۱۰ دلیل اهمیت «داشتن روتین» روزانه برای کودک شما

written by سولماز هومن زاده 13 تیر 1397
۱۰ دلیل اهمیت «داشتن روتین» روزانه برای کودک شما

هر خانواده براى داشتن يك زندگى نرمال، نياز به داشتن و تعريف نوعى از روتين در زندگی خود دارد. يعنى پيدا كردن راهى براى انجام كارها و بدست آوردن احساس امنيت. بچه ها گاهى اوقات از ناشناخته ها ميترسند، اين ناشناخته میتواند ديدن كلم بروكلى در بشقاب غذا، يك تغيير بزرگ در زندگی مثل نقل مکان به خانه جديد يا بدنيا آمدن نوزاد جدید باشد.

روتين هاى روزانه ميتواند شامل موارد زير باشد :

  • آماده شدن هنگام صبح
  • حمام، برنامه غذايى، خواب نيمروز و خواب شب
  • وقت تلويزيون ديدن
  • كارهاى خانه، آشپزى و تميزكارى
  • زمان بازى، وقت گذرانى با خانواده و بيرون رفتن

وقتى اصول مهم و هدفمند را به زندگى خانوادگی اضافه میكنيد، در اصل به فرزندتان ياد ميدهيد كه چه چيزهايى حائز اهميت هست.

روتينهاى روزانه ميتواند در كشورها و فرهنگ هاى مختلف فرق كند، چيزى كه حائز اهمیت است اين است كه روتينى را باید تعريف كنيد كه براى شما، کودک و خانواده  بهترین کارایی را داشته باشد.

چرا داشتن روتين براى کودک مهم است؟

به بچه كمك ميكند كه برنامه داشته باشد

روتین - شادابی و سلامتی

داشتن روتين منسجم به فرزند شما و “ساعت بدنش” براى انجام يكسرى از كارهاى روزانه كمك ميكند، كارهايى مانند :

امکان داشتن خواب خوب در طول روز و شب (کودک و ساعت بدنش ميدانند كه وقت خوابیدن است، خيلى راحت تر ميتواند به كارش پايان داده و بخوابد.)

  • داشتن برنامه غذایی منظم
  • داشتن بازى و سرگرمی هاى سالم در خانه و وقت گذرانى در بيرون از خانه
  • داشتن رفتار آرام و مناسب در مواقع بحرانى در طول روز

خانواده را بهم نزديكتر ميكند

روتین - شادابی و سلامتی

وقتى کودک بداند كه بايد توقع چه چيزى را داشته باشد و متوجه روتين روزانه فعاليتهاى خانواده باشد، كم كم درک میکند كه چه چيزهايى مهم هستند. اين باعث تقويت ارزشها، باورها و علائق خانواده ميشود.  به عنوان مثال کودک یاد میگیرد، با هم صبحانه خوردن خانواده در روزهاى تعطیل مهم است. حتى اگر فرزندتان نوجوان باشد، خيلى زود متوجه اين سنتها ميشود. يك خانواده زمانى بهم نزديك ميشوند كه كارهاى مهم روزانه را با هم و در كنار هم انجام دهند.

داشتن روتین باعث ایجاد سطح توقع در کودکان میشود

روتین - شادابی و سلامتی

به جاى درگير شدن در يك جنگ قدرت براى جمع كردن اسباب بازيها در پايان روز و يا زمان حمام، كودك عادت ميكند كه چه وقت “زمان جمع كردن اسباب بازيها” و چه وقت “زمان حمام ” است.

با داشتن روتین، بچه ها ياد ميگيرند كه زمان انجام كارهایشان را پيش بينى كنند و بدون درگيرى انجامشان دهند. به عنوان پدر و مادر، به جاى اينكه فقط به آنها دستور بدهيد که “اينكارها را انجام بده يا نده”، بايد به فرزندانتان در انجام دادن این روتينها کمک کنید.

خانواده آرامترى خواهيد داشت

روتین - شادابی و سلامتی

به اين دليل كه كودك و بقيه اعضاى خانواده برنامه هایشان را ميتوانند پيش بينى كنند، سطح اضطراب و استرس در خانواده پايين می آید. كودك ميداند كه بايد منتظر چه چيزى باشد. این دانستن به آنها احساس با ارزش بودن میدهد، به جای اینکه احساس کند مجبور به انجام کاراست، از اینکه برنامه هایشان جزئى از برنامه های خانواده به حساب می آید احساس خوبى دارند.

باعث ایجاد اعتماد به نفس و استقلال در فرزند شما میشود

روتین - شادابی و سلامتی

ليت كارها را به عهده بگيرند. وقتی که بچه ها احساس قدرت و استقلال کنند، احتمال لجبازی و انجام کارهای تلافی جویانه در آنها کمتر میشود.

باعث ایجاد عادتهای سالم و سازنده در آنها میشود

روتین - شادابی و سلامتی

از مسواک زدن هر شب گرفته تا انجام تکالیف مدرسه، همه اینها باعث ایجاد عادتهای سازنده در بچه ها میشود.
بچه هایی که هر روز این مهارتها را تمرین میکنند، بهتر میتوانند وقتشان را مدیریت کنند. با گذشت زمان و بزرگتر شدن، آنها تبدیل به افرادی منظم و با دیسیپلین در زمینه های مختلف از جمله سلامتی، رسیدگی به ظاهر و آراستگی، عادتهای غذایی، درس خواندن و تمیز کردن اتاق میشوند.

به شما كمك ميكند كه چيزهاى مهم را به ياد داشته باشيد

روتین - شادابی و سلامتی

چه بحث دادن ویتامین روزانه به فرزندتان باشد و چه بحث پرداخت سر وقت قبض هاى خانه، داشتن روتين باعث ميشود كه همه کارها به وقت خودش انجام شود.
در ميان همه شلوغيهاى زندگى خانوادگى، با برنامه ریزی برای چیزهای کوچک روزانه، اين فرصت را دارید كه استرس خانواده را كمتر كنيد و از بودن با هم بيشتر لذت ببريد.

به فرزند شما فرصت ميدهد كه براى برنامه هايی كه در پيش رو دارد هيجان زده شود

روتین - شادابی و سلامتی

اگر فرزند شما بداند كه در برنامه هفتگي چه اتفاقاتى قرار است بيفتد، ميتواند کارها را بهتر پيش بينى كند و با هيجان بيشترى منتظر انجام دادن آنها باشد؛ مثلا اينكه بداند پنجشنبه ها بعد از ظهر به پارك ميرود و جمعه ها صبح با پدرش وقت ميگذراند. وقتى براى اين كارها برنامه ريزى شود، كودك شما احساس خواهد كرد كه او يك فرد دوست داشتنى در خانواده خود و حتى در كل دنياست.

فرصت خوبى براى “روتين هاى خاص” فراهم ميكند

روتین - شادابی و سلامتی

وقتى براى هر روز خود كارهاى خاصى را تعريف كنيد، مثل بغل كردن و كتاب خواندن قبل از خواب برای کودک، در اصل لحظه هاى خاص و خوبى را براى روتين هاى روزانه خود خلق میکنید.

اين لحظه ها و وقت هاى خاص باعث ايجاد يك ارتباط نزديك، قوى و صميمى بين شما و فرزندتان ميشود. به جاى اينكه بدون هدف از يك كار سراغ كار ديگرى برويد، با داشتن برنامه و روتين، براى هر روز وقت آرام و با كيفيت ايجاد ميكنيد.

باعث ايجاد ثبات و تعادل هنگام تغييرات و در شرايط پر استرس ميشود

روتین - شادابی و سلامتی

تغييرات و استرس بر زندگى كودك و احساس امنيتش اثرات عميقى به جا میگذارند؛ تغييراتى مانند طلاق، رفتن به مدرسه جديد و يا بدنيا آمدن خواهر يا برادر .

وقتى در خانواده روتين وجود داشته باشد، مهم نیست که چه اتفاقی در اطراف کودک میفتد، کودک همچنان به روال عادی زندگیش ادامه میدهد. کودک آرامش، ثبات و عشق را در چیزهایی که در روتین زندگی تعریف شده است پیدا میکند؛ مثلا در شام خانوادگی و یا رفتن به زمین بازی در روزهای پنجشنبه.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه