بهترین روش های خوشبو کننده رختخواب را بشناسید

written by هانیه زاهدی 28 شهریور 1398
خوشبو کننده رختخواب

هیچکس دوست ندارد ساعت های خواب و استراحت خود را در رختخوابی با بوی نامطلوب سپری کند. اتاق خواب مکانی برای استراحت و پناهگاهی امن از هرج و مرج زندگی روزمره بوده و لذا وجود هر گونه ناهنجاری و یا بوی آزار دهنده در آن، مخل آرامش می شود. تمیز نگه داشتن اتاق خواب و همچنین استفاده از خوشبو کننده رختخواب امری اجتناب ناپذیر است چرا که این عوامل تاثیر مستقیم بر کیفیت خواب افراد دارد.

علم آروماتراپی یا استفاده از عطرها برای اهداف دارویی، نشان از تاثیر رایحه های مختلف بر خواب عمیق و کاهش خستگی دارد. وقتی صحبت از خوشبو کننده می شود، منظور اسپرهای شیمیایی گرانقیمت نیست. اغلب این اسپری ها حاوی مواد سمی بوده که استنشاق آن برای سلامتی مضر است.

خوشبو کننده رختخواب

بانوی شهر قصد دارد در این مقاله شما را با انواع طبیعی خوشبو کننده رختخواب و معطر کردن فضای اتاق خواب به روش خانگی آشنا کند.

آشنایی با روش های خوشبو کننده رختخواب

نظافت کردن
خوشبو کننده رختخواب

تمیز نگه داشتن بالش، تشک و ملحفه ها در اولویت قرار دارد. حتی اگر هزینه های سرسام آوری برای خوشبو کننده رختخواب بپردازید اما آنها را مرتبا تمیز نکنید، هیچ نتیجه ای نمی گیرد. همانطور که عطر زدن، کار حمام کردن را برای بدن انجام نمی دهد. روبالشی و محلفه ها را هر هفته و نهایت هر 3 هفته یکبار تعویض کنید به خصوص در فصل گرما. چرا که شما موقع خواب عرق می کنید و رختخوابتان محیطی مناسب برای رشد موجودات میکروسکوپی فراهم می آورد و اگر نظافت صورت نگیرد، سبب تولید بوی نامطبوع می شود. البته سعی کنید از مقادیر زیاد سفید کننده برای شستشو استفاده نکنید. چرا که همین مواد شیمیایی سبب ایجاد حساسیت و بعضا ناراحتی های تنفسی می شود.

رختخواب را بلافاصله بعد از بیدار شدن مرتب نکنید

خوشبو کننده رختخواب

شاید عجیب به نظر برسد اما واقعیت دارد. وقتی از رختخواب خارج می شوید اجازه دهید به مدت 30 دقیقه، تشک و ملحفه ها در جریان هوا قرار گرفته و خنک شوند و سپس تخت را مرتب کنید. این کار سبب تبخیر رطوبتی می شود که در طی شب از بدن شما به رختخواب منتقل شده است. گرم بودن رختخواب محیط را برای رشد بیشتر میکروب ها و باکتری ها فراهم می کند.

برای ضدعفونی کردن از سرکه سفید استفاده کنید

خوشبو کننده رختخواب

از سرکه سفید می توان به عنوان یک خوشبو کننده رختخواب نام برد. البته نه اینکه بوی مطلوبی تولید می کند، بلکه سبب از بین رفتن عوامل تولید کننده بوی نامطلوب می شود. مقدار مساوی سرکه سفید و آب را در یک بطری اسپری مخلوط کرده و روی رختخواب اسپری کنید. نگران بوی سرکه نباشید؛ بوی آن پس از خشک شدن از بین می رود. حتی می توانید دیوارها، کف و وسایل اتاق را نیز با مخلوط آب و سرکه سفید ضدعفونی کنید.

مخلوط جوش شیرین به همراه مقداری اسانس طبیعی (12 قطره) نیز می تواند برای ضدعفونی کردن رختخواب استفاده شود. به این صورت که مخلوط جوش شیرین و اسانس را روی رختخواب ریخته و بعد از یک ساعت جارو برقی بکشید.

خوشبو کننده رختخواب

از انواع طبیعی خوشبو کننده رختخواب استفاده کنید

خوشبو کننده رختخواب

همانطور که گفته شد بر طبق علم آروماتراپی اثبات شده است که بعضی از انواع رایحه های طبیعی باعث آرامش، کاهش استرس، بهبود کیفیت خواب و حتی درمان بی خوابی می شوند. از جمله بوی اسطوخودوس، وانیل، چوب صندل، لیمو، ترنج، بابونه، مرزنجوش، شمعدانی، گل سرخ، یاس، ترنج و… را نام برد. عصاره این گیاهان معطر را می توان به تنهایی و یا مخلوط با آب، به روی رختخواب اسپری کرد.

نکته مهم: توجه داشته باشید که برای استفاده از این اسپرهای طبیعی، رختخواب حتما باید تمیز باشد تا موثر واقع شوند. در غیر این صورت ممکن است حتی بوی نامطبوع تولید کنند.

چند راهکار برای معطر نگه داشتن فضای اتاق خواب

سعی کنید در اتاق خواب از فرش استفاده نکنید

خوشبو کننده رختخواب

الیاف فرش یکی از عوامل گیر انداختن بوهای نامطبوع هستند و کوچکترین عامل آلودگی می تواند در آنها جا خوش کند. اگر نمی توانید از فرش استفاده نکنید، حداقل ماهی یکبار فرش اتاق را شسته و یا از یک دئودرانت طبیعی برای ضدعفونی کردن و از بین بردن بوی نامطلوب آن استفاده کنید. برای تهیه این ماده ضدعفونی کننده می توانید نصف پیمانه بوراکس (پودر ضدعفونی کننده) و نصف پیمانه جوش شیرین را در ظرفی مخلوط کرده و یک قاشق غذاخوری از یک اسانس خوشبوی طبیعی مثل دارچین یا وانیل به آن اضافه کرده و خوب آغشته کنید. سپس مخلوط حاصل را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی فرش قرار داده و بعد از آن خوب جاروبرقی بکشید.

دستگاه تهویه هوا راهکار خوشبو کننده رختخواب

خوشبو کننده رختخواب

وجود یک تهویه مناسب برای اتاق خواب ضروریست. چنانچه امکان نصب آن وجود ندارد، روزانه به مدت 30 دقیقه پنجره های اتاق را باز کرده تا هوای تازه در اتاق جریان داشته باشد. تحقیقات نشان داده که میزان آلاینده های هوا در محیط داخلی و فضای بسته، بین 2 تا 5 برابر بیشتر از سطح آلاینده ها در فضای باز است. این سموم علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع، می توانند بر سلامتی شما نیز تأثیر منفی بگذارند. گردش هوای تازه سبب دفع سموم و از بین رفتن بوی بد می شود. به علاوه تابش آفتاب به داخل اتاق خود عامل از بین برنده موجودات میکروسکوپی است.

مبلمان داخل اتاق خواب را تمیز نگه دارید

خوشبو کننده رختخواب

چنانچه مبلمانی در اتاق قرار دارد، به طور مرتب آن را جارو برقی کشیده و با مخلوط سرکه سفید و آب ضدعفونی کنید. همانطور که گفته شد دیوارها، کفپوش و به طور کلی وسایل اتاق می توانند با مخلوط سرکه و آب به طور مرتب ضدعفونی شوند. در صورت تمایل می توانید چند قطره اسانس طبیعی خوشبو مثل لیمو یا روغن چای به آن اضافه کنید.

از گل و گیاهان طبیعی در اتاق استفاده کنید

خوشبو کننده رختخواب

می توانید برای بهبود کیفیت و تهویه هوا و همچنین تصفیه مواد شیمیایی از گلها کمک بگیرید. بهتر است برای این کار از گیاهانی استفاده کنید که احتیاج به نور کمی دارند. (توجه داشته باشید گیاهی که انتخاب می کنید حساسیت زا نباشد) و یا در صورت امکان به صورت روزانه گلدانی از گل های خوشبو تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید. بعد از خشک گل ها می توانید از آنها جهت تهیه potpourri (پات پوری) استفاده کنید. پات پوری به ترکیبی از میوه ها و مواد خشک خوشبویی گفته می شود که برای معطر کردن فضا استفاده می شود.

برای انتخاب گیاهان مناسب با تصفیه هوا مقاله گیاهان خانگی تصفیه کننده هوا را بخوانید.

از جاروبرقی هایی با فیلتر HEPA استفاده کنید

خوشبو کننده رختخواب

این فیلترهای قوی آلرژن هایی مانند خاک و گرد و غبار را به خوبی به دام انداخته و مانع از انتشار آنها در هوا می شوند. در صورت امکان دو تا سه بار در هفته اتاق را جاروبرقی کشیده و مرتباً فیلتر HEPA را بشویید.

هرگز در داخل اتاق سیگار نکشید

خوشبو کننده رختخواب

بوی نامطبوع و دود سیگار به لباس و اثاثیه اتاق چسبیده و سهم عمده ای در آلودگی هوای خانه دارد.

بخورهای طبیعی راهکار خوشبو کننده رختخواب

خوشبو کننده رختخواب

بخور طبیعی یک روش عالی برای تزریق رایحه ای دلپذیر به اتاق و خانه شماست. این عطر با گرم کردن مخلوطی از گیاهان، ادویه جات، میوه ها و آب روی شعله تولید می شود. این رایحه می تواند روزها در خانه شما ماندگار شود. برای این کار می توانید ترکیبی از میوه های معطر مثل لیمو یا نارنج و یا برگ و اسانس طبیعی گیاهان معطر (نظیر اسطوخودوس و دیگر گیاهانی که در ابتدا ذکر شد) را در ظرف آبی ریخته و روی شعله ملایم یک شمع قرار داده و اجازه دهید در تمام طول روز بجوشد. به طور دوره ای سطح آب را بررسی کنید و در صورت لزوم مقدار بیشتری اضافه کنید.

سایر موارد خوشبو کننده رختخواب

اگر در اتاق خود سطل آشغال دارید، به یاد داشته باشید که روزانه آن را خالی و ضدعفونی کنید.
اگر حیوان خانگی شما در اتاق شما می خوابد، به طور مرتب فضای زندگی آن را تمیز کنید. تختخواب و پتوی حیوان خانگی می توانند به سرعت بوی بد را پخش کند.
خوشبو کننده رختخواب

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه