طراحى اتاق كودك در ۶ مرحله آسان

written by سولماز هومن زاده 29 اردیبهشت 1397
طراحى اتاق كودك در ۶ مرحله آسان

در مسیر بچه دار شدن و بزرگ کردن این موجودات کوچک، همواره باید تصمیمات زیادی بگیریم. بعضی از این تصمیم ها سخت و پیچیده و بعضی دیگر  بسیار آسان و هیجان انگیز هستند. بانوی شهر به شما می گوید که برای درست کردن و طراحی اتاق کودک چه کارهایی را انجام دهید. يادتان باشد كه شما و كودكتان زمان زيادى را در اين فضا مى گذرانيد. مهمترین کاری که برای خلق این فضا می توانید انجام دهید ایجاد فضاییست که احساس راحتى و آرامش در شما و فرزندتان بوجود آورد و لبخند بر لبتان بنشاند.

بر اساس اصول طراحى داخلی، براى چیدن و طراحی اتاق کودک ، به ٦ وسيله زير نياز داريد :

  • تخت بچه
  • ست روتختى
  • جاى تعویض پوشک بچه
  • مبل راحتی
  • كمد و كابينت
  • دكور

1 ) تخت كودك

طراحى اتاق كودك - زندگی بانوی شهر

بين تمام وسايل اتاق كودك، تخت كودك وسيله ايست كه بايد برايش بيشترين هزينه را بكنيد. شايد فكر كنيد كه اين يك وسيله موقت است و ارزش هزينه كردن ندارد، ولى يادتان باشد كه بعضى ازبچه ها تا سن ٣ يا حتى ٤ سالگى و شايد کمی هم بيشتر، در همين تخت می خوابند. همچنين اگر تصميم به داشتن بيش از يك فرزند داريد، يك تخت خوب، محكم و مقاوم به راحتى ميتواند براى چند سال اول همه بچه ها قابل استفاده باشد.
هنگام خريد تخت كودك، ٣ نكته را در نظر داشته باشيد :

  • مطمئن باشيد كه تخت بچه استانداردهاى لازم را داشته باشد. استانداردهاى ايمنى آمريكايى معمولا استانداردهاى مناسبى هستند. لطفا براى نوزاد تخت عتيقه و قديمى نخريد و يا تصميم نگيريد كه از تخت دوران كودكى خودتان براى او استفاده كنيد. استانداردهاى تخت كودك در سالهاى اخير تغييرات زيادى كرده است و از آنجايى كه تخت مكانى است كه شما احتمالا كودكتان را در آن تنها مى گذاريد، بايد مكان امنى باشد. پس با گشاده دستی برايش هزينه كنيد.
  • بعضى از تخت هاى نوزادى قابليت تبديل شدن به تخت بزرگسالى را دارند، ولى دو چيز را هميشه يادتان باشد: اول اينكه اگر تصميم به آوردن فرزند دوم و يا سوم را داشته باشيد، بايد براى خريدن تخت نوزادى او باز هزينه كنيد، دوم اينكه بهتر است وقتى كه بچه ها بزرگتر مى شوند، به سليقه و نظر شخصى او در انتخاب تخت احترام بگذاريم. بهتر است كه تخت نوزادى كه تبديل به تخت كودك نوپا ميشود، حفاظ مخصوص براى جلوگيرى از افتادن كودك داشته باشد.
  • مدل ، سبك و استايل تخت كاملا به سليقه شخصى شما برمی گردد، ولى اگر تصميم به داشتن بيش از يك فرزند داريد، سبكى را انتخاب كنيد كه هم براى دختر و هم براى پسر مناسب باشد. اين يعنى شما بتوانيد اين تخت را هم در يك چيدمان پسرانه قرار دهيد و هم در يك چيدمان دخترانه

2 ) ست روتختی

طراحى اتاق كودك - زندگی بانوی شهر

وقتى شروع به طراحى اتاق کودک مى كنيد، بهترين نقطه براى شروع، ميتواند انتخاب تخت و سِت رو تختى باشد. تركيب تخت نوزاد با ست روتختى در واقع قسمت عمده زيبايى اتاق كودك را تشكيل مى دهند. اينجا دقيقا آن نقطه ايست كه ميتوانيد سليقه اعمال كنيد و از ديدنش لذت ببريد. همچنين اگر تِم و ايده خاصى براى طراحى و تركيب رنگى اتاق داريد، استفاده کنید. چند نكته را در نظر داشته باشيد :

  • حتما ٢ عدد پد ضد آب براى تشك بخريد.
  • مطمئن باشيد كه حداقل ٤ تا ٥ عدد ملحفه تشك اضافه بخريد. شاید تصورش سخت باشد ولی بعضی روزها به خاطر کثیفی مجبور به تعویض چند باره ملحفه می شوید. البته اگر میتوانید، دائما لباس شويى را روشن كنيد نیازی به انجام این کار نیست، ولی در غير اينصورت در اين زمينه يك سرمايه گذارى انجام دهید!
  • تا زمانى كه كودك قادر به حركت دادن دستها و جابجا كردن اشيا نيست، از لحاف به عنوان دكور اتاق استفاده كنيد! در غیر اینصورت احتمال خفگى وجود دارد!‌
  • با توجه به حساس بودن پوست نوزاد، دنبال روتختى و ملحفه اى نرم و لطيف باشید که جنس آن ١٠٠٪‏ كتان باشد.

3 ) جاى تعویض پوشک بچه

طراحى اتاق كودك - زندگی بانوی شهر

سومين وسيله ضرورى كه براى طراحی اتاق کودک به آن نیاز دارید، جایی برای عوض كردن پوشک بچه است. خبر بد اینکه هیچ راهی برای فرار از این موضوع ندارید، پوشك كثيف جز لاينفك زندگى نوزاد است و تنها راهى كه با آن می توانيد اين كار را به يك تجربه خوب تبديل كنيد اين است که، تمام وسایل مورد نیاز این کار را در دسترس قرار دهید. خوب اينجاست كه میز تعویض پوشک بچه به شما کمک می کند.

  • اگر در اتاق كودك فضا به اندازه كافى وجود دارد، يك ميز مخصوص برای تعويض پوشك بخريد كه عمرش طولانى باشد. خلاق باشيد، شايد بعدها بتوانيد از آن به عنوان جايى برای نگهدارى اسباب بازی یا کتابخانه استفاده كنيد. كافيست کمی وقت بگذارید و کمی بگردید. ولى اگر فكر می كنيد که بعدها نمی توانيد از آن استفاده ديگرى كنيد، به هيچ عنوان برای آن هزينه نكنيد و اين راه حل را كلا فراموش كنيد!
  • اگر محدوديت فضا داريد فقط به خريدن تشك مخصوص تعویض پوشک فكر كنيد. اين تشك ها قابليت اين را دارند كه روى كمد یا كابينتی كه براى قد شما مناسب بوده، قرار بگيرند. مزيت اين راه حل اين است كه وقتى بچه ها مرحله پوشك شدن را پٌشت سر گذاشتند، به راحتى می توانيد اين تشك را جمع كنيد.
  • بهتر است وسايل مربوط به تعویض کودک مثل پوشك، دستمال مرطوب، چند دست لباس تميز، لوسيون ، حوله و غيره را در دسترس قرار دهید. از كشوهاى میز زير تشك و يا سبدهایی که به دیوار زده می شوند، استفاده كنيد.
  • حتما چند اسباب بازى كنار دست داشته باشید يا يك آويز بالا این مکان برای مشغول کردن کودک را مشغول قرار دهید.

برای خريد روكش مخصوص تشك تعویض، سرمايه گذارى كرده و چند تا بخريد، اين روکش هم مثل ملاحفه تخت دائما كثيف ميشود.

4 ) مبل راحتی

طراحى اتاق كودك - زندگی بانوی شهر

مبل راحتی يكى از خريدهاى مهم برای طراحی اتاق کودک محسوب می شود، يك جاى راحت براى نشستن شما! از این مبل برای نشستن و شیر دادن به کودک یا خواندن کتاب استفاده خواهید کرد. روی این مبل کودک را در آغوش بگیرید، با او بخندید، تکانش دهید و حتی بخوابانید یا شاید تا صبح با او گریه کنید، بنابراين با دقت انتخابش كنيد!

  • بهتر است كه این مبل، گهواره اى باشد. تكان خوردن مبل باعث ميشود كه هر دوی شما بهتر بخوابيد. مراقب باشيد كه پارچه روکش مبل قابل شستشو بوده و با استفاده مكرر پاره نشود.
  • مبلى را انتخاب كنيد كه آنقدر بزرگ باشد كه شما و نوزادتان بتوانيد به راحتى در آن استراحت كنيد.مطمئن باشید که جا براى قرار دادن دستهایتان داشته باشد، پشتش آنقدر بلند باشد كه به راحتى بتوانيدسرتان را به آن تكيه دهید و عمقش آنقدر باشد كه بتوانيد يك بالش پشتتان بگذارید.
  • به هر حال چون اين وسيله قسمتى از دكور اتاق فرزندتان حساب ميشود، زیبایی آن مهم است، از سليقه تان نهایت استفاده را ببرید. اگر محدوديت بودجه داريد، از يكى از مبل هاى تك نفره راحت خانه استفاده کنید، فقط کافیست که برای آن یک روکش زیبا كه به رنگ و تِم طراحی اتاق کودک ميخورد بدوزید.
  • مطمئن باشيد كه حتما يك چراغ خواب / مطالعه در کنار این مبل بگذارید که وقتی کودک خوابید، بدون نیاز به بلند شدن بتوانید آن را خاموش کنید. يك چهارپایه كوچك برای استراحت پاها جلوی مبل بگذارید، باور كنيد به آن خیلى نياز خواهيد داشت! و در نهایت یک پتوی نرم و سبک به این ترکیب اضافه کنید تا این مبل را به راحت ترین جای اتاق تبدیل نمایید.

5 ) کمد و كابينت

طراحى اتاق كودك - زندگی بانوی شهر

وقتی دقت کنید، متوجه می شوید که اين موجود کوچک، بيشترين وسایل را لازم دارند. اسباب بازى، لباس، پوشك، كتاب وكلى خرت و پرت های ديگر، و خوب همه اين وسایل نياز به جا براى نگهدارى دارند. وقتى در حال فكر كردن به طراحی اتاق کودک هستيد، به نكات زير هم فكر كنيد :

  • هنگام خريد وسایل مورد نیاز نوزاد، فقط به نيازهای کوتاه مدت او فكر نكنيد، به آينده هم فكر كنيد. يادتان باشد كه بچه تا آخر عمرش قرار نيست پوشك داشته باشد. اگر به عنوان جای پوشک سبد می خريد، مدلی انتخاب كنيد که بعدا بتوانید از آن استفاده دیگر بکنید.
  • كابينت هايى كه باز هستند فضاى خوبى برای نگهدارى لحاف، بالش و خرت و پرت هاى ديگر بچه ها هستند و بعد ها می توانند تبديل به كابينتی برای اسباب بازى بچه ها شوند. يك سرى سبد و يا جعبه هايى كه روى زمين قرار ميگيرند در اتاق بگذاريد تا اگر مهمان سرزده به منزلتان آمد، سريع بتوانيد همه وسايل را در آن ریخته و اتاق را مرتب كنيد.
  • حتما نزديك ميز تعويض پوشك کودک، جایى مخصوص براى وسايل مربوط به تعويض پوشك بگذارید، حالا این جا می تواند قفسه هايى باشد كه روى ديوار نصب می شوند و يا سبدهايى كه در كشوى زير ميز قرار می گيرند.
  • به خریدن و یا درست کردن كمدى كه جا برای آویزان کردن لباس داشته باشد، فکر کنید. لباس های کوچک نوزادی نیازی به این قسمت کمد نخواهد داشت، ولى مطمئنا بعد از ١ سالگى از آن استفاده خواهید کرد.

6 ) اکسسوریهای اتاق کودک

طراحى اتاق كودك - زندگی بانوی شهر

طراحى اتاق كودك - زندگی بانوی شهر

طراحى اتاق كودك - زندگی بانوی شهر

بعد از خرید وسیله های کاربردی اتاق، يعنى وسیله هایی که هنگام انتخاب و خريد علاوه بر اعمال سليقه شخصى، اصول و استاندارها را هم باید در نظر بگيريد، با کمک اکسسوریهای مناسب شروع به دکور کردن اتاق کودک کنید. وقتى حرف از طراحی اتاق کودک می شود، حرف از یک موضوع كاملا شخصى و سليقه ایست. مطمئنا همه ما دوست داریم که فضای اتاق فرزندمان دلنشین باشد.

  • با انتخاب فرش شروع کنید. فرش نقش مهمی در ایجاد طراوت و شادابی در فضای داخلی دارد و به آن شخصیت می بخشد. یادتان باشد برای اتاق کودک، فرشی انتخاب کنید که قابل تمیز کردن باشد.
  • بعد سراغ انتخاب پرده بروید. پرده ها بخش مهمی از فضای داخلی اتاق کودک را تشکیل می دهند، چون علاوه بر افزودن به زیبایی اتاق، فضای تاریک و مناسب برای خواب نیمروزی او را فراهم می کند.
  • به دكور اتاق کودک كه می رسيم، تنها قانونى كه باید دنبال کنیم این است که بعد از امنیت، واقعا هيچ قانونى برایش وجود ندارد. اگر شما فضاى اتاق را با چيزهايى كه خوشحال تان می كند پر كنيد، نتيجه اش چيزى جز زيبايى نيست و مطمئنا زيبايى هر كسى را خوشحال ميكند.
  • يادتان باشد كه اتاق کودک نبايد فریاد بزند: من يك اتاق کودکم! اينجا درست مثل بقیه فضاهای خانه جايیست كه شما ميتوانيد در آن استايل و سليقه شخصی اعمال كنيد. در عین حالی که از وسایل نو برای دکور اتاق استفاده می کنید، می توانید از یک وسیله قدیمی مثلا صندوق متعلق به مادربزرگ هم استفاده کنید.
  • اگر در حال طراحی اتاقی برای فرزند دومتان هستید، از فرزند اولتان بخواهید كه چيزى برای خواهر يا برادرش درست كند، مثلا شايد يک نقاشى که شما بتوانید قاب کنید و به دیوار اتاقش بزنید.
مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه