chlorophyll) و همچنین کلروفیلین (chlorophylon)، و اسیدهای چرب مهم هستند که با سرطان سینه مبارزه می‌کنند. بسیاری از سبزیجات دریایی دارای غلظت بالای پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن، و ایدولین هستند. بدن به ایدولین برای عملکرد بهینه‌ی تیروئید نیاز دارد. ایدولین یک عنصر حیاتی است که غده تیروئید، بزرگترین غده‌ی متابولیسم، بدون آن نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد.

سیب زمینی های شیرین

سیب زمینی حاوی خواص ضد سرطانی بسیاری است. بتاکاروتن موجود در سیب زمینی، DNA موجود در هسته‌ی سلول را در برابر مواد شیمیایی سرطان زا در بیرون از غشای هسته محافظت می‌کند. سیب زمینی ها در پیشگیری از سرطان‌های سینه، کیسه صفرا، کلیه، خون، کبد و ریه بسیار موثرند.

نوشیدنی ها

محصولات سویای فرآوری نشده (Non-GMO)

توفو (tofu) و شیر سویا حاوی فیتواستروژن های (phytoestrogens) های متعددی هستند که از راه مسدود و سرکوب کردن تغییرات سرطان زا در بدن، از سرطان‌های پروستات و سینه پیشگیری می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که جنستئین (genistein) موجود در سویا  بازدارنده ترین عامل رشد و گسترش سلول‌های سرطانی است.

چای سیاه  و چای سبز

این مایعات دارای آنتی هستند که به نظر می‌‌رسد از تقسیم سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌‌کنند. چای سبز بهترین نوع چای است. برگ‌های خشک چای سبز، که 40 درصد از وزن آنها را پلی فنول تشکیل می‌دهد، احتمال ابتلا به سرطان های معده، ریه، روده، رکتوم، کبد و پانکراس را کاهش می‌دهند.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه