8 غذای ضد سرطان روده بزرگ

written by بانوی شهر 5 شهریور 1396
8 غذای ضد سرطان روده بزرگ

رژیم غذایی نادرست می‌تواند نقشی اصلی را در ایجاد سرطان روده بزرگ ( سرطان کولون) بازی کند. همانطور که سیگار کشیدن باعث سرطان ریه می‌شود، مصرف بی‌رویه‌ی گوشت و سیب‌زمینی که رژیم استاندارد غذایی فست فود است، خطر ابتلا و رشد پولیپ در مسیر گوارش را که در نهایت به سرطان روده بزرگ منجر می‌شود، چهار برابر افزایش می‌دهد. کولونوسکوپی از پنجاه سالگی به بعد و هر ده سال یکبار، که پولیپ‌ها را همزمان پیدا و برطرف می‌کند، خطر ابتلا به این عارضه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. از آنجاکه بیشتر سرطان های کولون با پولیپ آغاز می‌شوند، پیشگیری دارای بیشترین اولویت است. تغییرات ساده در رژیم غذایی می‌تواند تاثیراتی بسزا در این راستا به همراه داشته باشد.

لوبیا، عدس، نخود، و دیگر غذاهای سرشار از فولات

این غذاها سرشار از فیبر، ذخایر فولات، و ویتامین B هستند که از DNA سلول در مقابل تخریب محافظت می‌کند.

شیر

علاوه بر ساختن استخوان های محکم، شیر سپری در برابر سرطان روده است. خوردن شیر به میزان یک لیوان در روز، خطر ابتلا به سرطان روده را  15 درصد کاهش می‌دهد.

سبزیجات با برگ تیره یا خانواده کلم

سرطان روده بزرگ - شادابی و سلامتی

این سبزیجات که شامل : کلم بروکلی، گل کلم، کلم قمری و… در میان قویترین غذاهای ضد سرطان قرار دارند و حاوی ترکیبات متعددی هستند که مواد سرطان زا را قبل از اینکه به DNA سلولی آسیب وارد کنند، از بدن بیرون می‌راند.

غلات کامل، میوه و سبزیجات

فیبرها فرایند هضم غذا را تسریع می‌کنند و در نتیجه هر ماده‌ی سرطان زایی که مصرف می‌کنید، زمان زیادی در بدن باقی نمی‌ماند که برای شما دردسر ایجاد کند. هنگام هضم غذا در روده، ترکیباتی تشکیل می‌شوند که بدن را در مقابل اسیدهای صفراوی سرطان زا، که هنگام گوارش غذا ترشح می‌شوند، محافظت می‌کند و بدین ترتیب خطر کانسر روده را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

ماهی

سرطان روده بزرگ - شادابی و سلامتی

با خوردن حداقل 30 گرم ماهی در هفته، خطر ابتلا به سرطان روده را 30 درصد کاهش دهید. شواهد فراوانی در مورد ارتباط گوشت قرمز با این نوع سرطان وجود دارد.

زردچوبه

رنگدانه‌های طبیعی زرد موجود در زردچوبه که کورکومین نام دارند، یک فاکتور ضد سرطان عالی به شمار می‌آیند. زردچوبه یک ضد التهاب قوی است و التهاب که شرایط لازم را برای رشد تومور فراهم می‌کند، فرو می‌نشاند. زردچوبه همچنین، مواد سرطان زا را قبل از آسیب رسانی به DNA از بدن خارج می‌کند و آسیب‌های وارده به آن را نیز ترمیم می‌کند.

سیر و پیاز

سیر و پیاز هر دو حاوی سولفید هستند که مواد سرطان زا را پاکسازی کرده و سلولهای سرطانی را وادار به خود تخریبی می‌کند.

چای سیاه و سبز

ترکیبات موجود در چای سبز و سیاه مواد سرطان زا را عقیم می‌کند. این دو چای همچنین مانع از رشد سلولهای سرطانی شده و آنها را تشویق به خود تخریبی می‌کنند و یکی از فاکتورهای مبارزه با سرطان روده به شمار می‌آیند.

با قرار دادن این مواد در سبد هفتگی خرید منزل، تز خود و خانواده در مقابل بیماریها مخصوصا سرطان روده بزرگ پیشگیری کنید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه