طرز تهیه زولبیا خانگی خوشمزه

written by ویدا نورمحمدیان 18 مرداد 1398
طرز تهیه زولبیا خوشمزه و خانگی

زولبیا جزو شیرینی های محبوب خاورمیانه بوده و مهد پخت آن کشور عمان است. این شیرینی در ایران هم طرفداران زیادی دارد. تهیه این شیرینی در منزل راحت و سریع است. بانوی شهر طرز تهیه زولبیای خوشمزه بدون جوش شیرین را آموزش می دهد.

مواد لازم برای تهیه زولبیا خانگی

  • نشاسته گل : 200 گرم
  • ماست : 200 گرم
  • زعفران دم کرده : یک قاشق غذا خوری
  • شربت بار : 2 پیمانه
  • روغن مایع رای سرخ کردن زولبیا : به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه شربت بار یا شربت قوام آمده

  • نیم کیلو شکر
  • یک لیوان آب
  • یک چهارم پیمانه گلاب
  • یک قاشق مربا خوری زعفران دم کرده
  • یک چهارم قاشق چای خوری جوهرلیمو یا یک قاشق مرباخوری آبلیمو

طرز تهیه زولبیا خوشمزه

مواد زولبیا باید از یک روز قبل تهیه شود، یعنی مواد حتما 24 ساعت داخل ظرف دربسته در دمای اتاق نگه داشته شود. برای تهیه  این شیرینی از نشاسته گل استفاده کنید. وقتی نشاسته و ماست را باهم مخلوط کردید اگر مواد کمی سفت بود یک قاشق غذا خوری ماست اضافه کنید. اندازه ماست و نشاسته برابر باشند و با گرم اندازه گیری کنید. از غلظت مواد باید بفهمید اندازه ها کافی هستند یا نه. از ماست تازه استفاده نکنید. ماست را از چند روز قبل در یخچال داشته باشید. بهتر است از ماست پرچرب استفاده شود. برای سرخ کردن زولبیا حتما باید از روغن مایع استفاده شود. روغن جامد باعث سفت شدن زولبیا می شود.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه بامیه خوشمزه و تُرد در منزل

مرحله اول : نصف قاشق چای خوری زعفران را همراه با یک حبه قند یا نصف قاشق چایخوری شکر و نصف فنجان آب جوش مخلوط و حدود 5 دقیقه روی بخار آب قرار دهید.

مرحله دوم : دویست گرم ماست را همراه با دویست گرم نشاسته کامل مخلوط کنید، حدود 10 دقیقه اجازه دهید تا نشاسته کامل در ماست خیس و باهم مخلوط کنید. سپس از صافی رد کرده تا مواد صاف و یکدست شود.

مرحله سوم : زعفران دم کرده را اضافه و کامل مخلوط کنید.

مرحله چهارم : روی ظرفی که مخلوط درون آنست را بسته و با پارچه کامل بپوشانید و به مدت یک شبانه روز (24 ساعت) در دمای اتاق نگه دارید.

مرحله پنجم : یک قابلمه کوچک تفلون روی حرارت کمی گرم کنید. تا نصف قابلمه را روغن ریخته بگذارید تا داغ شود. مواد را داخل قیف مخصوص بریزید و به صورت مارپیچی یا دورانی داخل روغن بریزید، هنگام سرخ کردن اصلا چشم از آن برندارید، یک طرف که سرخ شد، سریعا زیر و رو کنید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. ( اگر قیف ندارید می توانید از کیسه فریزر استفاده کنید) بعد از سرخ شدن بلافاصله آن را داخل شیره یا شربت بار قرار دهید. پس از 15 دقیقه از شربت خارج کنید و داخل صافی قرار دهید تا شربت اضافه آن خارج شود. (شربت باید ولرم باشد)

اگر دوست دارید زولبیا رنگ قهوه ای و برشته شده داشته باشد دو قاشق غذا خوری از شربت را همراه با مواد قاطی کنید.

طرز تهیه شیره یا شربت بار یا شربت قوام آمده

ابتدا نیم کیلو شکر را همراه با یک پیمانه آب و یک چهارم پیمانه گلاب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم حدود 10 دقیقه قرار دهید و مدام هم بزنید تا شکر کاملا در آب حل شود. یک قاشق مربا خوری زعفران دم کرده اضافه و اجازه دهید 3دقیقه دیگر روی حرارت بماند. آبلیمو یا جوهر لیمو اضافه و بعد از 2 دقیقه قابلمه را از روی حرارت بردارید.

بیشتر بخوانید:  نان خامه ای

شربت بار همان شیره ای است که برای تهیه زولبیا ، بامیه ، آب نبات، گوش فیل و بعضی شیرینی های دیگر نیز استفاده میشود.

نکته

هنگام تهیه شربت بار با یک فرچه کناره های قابلمه را که آغشته به شکر شده است پاک کنید، اگر با شربت قاطی شود موجب شکرک زدن شربت میشود.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه