شناخت افسردگی در دوران یائسگی و راه های درمان آن

written by ژاله نوذری 10 اردیبهشت 1397
شناخت افسردگی در دوران یائسگی و راه های درمان آن

اغلب زنان در دوران یائسگی افسردگی و تغییرات خلقی را گزارش می کنند. هرچند شواهد قطعی دال بر تاثیر مستقیم یائسگی بر بروز افسردگی و تغییر حالات خلقی در زنان میانسال وجود ندارد با این حال بررسی ها حاکی از این هستند که تغییرات هورمونی و زیستی دردوران یائسگی موجب ایجاد خستگی مفرط و علایم مرتبط با افسردگی می شود. بانوی شهر در این زمینه شما را بیشتر مطلع می سازد.

در سالهای پیش از آخرین دوره قاعدگی، بانوان ممکن است متوجه تغییرات جسمی و روانی مرتبط با دوره یائسگی شوند. این تغییرات تا حدی ناشی از نوسانات تولید هورمون های تخمدان است. زنان مبتلا به علائم شدید روانشناختی قبل از قاعدگی (PMS) و افسردگی پس از زایمان در معرض خطر بیشتر افسردگی در دوران یائسگی هستند.

افسردگی؛ يعنی تغيير چشمگير و طولانی مدت در خلق و روحيات فرد که با بی ميلی، احساس غم، اندوه و بی علاقگی به انجام فعاليت های معمولی زندگی مشخص می شود. احساس ناراحتی يا افسردگی کوتاه مدت در دوران یائسگی طبيعی است، اما اگر اين وضعيت ادامه يابد و باعث مختل شدن زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی شخص شود، افسردگی رخ داده است و باید به دنبال درمان آن بود.

شناخت افسردگی در دوران یائسگی

زنان در دوران یائسگی علایم ناخوشایند زیادی را تجربه می کنند و واقعاً مشکل است که بخواهند با افسردگی نیز روبرو شوند. معمولاً افسردگی به سادگی قابل تشخیص است و راه های درمان بسیاری برای آن وجود دارد. بدین منظور در ابتدا بارزترین نشانه های افسردگی در دوران یائسگی را بشناسید :

  • اندوه و غم
  • زود رنجی
  • عدم احساس  لذت
  • کاهش میل جنسی
  •  کم خوابی یا پرخوابی
  • تغییرات اشتها
  • احساس بی ارزشی
  •  گریه کردن های مکرر
بیشتر بخوانید:  تفاوت بین اختلال دوقطبی نوع I و نوع II چیست؟

شناخت افسردگی در دوران یائسگی و راه های درمان آن

البته، تغییرات در اشتها، خواب و میل جنسی (که جز سه علامت مهم نباتی هستند) می توانند از جمله علایم یائسگی نیز باشند. اگر این نشانه ها را همراه با سایر علایم افسردگی مانند عدم احساس لذت و گریه کردن های مکرر دارید، بایستی به پزشک یا روان شناس مراجعه نمایید چراکه در صورت تشخیص افسردگی، راه های درمان متعددی پیش روی شما قرار می گیرند.

افسردگی چگونه رخ می دهد؟

افسردگی مربوط به تغییرات هورمونی و بیوشیمیایی در مغز است. سطوح پایین استروژن در یائسگی با سطوح پایین تر سروتونین همراه بوده، که یک ماده شیمیایی برای تنظیم خلق، احساسات و خواب است. دو انتقال دهنده های عصبی دیگر نیز به طور خاص در افسردگی دخیل هستند. آنها نورآدرنالین و دوپامین هستند. بنابراین، تغییرات هورمونی در یائسگی ممکن است زنان را بیشتر در معرض افسردگی قرار دهد. استرس می تواند این وضعیت را حتی بدتر کند.

درمان افسردگی – مسائل مربوط به سبک زندگی

  • فعالیت های جسمی و ورزش :

بسیاری از علائم جسمی و روحی رایج در دوران یائسگی ممکن است با ورزش کردن از بین برود. مطالعات نشان می دهد که 30 دقیقه تمرین متوسط 5 بار در هفته کیفیت و کمیت زندگی را بهبود می بخشد. زنان یائسه ای که ورزش می کنند، دارای حس شادابی، عزت نفس و تصویر ذهنی مناسب تر از خود هستند. ورزش، توانایی بلند مدت برای مقابله با استرس، اضطراب و احتمالا افسردگی و بهبود خواب را تقویت می کند. ورزش منظم به زنان کمک می کند وزن بدن و اشتها را در طولانی مدت کنترل کنند. تمرین توصیه شده برای زنان حداقل 30 تا 40 دقیقه ورزش و پنج بار در هفته است.

  • رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی سبزیجات، میوه ها و فیبر باعث افزایش آسایش و آرامش روحی و جسمی می شود.
  • ریلکسیشن، مراقبه و یوگا باید در برنامه زندگی گنجانیده شود.
بیشتر بخوانید:  تست اندازه گیری میزان افسردگی چیست؟

شناخت افسردگی در دوران یائسگی و راه های درمان آن

  • ممکن است برای بعضی از زنان ایجاد علاقمندی های جدید یا کسب دانش در حیطه فرهنگی – اجتماعی مفید باشد.
  • سایر تغییرات مثبت می تواند مشارکت در یک فعالیت ذهنی و بدنی مانند موسیقی، باغبانی، مذهب یا رقص باشد.

درمان افسردگی – پزشکی

  • زنان ممکن است به مشاوره حرفه ای، مانند دکتر خانوادگی، روانشناس یا روانپزشک، مراجعه کنند.
  • اگر علائم یائسگی یا افسردگی ادامه پیدا کند، هورمون درمانی ممکن است مفید باشد.
  • داروهای ضد افسردگی نیز اغلب استفاده می شود (مهارکننده های بازجذب سروتونین انتخابی یا SSRI )   یا داروهای مشابه دیگر، مهارکننده های بازجذب سروتونین / نوراپی نفرین یا SNRI ها ممکن است تجویز شوند.
مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه