روش هایی برای خانه تکانی یک روزه و سریع

written by یلدا صدر 6 اسفند 1397
روش هایی برای خانه تکانی یک روزه و سریع

خانه تکانی می‌تواند کار بسیار خسته کننده و کسالت‌آور باشد. چه کسی وقت و انرژی آن را دارد که تمام اسباب و وسایل آشپزخانه و وان حمام  را یکبار در هفته تمیز و یا جرم گیری کند. بانوی شهر روش های مناسب خانه تکانی از جمله داشتن برنامه، حرکات سریع، هرگز برنگشتن به یک اتاق، و کلید تمیز کردن سریع و مؤثر را به شما معرفی می کند.

برای یک خانه تکانی سریع از اتاق خوابها شروع کنید و سپس، سراغ حمام، آشپزخانه، و اتاق نشیمن بروید. بعد از مقداری رُفتن، پاک کردن، جارو زدن و گردگیری، یک خانه بدون لکه و براق خواهید داشت.

منطقه 1: اتاق خوابها

خانه تکانی - اتاق خوابها

حداکثر زمان: 10 دقیقه برای هر اتاق

اوضاع را سامان دهید

لباس‌های کثیف را بردارید و آنها را داخل سبد بریزید. آشغالها و اقلام متفرقه که میز آرایش و یا پاتختی را اشغال کرده‌اند، داخل گنجه یا دراورها قرار دهید.

تخت‌ را مرتب کنید

این نکته را از خدمتکاران هتل یاد بگیرید: به جای اینکه سعی کنید روکش تشک را زیر انتهای تشک صاف کنید، هریک از گوشه‌های تشک را با یک دست بلند کنید و با گوشه دیگر صاف کنید. اینکار زمان کمتری لازم دارد.

سراغ گردگیری بروید

با استفاده از یک دستمال میکروفیبر، از نقاط گوشه اتاق شروع کنید و در جهت عقربه‌های ساعت بچرخید. عقب عقب حرکت کنید و همزمان اشیا کوچک را بردارید و گرد و خاک را روی کف اتاق خالی کنید. دستمال شما نباید هر یک از سطوح را تنها یکبار لمس کند (و نه باید تنها در یک جهت دستمال بزنید). اگر چراغی روی میز  است، ابتدا آن را از بالا به پایین تمیز کرده. سپس سطح میز را تمیز کنید. از یک گردگیر دراز برای تمیز کردن آینه‌ها و تابلوها استفاده کنید.

جارو برقی بزنید

از گوشه انتهایی اتاق شروع و به سمت در خروجی بروید. جارو را محکم روی زمین بکشید. با جارو کردن هر قسمت از فرش فقط یکبار، و نه دو بار، می‌توانید در زمان صرفه جویی کنید. نگران جارو نکردن چهار یا پنج سانتی‌متر از فرش نباشید.

منطقه 2: حمام

خانه تکانی - حمام

 حداکثر زمان: 9 دقیقه

کارهای آماده‌سازی را انجام دهید

سینک، دوش و وان حمام را با استفاده از اسپری همه کاره مرطوب کنید.

توالت را تمیز کنید

مقداری جوش شیرین در یک ظرف بریزید و سپس با استفاده از برس توالت، کاسه را تمیز کنید. سپس، یک دستمال میکروفیبر را به اسپری آغشته کرده  و بیرون کاسه و مخزن را تمیز کنید.

آینه را تمیز کنید

مایع شیشه پاک‌کن به آینه زده و از گوشه بالایی آن، با حرکات چرخشی به سمت پایین بیایید. حرکات چرخشی هر لکه‌ای را روی آینه از بین می‌برد.

دوباره سراغ سینک بروید

با استفاده از یک مسواک، لکه‌های دور از دسترس را برس بزنید. سپس، از یک گوشه شروع کرده و با حرکات افقی، تجهیزات موجود را با استفاده از حوله یا دستمال تمیز کنید.

دوش و وان را تمیز کنید

نیازی به برس زدن کامل نیست – با یک دستمال مرطوب هم می‌توانید از عهده آن برآیید و در نهایت پرده را بکشید.

کف حمام را تی بزنید

با استفاده از تی یا کف شوی مرطوب، کف اتاق را از دورترین گوشه به سمت در خروجی اتاق تی بزنید.

منطقه 3: آشپزخانه

خانه تکانی - آشپزخانه

 حداکثر زمان: 12 دقیقه

ظرفها را بشویید

ماشین ظرف شویی را از ظرف های کثیف پر کرده و دکمه روشن را بزنید.

مرتب کنید

یک الی دو دقیقه را صرف برداشتن تمام وسایل غیرضروری از روی کانتر کنید – آنها را در کابینت‌ها سر جایشان بگذارید و کاغذها را داخل کشو قرار دهید. هرچه پیشخوان آشپزخانه خالی‌تر باشد، تمیزتر به نظر خواهد رسید.

برداشتن جرمها و لکه های سفت

در اینجا نوبت به لکه‌ها، روغن ها و غذاهای باقی مانده روی اجاق گاز یا کانتر می‌رسد. با استفاده از کارت اعتباری آن را خراش دهید و از یک اسفنج پاک‌کن برای برداشتن لکه‌های محکم و چسبنده استفاده کنید.

پیشخوان را تمیز کنید

با استفاده از یک دستمال میکروفیبر  و اسپری همه کاره، پیشخوان را از انتها به جلو تمیز کنید و خرده‌ ریزه‌ها را با استفاده از برس روی کف بریزید.

لوازم آشپزخانه را تمیز کنید

با استفاده از دستمال مرطوب، یخچال، ظرف شویی، و اجاق را تمیز کنید.

سراغ کف آشپزخانه بروید

از انتهایی‌ترین گوشه شروع کنید و به سمت در بروید. سپس، با استفاده از تی یا کف شوی میکروفیبر مرطوب، یکبار دیگر کف را تمیز کنید. این بار نیز از گوشه انتهایی شروع و به سمت خروجی بروید.

منطقه 4: اتاق نشیمن

خانه تکانی - اتاق نشیمن

حداکثر زمان: 15 دقیقه

اوضاع بهم ریخته را مرتب کنید

هنگام خانه تکانی زمانی که به اتاق نشیمن رسیدید ابتدا به سرعت اشیا به هم ریخته را مرتب کنید. سپس، اشیا پراکنده مانند ریموت کنترل و DVD ها را داخل کشو بگذارید.

گردگیری کنید

از یک گوشه اتاق شروع و همان روش اتاق خواب را دنبال کنید. از بالا به پایین و انتها به جلو کار کنید تا گرد و غبار روی زمین بیافتد. نقاط دور از دسترس را با استفاده از گردگیر دسته دار دراز تمیز کنید.

شیشه‌ها را برق بیاندازید

برای تمیز کردن سطح شیشه‌ها، اسپری را به دستمال میکروفیبر و شیشه پاک‌کن زده و با حرکات چرخشی و از بالا به پایین شیشه‌ها را تمیز کنید.

جارو برقی بزنید

به همان روش قبلی، از آخرین گوشه شروع کرده و به سمت خروجی جارو بزنید.

با این روش هر هفته منزل خود را خانه تکانی کنید و همیشه خانه ای مرتب و تمیز داشته باشید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه