چند راه خلاقانه برای صرفه جویی در پول (قسمت دوم)

written by بانوی شهر 30 بهمن 1395
چند راه خلاقانه برای صرفه جویی در پول (قسمت دوم )

هفته گذشته به 10 مورد از روش های خلاقانه در صرفه جویی در پول اشاره کردیم. در اینجا به چند مورد دیگر از این موارد می پردازیم.

1 ) از اسپای خانگی خودتان لذت ببرید

ماسک های صورت، اسکراب های بدن و ماسک های مو برای جوانسازی پوست فقط مختص اسپاهای گران نیستند. شما می توانید این جور چیزها را خودتان با ترکیبات ساده ای مثل قهوه و موز بسازید.

صرفه جویی در پول - زندگی بانوی شهر

2 ) عادت های گران خود را کنار بگذارید

از شر سیگار و هر جور ماده ی خوردنی و کشیدنی غیرضروری دیگری راحت شوید. این مواد نه تنها برای سلامتی شما به شدت مضر هستند بلکه پول شما را به شدت هدر می دهند.

نیاز به مجاب شدن دارید؟ یک فرد معمولی سیگاری در سال بیش از 8 میلیون تومان برای خرید سیگار پول خرج می کند.

3 ) موقع شستن ظرف ها آب را ببندید

ظرف ها را یک دور آب کشی کنید و آب را ببندید. ظرف ها را اسکاتچ بکشید و بعد موقع آب کشیدن دوباره شیر آب را باز کنید.

شستن ظرف ها با دست، نه با ماشین و فقط یک بار در روز و با رعایت اینکه شیر آب را در طول مدت شستن باز نگذاریم بیش از 750 تا 1800 لیتر آب گرم را در ماه صرفه جویی می کند. این نه تنها برای محیط زیست بلکه برای جیب شما هم مفید است!

4 ) بدون گرمایش گرم بمانید

در ماه های سخت زمستان به جای بالا بردن دمای سیستم گرمایش خانه، با لباس و پتوی اضافه خود را گرم نگه دارید. چای و نوشیدنی های گرم بنوشید و در جای گرم و نرم خود بمانید.

چیزهایی مثل یک کیسه یا بطری آب کوچک در تخت نیاز شما به بالا بردن درجه حرارت خانه را حسابی رفع و رجوع می کند. از بالا بردن درجه حرارت و باز کردن پنجره ها جدا خود داری کنید. اگر به فکر محیط زیست نیستید به فکر جیبتان باشید.

صرفه جویی در پول - زندگی بانوی شهر

5 ) وسایل خانه را با توجه به برق مصرفی شان انتخاب کنید

حساب و کتاب این یک مورد خیلی راحت است. هر چقدر وسایلتان کمتر انرژی مصرف کنند شما هم پول کمتری پرداخت می کنید.

اگر یخچالتان خوب کار می کند که هیچ، اما اگر قصد دارید که وسایل جدید بخرید ارزشش را دارد که کمی بیشتر پول خرج کنید و در عوض وسایلی با درجه انرژی بالاتر ( کم مصرف تر ) بخرید.

6 ) چراغ ها را خاموش کنید

هر جا که می روید پشت سرتان چراغ ها را خاموش کنید. خاموش کردن چراغ های راهروها یا اتاق های خالی اینجا و آنجا برایتان کم کم، پول صرفه جویی خواهد کرد.

هر چند که مقداری که جمع می شود خیلی چشم گیر نیست اما خاموش کردن چراغ ها هم کار خیلی آسانی است.

7 ) از پوشیده بودن درز های خانه مطمئن شوید

در ماه های سرد سال برداشتن چند قدم ساده در زمستانی کردن منزل می تواند در کاهش مصرف انرژی موثر واقع شود.

سعی کنید درز درب ها را با درز گیر و پشت شیشه ها را با پلاستیک یا کاغذ کالک بپوشانید و با تقویت عایق بندی خانه را گرم نگه دارید. با این روش در هزینه های گرمایش حسابی صرفه جویی خواهید کرد.

صرفه جویی در پول - زندگی بانوی شهر

8 ) لامپ هایتان را کم مصرف کنید

شما قطعا با لامپ های کم مصرف آشنا هستید. ممکن است این لامپ ها از لامپ های معمولی ارزانتر باشند اما این لامپ ها در بلند مدت این تفاوت قیمت را پس خواهند داد. لامپ های ال ای دی و لامپ های فلورسنت سی اف ال به انرژی خیلی کمتری برای روشن ماندن نیاز دارند. ممکن است به نظر عجیب و غریب باشد اما با جایگزین کردن 5 لامپ کم مصرف به جای لامپ های معمولی تا سالی 300 هزار تومان صرفه جویی می شود.

9 ) انرژی فانتوم

نه! فانتوم اسم یکی از شخصیت های منفی کارتونی نیست! انرژی فانتوم جریان برق اندکی است که در سیم های در پریز مانده ی وسایل خاموش یا در حالت استندبای برقرار می شود. وقتی شارژرهای موبایل و وسایل دیگر برقی خود استفاده نمی کنید آن ها را از پریز خارج کنید.

آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا تخمین می زند که در هر خانه، بین 20 تا 40 وسیله ی برقی، از شارژرهای مختلف تا دستگاه چای ساز و پرینتر، درون پریز برق دارند که انرژی فانتوم مصرف می کنند.

بدین صورت میزان مصرف برق غیر ضروری بالا و بالاتر می رود.

10 ) قابلمه پارتی بگیرید

این مهمانی هایی که در آن هر کدام از مهمان ها غذای خودشان را می آورند به قابلمه پارتی ( پات لاک ) معروف است. پس مهمان بیشتر یعنی غذای بیشتر! تقسیم وظیفه ی غذا بین همه مهمان ها بار مهمانی را، هم از لحاظ انرژی و وقت هم از لحاظ بودجه ای از دوش مدعوین بر می دارد. حسنش هم این است که غذا خوردن با دوستان برای سلامتی مفید است.

صرفه جویی در پول - زندگی بانوی شهر

11 ) کیف پولتان را جا بگذارید

وقتی برای قدم زدن های کوتاه از خانه یا محل کارتان بیرون می روید، کیف پولتان را همراهتان نبرید. این طوری درتله ی خریدهای ناخواسته یا خوردن یک قهوه ی دیگر گیر نخواهید کرد.

12 ) منتظر حراج بمانید

سعی کنید چیزهایی که می خواهید را روی سایت های مختلف دنبال کنید تا بهترین قیمت و یا حراج مغازه دلخواهتان را پیدا کنید.

برای خریدن لباس منتظر آخر فصل و حراج های 50 درصد و بیشتر بمانید.

13 ) به قانون ” 30 روز ” عمل کنید

اگر احساس می کنید دارید یک چیز غیرضروری می خرید، به احتمال زیاد آن چیز واقعا غیرضروری است! اسم آن را جایی یادداشت کنید و 30 روز صبر کنید. اگر بعد از 30 روز حس می کنید همچنان به آن نیاز دارید آن را بخرید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه