دریاچه زریوار مریوان الماس گرانبهای کردستان

written by لاوین قریشی 8 مهر 1397
دریاچه زریوار مریوان الماس گرانبهای کردستان

جاذبه های گردشگری، تاریخی و فرهنگی، کردستان را به یکی از استان های دیدنی ایران برای گردشگران تبدیل نموده است. دریاچه زریوار یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران، در شهر مریوان قراردارد.

مریوان یکی از شهرهای مرزی کشور در استان کردستان با قرارگرفتن در مجاورت دریاچه زریوار و اورامانات با برخورداری از طبیعت بکر، چشم اندازهای شگفت انگیز کوهستانی، آب و هوای مطلوب از مقاصد مهم گردشگری در غرب ایران به حساب می آید.

دریاچه زریوار مریوان

در مورد معنی مریوان و دریاچه زریوار روایات متعددی وجود دارد. در زبان کردی مریوان” مه راوی ” به معنی جایگاه مرغابی میباشد. که به دلیل وجود دریاچه باتلاقی زریوار که زیستگاه انواع مختلفی از مرغابی هاست، این مکان به مریوان شهرت یافته است.

دریاچه زریوار مریوان

دریاچه زریوار در3 کیلومتری غرب شهرستان مریوان در میان کوه های پوشیده از درختان و مراتع فراوان احاطه شده و جلوه ای خاص و منحصربه فرد را به این دریاچه داده است. آب این دریاچه از چشمه های جوشان در کف آن و همچنین بارش برف و باران تامین میشود.

تفریحات دریاچه زریوار مریوان

زریوار با قرار گرفتن در میان کوه ها و دشت های سرسبز یکی از بهترین مکان های استان کردستان برای گشت و گذار بوده و برنامه های مختلفی دارد.

دریاچه زریوار مریوان

قایقرانی

قایق های موتوری و پدالی در کنار آب دریاچه، این بستر را برای گردشگران فراهم نموده تا بتوانند با گشت و گذار در سطح آب دریاچه از آرامش و سکوت حاکم برآن لذت ببرند.

بیشتر بخوانید:  اردیبهشت فصل مسافرت به اورامانات تخت بهشتی در دل کردستان

دریاچه زریوار مریوان

ماهیگیری

وجود گونه های متفاوت از ماهیان در این دریاچه، این امکان را برای گردشگران و شهروندان مریوانی فراهم نموده تا بتوانند ساعاتی را به ماهیگیری مشغول شوند.

دریاچه زریوار مریوان

پرنده نگری

زریوار زیستگاه گونه های زیادی از پرندگان بومی و مهاجر همچون لک لک ها، مرغابی، بوتیمار، خوتکا، سنقر تالابی، دلیچه و …. است، این تنوع فرصت مناسبی را برای مردم فراهم آورده تا بتوانند به تماشای زیبایی های منحصر به فرد بپردازند.

دریاچه زریوار مریوان

پاراگلایدر

پاراگلایدر یک تفریح بسیار هیجان انگیزکه میتوانید در سفر به مریوان برای دیدن طبیعت زیبای اطراف تجربه کنید. با این تفریح شاد و مفرح پرواز خواهید کرد و از چشم انداز بکر و ناب دریاچه زریبار لذت خواهید برد.

جشنواره های محلی

زریبار جایگاه اصلی مردم مریوان برای برگزاری جشنواره های محلی، جُنگ شادی، گردهمایی در ایام خاص سال از جمله نوروز است.

هنگام برگزاری جشنواره های محلی گروه های زیادی از جوانان با پوشیدن لباس کردی به برپایی رقص و هه لپه رکی کوردی میپردازند که موسیقی محلی لذت تماشای این مراسم را دوچندان میکند. اگر دوستدار فرهنگ اصیل هستید، دیدن این مراسم ها را به شما در ایام مختلفی از سال پیشنهاد می کنیم.

نکاتی درباره دریاچه زریبار

  • غذای مخصوص دریاچه زریوار، ماهی کبابی است.

دریاچه زریوار مریوان

  • این دریاچه با داشتن جزیره های متحرک در گوشه کنار خود مناظرجالبی را به وجود آورده که دیدن آن بسیار جذاب است.
  • براساس بررسی های انجام شده این دریاچه از 20هزار سال پیش در یک دوره آب و هوایی سرد ایجاد شده است.
  • بهترین زمان برای سفر به مریوان و دیدن جاذبه های آن فصل بهار و تابستان است.
  • دریاچه در سال 89 در فهرست میراث طبیعی ایران زمین ثبت شد.
  • تالاب های زریوار به عنوان پناهگاه حیات وحش تحت نظر سازمان محیط زیست قرار دارد.
  • اگر از علاقمندان به عکاسی هستید زریبار منطقه ای جذاب برای ثبت عکس های حرفه ای و زیبا است.

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه