زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین

written by ژاله نوذری 1 خرداد 1397
زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین

نحوه تولد نوزاد از اهمیت خاصی برخوردار بوده و سزارین یا زایمان طبیعی دغدغه ی بسیاری از زنان باردار است. اکثر آنان از  همان ماه های نخست بارداری بین این دوراهی قرار می گیرند. بانوی شهر شما را با زایمان طبیعی و زایمان سزارین، تفاوت ها،  مزایا و معایب هر یک آشنا می سازد.

آموزش مادران در طول دوره بارداری تاثیر بسزایی در انتخاب نحوه زایمان دارد. بیشتر زنان در دوران بارداری از دردهای زایمان نگران هستند و اضطراب و استرس زیادی را تجربه می کنند. به طور معمول بیشتر مادران، زایمان طبیعی خواهند داشت مگر پزشک تشخیص دهد انجام زایمان بصورت طبیعی امکان پذیر نیست و شرایط خاص پزشکی همچون احتمال خطر و آسیب جدی به نوزاد یا مادر مطرح باشد. پس زایمان سزارین پیشنهاد می شود.

هرچند در جوامع امروزی توجه به ظاهر و ترس زنان باردار از بدفرمی بدن بعد از زایمان، همچنین اضطراب رویارویی با مراحل زایمان طبیعی، موجب افزایش زایمان سزارین شده است.

زایمان طبیعی - زندگی بانوی شهر

در صورتی که اگر سازمان های بهداشتی و خدمات سلامت، آموزش های خاص پزشکی و روان شناختی در رابطه با نحوه رشد جنین، زمان دقیق زایمان و آشنایی با مراحل زایمان ارائه دهند، همچنین مناسب سازی محیطی برای زایمان صورت گیرد، نه تنها به زایمان بهتر منجر می شود بلکه از سطح استرس و نگرانی زنان باردار نیز کاسته می شود و آنان می توانند دوره بارداری را با آسودگی خاطر سپری کنند.

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی - زندگی بانوی شهر

اکثریت زنان به جز در موارد پزشکی، زایمان طبیعی را تجربه می کنند، روشی طبیعی تر و خودادادی برای زایمان. بدن زن، طوری طراحی شده تا بتواند بصورت طبیعی و بدون دخالت پزشکی کودک را بدنیا بیاورد.

بیشتر بخوانید:  آیا ارتباطی بین شیردهی و سرطان سینه وجود دارد؟

مادران بعد از زایمان طبیعی

  • حس قدرت و توانایی می کنند.
  • مدت کمتری در بیمارستان بستری می شوند.
  • طول دوره بهبود بعد از زایمان کوتاه تر است.
  • درد پس از زایمان کم وجود دارد.
  • در شیردهی و دادن آغوز به نوزاد بهتر عمل می کنند.

زایمان طبیعی - زندگی بانوی شهر

  • در بارداری های آتی، درد کمتری تجربه وکودک سریعتر بدنیا می آید.
  • خطر خونریزی مادر، لخته خون و آسیب به اندام های داخلی، کم تر می باشد.

نوزادانی که با زایمان طبیعی متولد می شوند کمتر با خطر بیماری های تنفسی، بیماری های ریوی و آسم مواجه می شوند. همچنین در خطر کمتری برای ابتلا به آلرژی ها، حساسیت های غذایی و عدم تحمل لاکتوز در بزرگسالیشان می باشند.

زایمان طبیعی - زندگی بانوی شهر

معایب زایمان طبیعی

  • بروز اختلالات خلقی مانند افسردگی، آشفتگی عاطفی و یا اضطراب

زایمان طبیعی - زندگی بانوی شهر

  • مشکلات پیش بینی نشده همچون خونریزی مادر، خطر پارگی کف لگن
  • خطر محرومیت از اکسیژن در نوزاد
  • هنگام عبور از کانال تولد، ممکن است خطراتی همچون کبودی، ورم و در موارد نادر شکستگی استخوان برای نوزاد به وجود آید.
  • اگر برای مادر زخم و یا اپی زیاتومی رخ دهد، ممکن است در ۳ ماه بعد از تولد نوزاد احساس درد در رابطه جنسی وجود داشته باشد.

زایمان سزارین

سزارین معمولاً با بیهوشی یا بی حسی موضعی انجام می شود. بنابراین نیازی به تحمل درد زایمان نخواهد بود، زمان انجام عمل سزارین را می توان برنامه ریزی نمود. ماهیت انجام عمل سزارین مانند سایر اعمال جراحی، همه چیز ضدعفونی شده و نگرانی از بابت عفونت یا آلودگی وجود ندارد.

زایمان طبیعی - زندگی بانوی شهر

در سزارین نیازی نیست مادر حجم زیاد خون و آبی را که از بدنش خارج می شود نظاره گر باشد. ادرار و مدفوع مادر از طریق تمهیداتی که قبل از انجام عمل در نظر گرفته می شود مهار می گردد.

بیشتر بخوانید:  ترک بدن در دوران بارداری

هر چند که زایمان سزارین بدون درد است اما دوره نقاهت پس از آن اصلاً این طور نیست و دوره های درد طولانی را تجربه می کنند. برخی از زنان متأسفانه پس از سزارین دچار عفونت می شوند. انجام عمل سزارین گاهی با خطراتی برای نوزاد و مادر هم همراه است.

به طور کلی مادران باردار باید بدانند که نحوه زایمان تحت شرایط پزشکی صورت می گیرد و بایستی به توصیه های پزشک توجه داشته باشند، در برخی موارد مانند زایمان های اورژانسی، نوزادان زود رس و یا بیماری های خاص ممکن است نوع زایمان صرفا توسط پزشک متخصص تعیین شود.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه