سن مناسب برای از شیر گرفتن کودک در شب

written by سولماز هومن زاده 15 مرداد 1397
سن مناسب برای از شیر گرفتن کودک در شب

این سن در کودکان مختلف متفاوت است ولی اکثر کودکان معمولا بین سن ۴ تا ۶ ماهگی در طول روز آنقدر کالری دریافت میکنند که بتوانند در طول شب حداقل ۵ تا ۶ ساعت بدون خوردن شیر بخوابند. ولی با این وجود خیلی چیز عجیبی نیست که بچه هایی در سنى کمتر از این، برای مدت طولانی تری بخوابند و بچه هایی در سن بیشتر از این، تعداد دفعات بیشتری برای شیرخوردن بیدار شوند.

اگر اخیراً سر کار برگشته اید و در طول روز کمتر در کنار فرزندتان هستید، ممکن است، او برای ارتباط برقرار کردن با شما، تعداد دفعات بیشتری را در طول شب بیدار شود و‌ به خوردن شیر بیشتری نیاز داشته باشد. همچنین هر نوع تغییر در رشد و تکامل کودک، هر گونه مریضی، دندان در آوردن و چیزهایی از این قبیل نیز باعث بهم ریختگی خواب شب کودک و تعداد دفعات شیر خوردن او میشود. به همین دلیل بسیار مهم است که شیر شب کودک را به آرامی و به صورت تدریجی بگیرید. فراموش نکنید که کودک هنوز بسیار کوچک است و نیاز فراوانی به آسایش، راحتی، نزدیکی و آرامش از سمت شما دارد.

از شیر گرفتن کودک در شب

آمادگی کودک برای قطع کردن شیر شب

اگر کودک ۴ تا ۶ ماهه است، احتمالا می توانید شیر شب او را قطع کنید. البته فرزند شما حتی اگر نیازی هم به خوردن شیر نداشته باشد، بر حسب عادت در طول شب چندین بار بیدار میشود، به همین دلیل تغییر این روتین میتواند کمی زمان بر باشد.

به عنوان مادر اگر در طول شب خواب خوبی نداشته باشید، سلامتی‌تان با مشکل روبرو میشود. بنابراین تصمیم برای قطع شیر شب، به شما نیز بستگی دارد. اگر از بیدار شدن مکرر در طول شب و شیر دادن به فرزندتان لذت میبرید و این بیدار شدنها در برنامه کل خانواده اثری ندارد، اصلا عجله نکنید. او به مرور زمان عادت خوردن شیر شب را ترک میکند. اما اگر احساس خستگی و بد اخلاقی میکنید، سطح انرژیتان پایین و‌ برنامه زندگیتان مختل شده، در صورت آمادگی فیزیکی فرزند، حتما اینکار را انجام دهید. اگر از آمادگی فیزیکی کودکتان مطمئن نیستید، با پزشک مشورت کنید. پزشک او میتواند با در نظر گرفتن همه جوانب، در گرفتن این تصمیم کمک کند.

از شیر گرفتن کودک در شب

نظر متخصصان

ريچارد فِربر، متخصص اطفال (بنيانگذار مركز اختلالات خواب كودكان در بوستون آمريكا)، در كتاب «مشکل خواب کودکتان را برطرف کنید» میگوید شیر دادن هاى غیر ضروری در طول شب، باعث ایجاد اخلال در خواب کودک میشود. فربر میگوید کودکی که در طول شب چندین بار برای خوردن شير بیدار میشود، پوشک خودش را بیشتر خیس میکند، باعث‌ میشود که دستگاه گوارش بیشتر کار کند، تعداد دفعات بیشتری از خواب بیدار میشود، وقتی که بیدار میشود تقاضای شیر بیشتری میکند و همه اينها باعث ایجاد یک‌چرخه معیوب در خواب کودک میشوند. ريچارد فربر بعد از چاپ اين كتاب در سال ١٩٨٥، به عنوان يكى از متخصصان سرشناس در زمينه خواب كودك شناخته شد. نظريات او در اين زمينه هميشه بحث برانگيز بوده و موافقان و مخالفانی دارد. فربر میگوید شما میتوانید به کودک وقتی از لحاظ فیزیکی و عاطفی آماده باشد (بین ۳ تا ۵ ماهگى) یاد بدهید که خودش را آرام کند و به تنهایی و بدون نیاز به کمک شما بخوابد.

از طرف دیگر دکتر ویلیام سيرز، متخصص اطفال و نويسنده آمريكايى كه بيش از ٣٠ كتاب در زمينه كودكان نوشته است، تأكيد زيادى روى دادن شير شب به كودك و اثرات مثبت آن در رابطه عاطفى میان مادر و كودك دارد. او ميگوید تا زمانى كه بيدار شدن مادر اختلالى در برنامه زندگى خانواده ايجاد نكند، اصلاً نباید عجله‌ای برای گرفتن شير شب كودك داشته باشيد. او در کتاب “خواب بچه” راهکارهایی را هم در این زمینه مطرح میکند. مثلا اینکه مادر در حالیکه خوابیده به کودک شیر بدهد تا در خواب هیچ کدام اخلالی پیش نیاید.

از شیر گرفتن کودک

در نهایت مانند همه تصمیم‌های دیگری که در زمینه تعلیم، تربیت و بزرگ کردن کودک میگیرید، در این زمینه نیز راهی را انتخاب کنید که برای شما، کودک و خانواده تان بهتر باشد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه