طرز تهیه خمیر پیتزا

written by رویا نهاوندی 16 فروردین 1397
طرز تهیه خمیر پیتزا

پیتزا غذای سنتی و معروف  ایتالیا که جای خود را در همه دنیا باز کرده و طرفداران زیادی دارد. پیتزای اصیل ایتالیایی با خمیری بسیار نازک و با مواد بسیار مختصر و محدود همراه با پنیر سرو می شود. اگر در رستورانی در ایتالیا برای خوردن پیتزا دنبال سس قرمز بگردید، در بهترین حالت به شما می گویند که چنین جیزی ندارند و در بدترین حالت از شما خواهند خواست که رستوران را قبل از اینکه به سر آشپز بربخورد ترک کنید. آنها معتقدند سس قرمز همه چیز را یک مزه می کند!

خمیر پیتزا - دستپخت بانوی شهر

هرچند در آمریکا برای هر پیتزا، هر مقدار سس قرمز که بخواهید به شما می دهند. پیتزا در آمریکا بسیار متفاوت و با خمیر کلفت درست می شود و روی آن انواع و اقسام سوسیس، کالباس و سبزیجات و پنیر ریخته می شود.

خمیر پیتزا - دستپخت بانوی شهر

حتی نوعی پیتزا در آمریکا پخته می شود به اسم شیکاگو استایل که بیشتر شبیه پای بوده تا شبیه به پیتزا باشد.

خمیر پیتزا - دستپخت بانوی شهر

در ایران هم پیتزا طرفداران زیادی دارد، خصوصا در بین بچه ها. این روزها انواع خمیر پیتزای آماده در سوپر مارکتهای معتبر پیدا می شود. هرچند آماده کردن غذا از ابتدا و خصوصا با کمک کوچکترهای خانه مزه بیشتری دارد. بانوی شهر از خانم رویا خواسته تا دستور تهیه خمیر پیتزای خانگی را برای شما بنویسد. مقاله طرز تهیه مرغ سوخاری را هم میتوانید مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه خمیر پیتزا

  • آرد  ۳ لیوان
  •  خمیر مایه  ۳ قاشق چایخوری (از نانوایی تهیه شود.)
  • تخم مرغ  ۱ عدد
  • شیر یا آب  ۱ لیوان
  • روغن  ۶ قاشق غذاخوری
  • نمک  ۱ قاشق چایخوری
  •  شکر  ۴ قاشق چایخوری

طرز تهیه خمیر پیتزا

1 ) خمیر مایه، شیر ولرم (شیر گرمی که دست را نسوزاند) و 1 قاشق چایخوری شکر را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید. مخلوط را برای 5 تا10 دقیقه کناری قرار دهید تا خمیر مایه عمل کند (کف کند)

2 ) تخم مرغ، باقی مانده شکر، روغن و نمک را داخل کاسه دیگری بریزید و مخلوط کنید تا یکدست شوند، خمیر مایه را با چند قاشق آرد مخلوط کنید و به مواد تخم مرغی اضافه کنید، کمی هم بزنید تا مواد ترکیب شوند سپس باقی مانده آرد را اضافه کنید.

3 ) پس از مخلوط کردن مواد را با دست ترکیب کنید تا خمیر جمع شود، روی سطح کار آرد بپاشید. خمیر را روی سطح کار قرار دهید. خمیر را 10 دقیقه ورز دهید ( مکرر روی سطح کار بکوبید و باز کنید )، آنقدر ورز دهید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاید.

4 ) داخل کاسه ای را چرب کنید و خمیر را داخل کاسه قرار دهید، روی خمیر را بپوشانید و در جایی گرم به مدت 1 ساعت استراحت دهید تا حجم خمیر 2 برابر شود، پس از آماده شدن پف خمیر را با فشار دست بگیرید.

خمیر آماده است. بسته به ظرفی که مناسب فر دارید، خمیر را داخل آن پهن کنید.

کش آمدن پنیر فقط مربوط به نوع پنیر پیتزایی هست که استفاده میکنید و ربطی به خمیر ندارد. اگر به پنیر روی پیتزا قبل از رفتن داخل فر آب اسپری کنید پنیر کمی بیشتر کش می آید. حتما از پنیر پیتزای نوع مرغوب استفاده کنید.

خمیر پیتزا - دستپخت بانوی شهر

در راحت ترین حالت از سس قرمز (سس کچاپ) همراه با آویشن استفاده کنید. سپس مواد دلخواه را روی خمیر بریزید و روی مواد را با پنیر پر کنید. درنهایت پیتزا را داخل توستر یا فر که از قبل گرم شده  با دمای ۱۸۰ تا ۲۰۰درجه ۱۵ دقیقه با حرارت از پایین قرار دهید. سپس به مدت کوتاه حرارت را از بالا روشن کنید تا زمانیکه روی پنیر به دلخواه برشته یا کمی طلایی شود. وقتی حرارت بالا را روشن کردید دائم به پیتزا سر بزنید که پنیر نسوزد.

نوش جان!

 

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه