سوپر میوه های پاییزی عالی برای اضافه شدن به سفره ی امسال شما

written by بانوی شهر 25 آذر 1396
سوپر میوه های پاییزی عالی برای اضافه شدن به سفره ی امسال شما

سبزیجات و میوه های پاییزی خواص ویژه و فوق العاده ای دارند. شاید امروزه همه جور میوه در هر فصلی در دسترس باشد، اما پاییز برای ما میوه ها و سبزیجات بسیار مقوی و متنوع به ارمغان آورده که گذشتن از آن ها اصلا کار ساده ای نیست.  در اینجا شما را با خواص برخی از میوه های پاییزی آشنا می کنیم و می گوییم چطور می توانید به راحتی آن ها را وارد سفره پاییزی خود کنید.

  • کدو تنبل

میوه های پاییزی - شادابی و سلامتی

تعجب نکنید. کدو تنبل در لیست میوه های پاییزی رتبه ی بالایی دارد. زیرا سرشار از پتاسیم، آنتی اکسیدان، ویتامین های A و C و بتاکربنات است. همچنین بهترین راه برای کرمی کردن بافت غذاها یا سوپ ها است. کدو تنبل  کالری پایینی داشته و سرشار از فیبر است.

کدو تنبل را به غذاهای شیرین یا تند و نمکی اضافه کنید. می توانید آن را همراه با جو دوسر پخته شده، اضافه شده به ماست، مخلوط شده با اسموتی های مختلف یا در سوپ و چیلی میل کنید. گاهی آن را به سس ماکارونی با پنیر خود اضافه کنید.

  • سیب زمینی شیرین

میوه های پاییزی - شادابی و سلامتی

سیب زمینی شیرین همیشه مقوی و خوشمزه است و به این علت در لیست سوپر میوه های پاییزی قرار می گیرد که سوای از خواص بی نظیرش، با کلیه ی سبزی ها و میوه های پاییزی دیگربسیار خوب همراه می شود.

سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است. همچنین مقدار زیادی پتاسیم دارند که این ماده ی معدنی سیستم عصبی و عضلانی قوی را در بدن حمایت می کند. کربوهیدرات های پیچیده موجود در سیب زمینی شیرین و سبزیجات نشاسته ای دیگر به تولید سروتونین، که یک نوروترنسمیتر مغزی است، کمک می کند.

بیشتر بخوانید:  ایده تغذیه سالم برای مدرسه بچه ها : رول کره بادام زمینی، گرانولا و سیب

سیب زمینی شیرین را به صورت آب پز، بخار پز یا پوره بخورید. برای تهیه یک اسنک یا حتی صبحانه سریع و سالم، یک سیب زمینی شیرین را در ماکروویو بخار پز کنید، آن را از وسط ببرید و با کره ی بادام یا بادام زمینی نوش جان کنید. همچنین سیب زمینی شیرین رست شده با تخم مرغ عالی می شود.

  • انار

میوه های پاییزی - شادابی و سلامتی

انار از میوه های پاییزی بسیار محبوب در بین ما ایرانیان است. خواص بسیار زیادی دارد و برای خواص ضد عفونی کننده، ضد سرطان و آنتی اکسیدان هایی در حد چای سبز بسیار معروف است.

به علاوه انار در هر پیمانه 70 کالری، 4 گرم فیبر (بسیار بالا) و ویتامین C دارد.

دانه های انار را می توانید به ماست یا جو دوسر اضافه کنید. آیا انار را در سالاد همراه با شام میل کرده اید؟ امشب این کار را انجام دهید. نوشیدن آب انار هم برای بدن مفید است.

  • گل کلم

میوه های پاییزی - شادابی و سلامتی

سبزیجاتی مثل گل کلم، بروکلی، کلم بروکسل و کلم سفید لبریز از مواد مغذی هستند. تحقیقات نشان می دهد مواد تشکیل دهنده ی خاص موجود در این گونه سبزیجات مثل فیتو کمیکال ها پلی فنول ها و آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهند.

گل کلم را می توانید به صورت آب پز، بخار پز یا رست شده آماده کرده و با روغن زیتون و ادویه های مختلف سرو کنید. همچنین آن را به سوپ یا سالاد اضافه کنید. شاید عجیب باشد اما اضافه کردن گل کلم یخ زده به اسموتی هم طعم جالب و جدیدی می دهد. امتحان کنید.

  • کلم بروکلی

میوه های پاییزی - شادابی و سلامتی

لیست سبزیجات و میوه های پاییزی با نوع دیگری کلم کامل تر است. کلم بروکلی سرشار از فیبر، ویتامین A و ویتامین C است و یک فنجان از آن می تواند نیاز روزانه شما را به طور کامل برای این ویتامین ها برطرف کند. بروکلی همچنان دارای کلسیم گیاهی است که شما را از خوردن کلسیم برپایه لبنیات بی نیاز می کند.

بیشتر بخوانید:  بهترین صبحانه برای دانش آموزان چیست؟

بخار پز کردن بروکلی خیلی ساده است. می توانید آن را در کنار سبزیجات دیگر در تابه تفت دهید. کلم براکلی را رست یا کباب تا حدی که ترد شود با روغن زیتون، نمک و لیمو آماده کنید. این ترکیب هیجان انگیز برای اضافه شدن در کنار پاستا و ماهی هم عالی است.

  • کلم بروکسل

میوه های پاییزی - شادابی و سلامتی

کلم بروکسل هم تقریبا مثل اعضای دیگر لیست سبزیجات و میوه های پاییزی مقوی، سرشار از مواد مغذی بالا برنده ی سطح سلامت بدن است. کلم بروکسل هم منبع بسیار خوبی از فیبر، ویتامین A، C، K، و مواد معدنی کلیدی مثل پتاسیم است.

اگر نمی دانید آن را چطور بپزید، یکی از راحت ترین راه ها این است که آن ها را چهار قسمت کرده، با نمک دریایی و کمی روغن زیتون سرخ کرده و سپس تا حد ترد شدن رست کنید. سپس می توانید آن ها را با تخم مرغ آب پز یا شکسته شده در آب جوش (poached) و سیب زمینی و کدوی رست شده سرو کنید.

  • سیب

میوه های پاییزی - شادابی و سلامتی

سیب شاید از کلاسیک ترین میوه های پاییزی باشد که برای بدن سودمندی زیادی دارد. سیب ها سرشار از فیبر هستند و شما را تا زمان زیادی سیر نگه می دارند. جنس ترد و آبدار و تازگی و طراوت آن ها برای درست کردن انواع اسنک و اضافه شدن به سالاد عالی است.

برای اینکه سیب را با روش متفاوتی امتحان کنید آن را اسلایس کرده و به عنوان یک اسنک فوق العاده با کره ی بادام، گردو، فندق یا کره ی بادام زمینی نوش جان کنید.

  • کلم قمری

میوه های پاییزی - شادابی و سلامتی

کلم قمری یکی از آن سبزی های پاییزی است که در میوه فروشی بر می دارید و با خود فکر می کنید حالا با این چه کار کنم! کلم قمری ظاهری چالش برانگیز دارد. اما باید بدانید که سرشار از مواد مغذی است.

بیشتر بخوانید:  مهمترین خواص عناب را بشناسید

یک پیمانه کلم قمری فقط 35 کالری داشته اما سرشار از فیبر است. ویتامین C مورد نیاز یک روز شما را تامین کرده و در حدود 20 درصد پتاسیم روزانه را در خود جای می دهد. همچنین حاوی کاروتن های قدرتمندی است که برای خواص آنتی اکسیدانشان معروف هستند.

می توانید آن را اسلایس کنید و با کمی روغن زیتون و نمک دریایی رست کرده و نوش جان کنید.

  • چقندر – لبو

میوه های پاییزی - شادابی و سلامتی

لیست سبزیجات و میوه های پاییزی فوق العاده مقوی با چقندر یا همان لبوی خودمان ادامه پیدا می کند. این خوراکی خوشمزه مخصوصا برای ورزشکاران و کسانی که از عضلاتشان زیاد استفاده می کنند بسیار توصیه شده، چرا که درد و سوزش عضلانی را از بین می برد. همچنین نیترات موجود در لبو به علت خواص ضد عفونی کننده خود معروف هستند.

چغندر خام را می توانید به صورت رنده شده ویا پخته به سالاد اضافه کنید. همچنین آن را برای درست کردن شیک و اسموتی به کار ببرید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه