دانستنی‌هایی در مورد زانو درد

written by یلدا صدر 2 خرداد 1397
دانستنی‌هایی در مورد زانو درد
  • زانو درد یکی از مشکلات رایج است که می‌تواند دلایل متعدد، از آسیب های حاد گرفته تا شرایط پیچیده پزشکی، داشته باشد.
  • درد در زانو می‌تواند محدود به یک ناحیه بخصوص از زانو باشد و یا تمام آن را در برگیرد.
  • این درد غالباً با محدودیت حرکتی همراه است.
  • زانو درد معمولاً از طریق آزمایشات جسمی قابل تشخیص است.
  • درمان زانودرد به دلیل آن بستگی دارد.

زانو درد چیست؟

زانو درد یک مشکل رایج است که می‌تواند از هر یک از ساختارهای استخوانی تشکیل دهنده مفصل زانو (Femor, Tibia, Fibula)، کاسه زانو (Patella) و یا رباط‌ها و غضروف‌های زانو  (Meniscus) نشأت گیرد. درد زانو ممکن است با ورزش تشدید شده، عضلات اطراف و حرکات، آن را تحت تأثیر قرار دهند و منجر به مشکلات دیگر (مانند آسیب پا) شود. درد در زانو ممکن است افراد در تمامی سنین را مبتلا کند و درمانهای خانگی می‌توانند برای رفع آن مفید باشند، مگر اینکه بسیار شدید باشد.

علائم و نشانه‌های زانو درد چیست؟

محل زانو درد بستگی به ساختار ایجاد کننده درد دارد.  در موارد التهابی یا عفونی، ممکن است تمام زانو متورم یا دردناک شود. درحالیکه، در پارگی مینیسک و یا شکستگی استخوان علائم تنها در یک قسمت بروز می‌کنند. کیست بیکر(Baker Cyst) غالباً باعث ایجاد درد در ناحیه پشت زانو می‌شود. شدت درد نیز می تواند از دردهای جزئی تا شدید و دردهای ناتوان کننده متغیر باشد.

برخی دیگر از علائم و نشانه هایی که با زانو درد همراه هستند عبارتند از:

  • مشکل در راه رفتن به دلیل بی‌ثباتی زانو
  • لنگیدن به دلیل احساس ناراحتی
  • مشکل در بالا و پایین رفتن از پله‌ها به دلیل آسیب دیدن رباط‌ها
  • قفل شدن زانو ( ناتوانی در خم کردن زانو)
  • قرمزی و تورم
  • ناتوانی در باز کردن زانو
  • اعمال وزن بدن روی زانو یا پای مخالف

زانو درد - شادابی و سلامتی

چه عواملی باعث ایجاد زانو درد می شوند؟

زانو درد را می توان به سه دسته اصلی تقسیم‌بندی کرد:

  • آسیب حاد : مانند شکستگی استخوان، پاره شدن رباط، و پارگی منیسک
  • شرایط پزشکی : آرتروز، عفونت‌ها
  • استفاده مزمن : آرتروزها، سندرم پاتلاگر، تاندونیت، و بورسیت

بانوی شهر در زیر  به برخی از عوامل رایج ایجاد زانو درد اشاره می‌کند. این فهرست یک فهرست جامع نیست؛ اما برخی از عوامل ایجاد کننده زانو درد را در هر یک از دسته‌های بالا برای شما روشن خواهند کرد.

آسیب‌های حاد زانو

شکستگی‌ها : آسیب مستقیم به ساختار استخوان می‌تواند یکی از دلایل شکستن استخوانهای زانو باشد. این نوع آسیب معمولاً یک آسیب قابل رؤیت و دردناک است. بیشتر شکستگی های استخوان  نه تنها دردناک بوده، بلکه در عملکرد صحیح زانو نیز اختلال ایجاد می‌کنند (مانند شکستگی کاسه زانو)  و یا برداشتن و حمل اشیا را برای فرد  دردناک می‌کند (مانند شکستگی tibial plateau). تمام شکستگی‌ها به رسیدگی‌ فوری پزشکی نیاز دارند.

آسیبهای رباطی : رایج‌ترین آسیب رباطی، آسیب ACL (رباط صلیبی قدامی) است. این آسیب غالباً در ورزش و در نتیجه توقف و تغییر مسیر ناگهانی رخ می‌دهد. بقیه رباط‌ها (رباط صلیبی خلفی، رباط صلیبی جانبی، و رباط میانی) کمتر دچار آسیب می‌شوند.

آسیب های مینیسک : منیسکها (میانی و جانبی) از غضروف ساخته شده‌اند و بعنوان روان کننده بین استخوانهای زانو عمل می‌کنند. پیچ خوردن زانو می‌تواند به مینیسک آسیب بزند.

دررفتگی : مفصل زانو می تواند جابجا شود که یک وضعیت اورژانسی و مستلزم رسیدگی تخصصی فوری است. دررفتگی زانو می‌تواند جریان خون به زانو را قطع کرده و باعث ایجاد برخی دیگر از مشکلات جدی  شود. این آسیب غالباً در تصادف با وسیله نقلیه و زمانیکه زانو به داشبورد برخورد می کند، رخ می‌دهد.

افرادی که زانو درد دارند، چه هنگامی باید به پزشک متخصص مراجعه کنند؟

هر دردی که با استراحت بهبود پیدا نکند و چند روز دوام داشته باشد، باید توسط پزشک معاینه شود. علاوه‌براین، در صورت بروز علائم و نشانه‌های زیر، لازمست به پزشک مراجعه کنید:

  • تورم
  • ناتوانی در خم کردن زانو
  • تغییر شکل زانو
  • ناتوانی یا درد هنگام پیاده‌روی
  • درد زیاد و نفس گیر

کدامیک از پزشکان،  زانو درد را درمان می‌کنند؟

درد زانو غالباً توسط پزشکان عمومی معاینه و درمان می‌شود. اگر زانو نیاز به جراحی داشته باشد، و یا علت درد مستلزم معاینات بیشتر باشد، لازمست به یک جراح ارتوپد مراجعه نمود.  در موارد آرتروز، نقرس، و یا التهاب مفاصل بهتر است به روماتولوژیست مراجعه شود.

درمان زانو درد چیست؟

روشهای درمان  این درد به شرایط ایجاد کننده آن متنوع است.

دارو

ممکن است برای درمان علت و درد زانو دارو تجویز شود. اگر مرتباً از داروهای بدون نسخه برای درمان درد استفاده می‌کنید، باید حتماً به پزشک مراجعه تا شما را معاینه کند.

درمان فیزیکی

گاهی اوقات تقویت عضلات اطراف زانو، آن را قوی تر کرده و بهترین حرکتهای مکانیکی را تضمین می‌کند. اینکار همچنین به اجتناب از آسیبهای بیشتر و یا بدتر شدن آسیب کمک می کند.

تزریقات

تزریق مستقیم دارو به زانو می‌تواند برخی از آسیبها را درمان کند. رایجترین داروهای تزریقی به زانو، کورتیکواستروئیدها (Corticosteroids) روان کننده‌ها هستند. تزریقات کورتیکو استروئیدی، آرتروز  ودیگر التهابات زانو را درمان  کرده و معمولاً هرچند ماه یکبار نیاز به تزریق مجدد وجود دارد. روان کننده‌ها شبیه مایع موجود در مفصل زانو بوده، به حرکت زانو و تسکین درد کمک می‌کنند.

زانو درد - شادابی و سلامتی

درمانهای دیگر

طب سوزنی، به ویژه در بیماران مبتلا به آرتروز، به تسکین درد کمک کرده است. مکمل‌های گلوکوزامین و کندرویتین  در صورتی که مشکل قند خون وجود نداشته باشد، می توانند سود بخش باشند.

داروهای بدون نسخه معمولاً درد را بدتر می‌کند. اگر فردی مرتباً از این داروها استفاده می‌کند، حتماً باید به پزشک متخصص برای معاینه زانو درد و تشخیص درست مراجعه کند و تا از عوارض جانبی استفاده مزمن از دارو در امان بماند.

استفاده از موارد زیر در آسیبهای جزئی می‌توانند به کمک شما بیایند :

استراحت : مفصل را استراحت دهید و مقداری از فعالیتهای روزانه خود را که مستلزم کار با زانو است، کنار بگذارید.

یخ : استفاده از یخ می‌تواند درد و التهاب را کاهش دهد.

فشرده سازی : استفاده از باند فشرده سازی نیز می‌تواند از تورم پیشگیری کرده و رباط زانو را تقویت کند. این باند نباید سفت باشد. ترجیحا شبها بهار است برداشته شود.

بالا گذاشتن : بالا قراردادن زانو می‌تواند تورم را فرو نشانده و به استراحت آن کمک کند.

در صورتی که زانو درد طولانی شد و بعد از یکی دوروز بهبود پیدا نکرد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه