زنان میانسال و یائسگی

written by ژاله نوذری 2 اردیبهشت 1397
زنان میانسال و یائسگی

برای بسیاری از زنان، گذر از یائسگی دوره ای دشوار در زندگی تلقی می شود که اغلب با تعدادی علایم خاص همراه است. بانوی شهر شما را با ویژگی ها و علائم این دوره آشنا می کند.

یائسگی دوره ای خاص از زندگی زنان است و مطالعات انجام شده نشان داده، که در سراسر جهان، امید به زندگی در زنان با افزایش تعداد سال های زندگی بعد از یائسگی و تعداد زنانی که در معرض یائسگی هستند افزایش می یابد. گذر از یائسگی به عنوان فرآیندی طبیعی و مرحله ای تکاملی در زندگی بانوان شناخته شده است.

زنان میانسال باید بدانند که یائسگی بدین معنا نیست که پایان زندگی نزدیک شده، چرا که هنوز نیمی از زندگی باقی مانده است. دوره یائسگی در زنان میانسال علاوه بر تغییرات هورمونی و ساختار بدنی، شامل تغییراتی در سایر جنبه های روان شناختی و اجتماعی نیز می باشد و بر سبک زندگی فرد تاثیر می گذارد.

علايم يائسگی در ۷۰ درصد زنانی که به این دوران نزديک می شوند، گزارش می شود. این علایم با تغییرات عمده فیزیولوژیکی، روان شناختی و اجتماعی همراه است. از لحاظ زیستی تغییرات هورمونی منجر به قطع دوره عادت ماهیانه می شود و علايمی مانند گرگرفتگی، خارش و عرق شبانه در زنان میانسال بروز می کند.

یائسگی - زندگی بانوی شهر

شایع ترین علایم در دوره یائسگی شامل موارد ذیل می باشد که البته برخی زنان اين علايم را تجربه نمی کنند:

  • گرگرفتگی و قرمز شدن صورت : بیشتر زنان در دوران يائسگی، گرگرفتگی را تجربه مي کنند. در اين حالت حرارت بدن زياد و صورت و بالاتنه قرمز می شود. گرگرفتگی واکنش بدن به کاهش ترشح هورمون استروژن است، که با نزديک شدن به سن يائسگی امری طبيعی است.

یائسگی - زندگی بانوی شهر

  • تعريق شبانه : تعريق شبانه نسبت به گرگرفتگی دارای علائم شديدتری است.
  • بی نظم شدن قاعدگی : علت اصلی آن عدم تعادل هورمونی يا کاهش توليد استروژن در زنان میانسال است.
  • درد قاعدگی : اولین علامت یائسگی است.
  • خستگی مفرط : دومين علامت يائسگی، خستگی مفرط است. در این حالت، فرد به طور بي وقفه احساس ضعف، خستگی و کمبود انرژی می کند.
  • اختلال خواب : بی خوابی دربرخی موارد با يائسگی ارتباط دارد. اين مشکل نيز به علت تغيير در ترشح هورمون هاست.

یائسگی - زندگی بانوی شهر

  • افزايش وزن : زياد شدن اندازه دور کمر علامت ديگری از تغييرات هورمونی در بدن است. با بالا رفتن سن، کند شدن سوخت و ساز بدن و افت ترشح هورمون ها فرد دچار اضافه وزن شده و تجمع چربی در پهلوها افزايش می يابد.
  • تغييرات خلق و خو : گاهی زنان يائسه دچار تغییر در خلق و خو می شوند و یا بصورت ناگهانی و غير قابل کنترلی رفتار می کنند.
  • مشکل در تمرکز : در اوايل يائسگی، بسياری از خانم ها در به ياد آوردن مسائل دچار مشکل می شوند. این امر به پايين بودن ميزان استروژن و بالا بودن استرس ارتباط دارد.
  • افزايش حساسيت : اصولاً موارد زيادی از ابتلا به انواع حساسيت ها در نتيجه واکنش های هورمونی بروز می کند.
  • تپش قلب : تپش قلب، يکی از شايع ترين علايم قبل از يائسگی است. اين حالت ناگهانی است و باعث وحشت بسياری از بانوان می شود.
  • افسردگی : احساس ناراحتی يا افسردگی کوتاه مدت در اين دوران طبيعی است. اما اگر اين وضعيت ادامه يابد و زندگي را مختل کند، افسردگی رخ داده است.

یائسگی - زندگی بانوی شهر

  • سردرد : اگرچه سردرد عوامل مختلفی دارد اما در مراحل اوليه يائسگی، سردردها بيشتر و شديدتر است و علت اصلی آن کاهش استروژن است.

یائسگی - زندگی بانوی شهر

  • مشکل لثه، افزايش خون ريزی : شايع ترين مشکل لثه، خون ريزی و التهاب است.
  • خارش و مورمورشدن پوست : با افت ميزان استروژن، توليد کلاژن نيز کند می شود.کلاژن در انعطاف پذير بودن پوست نقش مهمی دارد.
  • پوکی استخوان : در دوران يائسگی، ميزان استروژن افت پيدا مي کند و روند کاهش تراکم استخوان، سرعت پيدا می کند. توانايی بدن برای تحمل اين روند با بالا رفتن سن تحليل می رود.

نتیجه گیری :

طبق پژوهش های صورت گرفته، درک زنان میانسال نسبت به مفهوم گذر از یائسگی فردی و شخصی است و آن را شامل یکسری علائم خاص جسمی و روانی می دانند. زنان میانسال دیدگاه کلی در زمینه یائسگی دارند و آن را به عنوان دوره انتقالی تحت تأثیر فرایند طبیعی غدد درون و عوامل زیستی تلقی می کنند که علاوه بر تاثیرات جسمانی بر وضعیت روحی، اجتماعی، سبک زندگی و درک از بالارفتن سن و پیری خود تاثیر میگذارد.

به همین خاطر بایستی ارائه دهندگان مراقبت های پزشکی و سلامتی به چگونگی درک زنان در مورد گذر از یائسگی توجه داشته باشند تا بتوانند به طرز مطلوب و مناسبی با آنان ارتباط برقرار کرده و در زمینه توانمندسازی آنان و ارائه خدمات حمایتی و روان شناختی اقدامات لازم را انجام دهند.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه