رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری چیست؟

written by ناهید پورمرز 28 خرداد 1398
رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری چیست

هلیکوباکتر پیلوری «H.pylori» باکتری است که باعث ایجاد بیش از نیمی از زخم های گوارشی (زخم معده) می شود. علائم این بیماری ممکن است بصورت درد یا سوزش معده (بین وعده های غذایی یا در طول شب)، بی اشتهایی، التهاب، تهوع و استفراغ باشد. اجتناب از برخی غذاهای خاص ممکن است از بروز این علائم جلوگیری کند یا نشانه های آن را به حداقل برساند.

در حال حاضر توصیه های رژیم غذایی در این زمینه بر اساس تحقیقاتی است که نشان می دهند اجتناب از برخی غذاها باعث کاهش علایم ناشی از عفونت هلیکوباکتر می شود و درعوض خوردن برخی مواد غذایی موجب می شود بدن با باکتری هلیکوباکتر پیلوری مبارزه کند. بانوی شهر شما را با رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری آشنا می سازد.

علاوه بر مصرف آنتی بیوتیک ها معمولاً پزشک توصیه می کند از مصرف برخی غذاها اجتناب کنید که شامل موارد ذیل می باشد:

اجتناب از مصرف دانه های فیبر کم

با توجه به تحقیقات انجام شده در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، رژیم غذایی غنی از فیبر می تواند به کاهش خطر ابتلا به زخم معده کمک کند و اگر مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری شده اید، به بهبودی سریعتر شما کمک می کند. غلات حاوی مقادیر بالایی از فیبر هستند، اما دانه های تصفیه شده مانند آرد سفید فیبر کمی دارند. به رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری برنج، بلغور جو و پاپ کورن اضافه کنید.

رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری

اجتناب از مصرف غذاهای ادویه دار

غذاهای تند ممکن است علائم مربوط به بیماری های گوارشی را بدتر کند. به منظور کاهش علایم ناشی از هلیکوباکتر پیلوری یا اجتناب از عفونت آن بهتر است از رژیم غذایی خود فلفل، گوجه فرنگی، سالسا و خردل تند را حذف کنید.  مصرف میوه ها و سبزیجاتی مانند سیب، کرفس، پیاز، سیر و خربزه را افزایش دهید زیرا ممکن است باعث کند شدن روند تکثیر H. pylori شود.

اجتناب از نوشیدن قهوه، کافئین و نوشابه های گازدار

قهوه با یا بدون کافئین می تواند تولید اسید معده را افزایش و درنتیجه خطر ابتلا به علائم زخم معده را نیز افزایش دهد. همچنین کافئین می تواند علائم زخم معده را بدتر کند. نوشیدنی های گازدار نیز می توانند اثرات مشابه داشته باشند. در عوض بهتر است در رژیم غذایی هلیکوباکتر، آب و نوشیدنی های کمتر اسیدی مانند شیر کم چرب و چای های گیاهی را انتخاب کنید.

رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری

اجتناب از خوردن ترشی

عفونت هلیکوباکترپیلوری ناراحت کننده است؛ اگر شما نمی خواهید علائم و شدت آن را بدتر کنید، باید از مصرف ترشیجات اجتناب کنید. از آنجایی که ترشی در سرکه نگهداری می شود معمولاً اسیدی هستند و خوردن مقدار زیادی مواد غذایی اسیدی ممکن است باعث آسیب جدی به معده شما شود. اگر شما مستعد ابتلا به عفونت های هلیکوباکتر پیلوری هستید، مصرف مواد غذایی ترش یا ترشی ها را محدود کنید. در عوض با مصرف سبزیجات تازه ویتامین مفید دریافت کنید.

رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری

همچنین پزشک مصرف برخی غذاها را به شما توصیه می کند تا علائم زخم معده کاهش یابد. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها به دلیل محافظت از معده مفیداند. این غذاها به فعال کردن سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت کمک می کنند. همچنین این موادغذایی می توانند در پیشگیری از سرطان معده مفید باشند. موادغذایی که می توانید در رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری خود قرار دهید عبارتند از:

  • سبزیجاتی مانند کلم و اسفناج: حاوی کلسیم و ویتامین B هستند که برای کاهش علائم زخم معده مفید اند. سایر سبزیجات همچون: گل كلم، تربچه، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای وهویج.
  • غذاهای پروبیوتیک مانند ماست: پروبیوتیک‌ها، تعادل بین باکتری‌های خوب و بد روده را حفظ می‌کنند. غذاهایی مانند میسو، نارنج و کیمچی ممکن است از بروز عفونت مجدد جلوگیری کنند.
  • زردچوبه: در حال حاضر زردچوبه به عنوان ماده ی بالقوه برای زخم معده مورد مطالعه قرار می گیرد و برخی مطالعات تاثیرات مثبت آن را نشلت داده است.
  • افزایش مصرف میوه : سیب، بلوبری، تمشک، توت فرنگی، گیلاس برای معده مفیدند.بهتر است در رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری خود مصرف میوه بصورت روزانه را رعایت کنید.
  • برای پخت غذا از روغن زیتون و سایر روغن های گیاهی استفاده کنید.
  • عسل: عسل حاوی موادی است که مقوی معده هستند و برای رفع عفونت بسیار مفید است.
  • سیر: هرچند برخی از افراد از بوی سیر نارحت هستند ولی بهتر است بدانید که مصرف روزانه سیر باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شود و در بدن با عفونت مبارزه می کند.

رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری

به طورکلی بهتر است در رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری خود از سبزیجات تازه، موادغذایی سالم و میوه ها استفاده کنید. مصرف ترشیجات، موادغذایی تند و فست فود را به حداقل برسانید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه